• Catasita81

Affektanfall, hur vanligt??

Hej!
    Ja som frågan lyder; Hur vanligt är affektanfall?
    Har ni barn där ute som får det? Vad utlöser det? Hur är barnet/du efter ett anfall? Mina frågor är många, men min son har precis visat tecken till att få det. Ex.

Sonen (1år) ligger på skötbordet och får inte rulla runt, han blir arg/ledsen och spänner sig. Börjar med"gråtandning" som eskalerar, tillslut får han inte luft, blir röd i ansiktet men vit runt om  munnen. Tills jag hade läst detta;

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Affektanfall-/

plockade jag upp honom. Han hänger då med huvudet, fötterna är uppdragna under rumpan, och är slapp i kroppen. Han är inte svimmat av eller krampat (men känns som det kommer närmre för varje gång), när han får ett djupt djupt andetag gråter han en kort kort stund, bara några sekunder, och sedan är han så trött så trött. Kan sova över en timme efter det hänt.
    *Orolig*

Är det någon som har det lika? GÖR JAG FEL?? Det verkar ju vara mer "vanligt" än vad jag trodde.
    Tacksam för svar, pepp, och andras erfarenheter!

• Svar på tråden Affektanfall, hur vanligt??
  • LillTussa

Min systerdotter har affektanfall och det viktigaste rådet de fått är att inte plocka upp barnet när anfallet kommer utan att låta det ligga plant alt plant i knät. Länken funkade inte så jag vet ej vad som står där..

Men, min syster ialla fall ringde till barnkliniken på lassa och fick där kontakt med en barnläkare som kunde mer och förklarade lite mera ingående. Så ring sjukvårdsupplysningen alt barnkliniken närmast dig och be om att få tala med en kunnig läkare/sjuksköterska så kan de ge dig råd och stöd..
    Affektanfall är inte farligt men ack så läskigt att se. Men det växer bort! Hoppas jag kunde hjälpa liite i alla fall.. Lycka till med din pojk!
  • musli

Dottern får affekt-kramper när hon slår i huvudet.
    Inget farligt men första gången var det läskigt. Hon är som vanligt efteråt, ledsen och ont där hon slagit i men inget trött eller så som vi märkt.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • CC 80

Min dotter har affektanfall. Hon blir arg och svimmar av och slutar att andas i ett par sekunder. Ögonen rullar på henne och är slapp i kroppen, sen när hon vaknar så är hon slö upp till en halvtimme efter. Det rådet vi fick är att fötterna ska upp så man får igång cirkulationen i kroppen. Det är en reflex som finns kvar sen de är bebisar som inte riktigt har växt bort, blir de arga/ledsna så går det en signal till hjärtat och hjärnan att kroppen ska lugna ner sig och då reagerar kroppen med ett sådant anfall. Det här växer bort i 3-4 års åldern men känns läskigt varje gång det händer tycker jag. Läkaren sa till mig om min dotter får mer anfall eller att hon börjar krampa då kanske det behövs en noggrannare utredning. Sen en sak till, man ska inte börja dalta med barnen som har det här,  man ska avleda och vara konsekvent med dessa barn. För de kan börja sätta det i system och framkalla dessa anfall själva för att få igenom sin vilja. Men det är lättare sagt än gjort...

• Catasita81

Tack för svaren!!
    Ska till BVC på tisdag så jag tänkte prata med dem där (tycker ni jag ska ringa tidigare?). Utreds barnen på något sätt så jag får bekräftat att det är det det är, eller är detta något sådant som "låter ju mycket troligt"??
    Länken jag skrev är ifrån vårdguiden, där de också tar upp att man inte ska "dalta" så jag tänker mig verkligen för.. Men som du sa CC80, det är inte lätt..

Han har ju inte svimmat av (än-hoppas aldrig) men annars stämmer allt in.

CC80 med att fötterna ska upp, menar du då att barnet ligger ner plant och jag ska lyfta fötterna? (Nu när jag skrev insåg jag, vilken dum fråga - hur ska jag annars få fötterna uppåt!? {#lang_emotions_wink})

• musli

Nä, de gör ingen utredning på affekt-kramper/anfall.
    Inte på något av alla de barn jag känner/känner till som har det iaf.  :)

