• Imox

Trots vid påklädning hälp och råd mottages!!

Har min son på snart 2 år (6 juni) som blir helt utomsig vid påklädning av ytterkläder skriker ålar sig slänger runt blir helt galen..
    Vad ska man göra har försökt pratat lugnande bara ta på kläderna..

Är bara hemma han håller på så här på dagis går det jätte bra, vad ska man igentligen göra? Skönt att våren är på väg med lite mindre kläder och krångel.

• Svar på tråden Trots vid påklädning hälp och råd mottages!!
  • Plärtan

Min son blir 1 nästa vecka, och han hatar att klä på sig. När han väl är ute älskar han det, men just att klä på sig har blivit så ångestladdat att man drar sig lite för att gå ut..

Det som har hjälpt oss är att sätta på glad, sprallig musik, eller titta lite på teletubbies på datan under tiden som jag klär på honom. Ibland funkar det att låtsas att benen och armarna har "gömt sig" inne i ytterkläderna och så får jag leta efter dem och säga tittut! när dem kommer fram :)

Kanske din son är för stor för de här tipsen, hoppas något funkar!

• Ulson

Visst är det jobbigt med påklädning!
    Min kille är 2,5, drygt, och jag har haft detta problem sedan han var ca 1.
    Jag har försökt med allt känns det som, men tålamodet tar slut och man blir bara en arg mamma.
    Nu för tiden springer han och gömmer sig när vi ska till dagis på morgonen. Han fintar mig och jag lyckas inte få stopp på honom. Slutar alltid med gråt innan kläderna till slut åker på... Sen är han glad att komma ut och komma iväg till dagis...

Ingen tröst eller tips jag hade och komma med precis, sorry!

• Summerlove

Ibland klär jag på framför barnprogrammen, det funkar för det mesta... eller så låtsas jag att overallen är som en tunnel och visar att armen/benet kommer ut på andra sidan =) Eddie gilla tunnlar mkt för tillfället. Men jag längtar tils vi slipper alla vinterkläder!

• ForeverAlice

Hej!

Gud ja som de kan motarbeta en när det gäller att komma iväg och speciellet när man inte har allt tid i världen.
    Mitt tips är att börja onödigt tidigt och låta han hjälpa till att ta på sig själv.
    Det tyckte vår tjej blev roligare och då gick det lättare fast nackdelen är ju att det tar längre tid men man slipper skrik och tårar....för det mesta iallalfall :)

• Edwina

Jag har precis samma problem med min son och har haft sedan han var ca 2 år, han fyller 5 år i maj! Det började precis som några av er beskriver att han stack i väg, grinade eller tjafsade vid påklädning. Till en början var det relativt lätt, eftersom man i slutänden, om det så krävdes kunde "överta" situationen genom att klä på honom mot sin vilja i värsta fall, även om det självklart inte kändes bra. Värre blev det när han blev starkare och expert på att klä av sig själv. Jag kan nämna lite snabbt att när vi hade det som värst kunde påklädningsproceduren ta upp emot en timme! Vi klädde på och han klädde av och så höll det på gång på gång. Så fort man släppte honom ur sikte eller vände ryggen till så kunde han stå naken i nästa stund. Snacka om att man blev helt galen! ... och klockan som stressande tickade på... Han gapade, slogs, sparkade, ålade och skrek att kläderna satt hårt, att det var orm i dem, och jag vet inte allt När det var som allra värst fick han välja mellan tre alternativ, 1. Välja kläder och klä på sig själv utan tjafs. 2. Välja kläder och vi klär på. 3. Vi väljer kläder och klär på. Det slutade med att han i 99% av fallen vädjade "tvinga mig" Det är som att han själv förstår att han inte kan hantera situationen.

Några av mina bästa tips kommer här:

* Ha gott om tid - Planera ! Jag har märkt att min son är känslig för stress och om situationen börjar urarta så reagerar han direkt med att slå bakut och situationen blir än värre.

* Låt barnet vara med och välja kläder, kanske få två alternativ etc. Det funkade dock bara på ett tidigt stadium hos oss. Det var liksom inte bestämmandet i sig som var grejen här trots att många verkligen trodde det, vilket också var väldigt irriterande då man kunde höra reaktioner av slaget "visa vem som bestämmer bara" eller "tolerera inget tjafs" Jag kan ju lova att vi gjorde allt som stod i vår makt och provade många olika strategier!

* Som ngn skrivit redan, men klä på framför barntv, berätta en historia etc. för att distrahera bort trotset.

* Gör er klara helt och hållet själva först innan ni gör i orning barnet. När sedan barnet är klart gå hemifrån på en gång så att det slipper bli onödigt lång väntan (chans till tjafs).

Just nu är läget lite bättre här. De vanliga kläderna funkar okej nu medan ytterkläderna är jobbigt fortfarande. Lycka till med era små klädvägrare

/Expert på klädtrots

♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • Edwina

Oj vad långt det blev, sorry Hoppas du orkar läsa

♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
Svar på tråden Trots vid påklädning hälp och råd mottages!!