• Catasita81
    musli skrev 2010-03-18 20:48:36 följande:
    Nä, de gör ingen utredning på affekt-kramper/anfall.Inte på något av alla de barn jag känner/känner till som har det iaf.  :)
    Tänkte väl att det var så att jag får beskriva och sedan höra att "ja det låter det som"..
  • musli
    Catasita81 skrev 2010-03-18 21:10:03 följande:
    Tänkte väl att det var så att jag får beskriva och sedan höra att "ja det låter det som"..
    Japp, så lär det bli! :)
    Jag är så van numera att jag kan förhindra att hon krampar, hinner få henne att andas djupa andetag innan hon försvinner. Man vänjer sig. Men visst är det jobbigt... Särskilt som alla säger att det växer bort till 4-års åldern, dottern blir 5 i maj... Undrar hur länge hon ska vara känslig för slag mot huvudet...?
  • Catasita81
    musli skrev 2010-03-18 21:25:42 följande:
    Japp, så lär det bli! :)Jag är så van numera att jag kan förhindra att hon krampar, hinner få henne att andas djupa andetag innan hon försvinner. Man vänjer sig. Men visst är det jobbigt... Särskilt som alla säger att det växer bort till 4-års åldern, dottern blir 5 i maj... Undrar hur länge hon ska vara känslig för slag mot huvudet...?
    Usch, stackars tjejan! Hoppas det ger med sig snart!!
  • musli
    Catasita81 skrev 2010-03-18 21:46:58 följande:
    Usch, stackars tjejan! Hoppas det ger med sig snart!!
    Hoppas det blir bra för er och att det inte blir vanligt förekommande med anfallen!!! Normalt sett så blir det ju så!!! Kram!
  • CC 80

hihi... ja ligga plant eller i knät och upp med benen. Så du får igång cirkulationen. Sen att finnas där ner barnet kvicknar till. Min Alicia blir väldigt rädd själv när hon vaknar till och då måste en annan försöka hålla lugnet. Nu när jag vet vad det rör sig om så går det bättre, men första gången var hemsk. Jag trodde hon skulle dö för mig.
    Nu kan jag se när hon är på väg att få sånna här anfall och jag har lyckats många gånger vilse leda henne genom att prata om saker hon tycker om och så. Då har jag vissa gånger lyckats undvika att hon får ett anfall.
    Vår läkare menade att hon kan bli utredd om det förekommer väldigt ofta och får kramper och är borta längre än vanligt. Då kan det vara ett tecken på epelepsi. Men dessa anfall som hon får är när hon är arg/ledsen och då tyder det mer på att det är affektanfall. Det här är tydligen vanligare än vad man tror, har aldrig hört talas om det innan vår tjej fick det, men nu hör jag att det är många barn som får sånna här anfall.

• Annica med A 03 och L 05

Båda våra döttrar har/har haft affektanfall. Hos Amanda (snart 7 år) varade det mellan det hon var 1 och 4 år och ofta när hon blivit rädd/skrämd eller ramlat. Hon kunde tuppa av några ögonblick. Vi var in till barnakuten första gången men efter den diagnosen lärde vi oss hur hon funkade :) och det är inte bara en gång jag fått hämta avsvimmat barn hos grannen... Men det växte bort och efter 4 års ålder har hon inte haft något alls.

Linnéa är 4 år nu och har haft affektkramper liknande nattskräck i 2 års tid. Hon kan vakna på natten, ropa på mig och sedan börja skaka väldigt mycket, och är helt frånvarande. Hon blir som spänd i hela kroppen och huttrar och låter konstigt. Det händer speciellt om sömnen blivit störd. Vi har nog varit med om ett femtital anfall. Linnéa har dock enbart haft 2 st i vaken tillstånd. Vi fick göra ett EEG för att utesluta epilepsi, men det visade inget onormalt och i och med att det inte blir värre eller hon verkar få några men av det så kör vi på denna diagnos och hoppas att det växer bort.

Kram!

• Catasita81
    Annica med A 03 och L 05 skrev 2010-03-22 22:14:38 följande:
    Båda våra döttrar har/har haft affektanfall. Hos Amanda (snart 7 år) varade det mellan det hon var 1 och 4 år och ofta när hon blivit rädd/skrämd eller ramlat. Hon kunde tuppa av några ögonblick. Vi var in till barnakuten första gången men efter den diagnosen lärde vi oss hur hon funkade :) och det är inte bara en gång jag fått hämta avsvimmat barn hos grannen... Men det växte bort och efter 4 års ålder har hon inte haft något alls.Linnéa är 4 år nu och har haft affektkramper liknande nattskräck i 2 års tid. Hon kan vakna på natten, ropa på mig och sedan börja skaka väldigt mycket, och är helt frånvarande. Hon blir som spänd i hela kroppen och huttrar och låter konstigt. Det händer speciellt om sömnen blivit störd. Vi har nog varit med om ett femtital anfall. Linnéa har dock enbart haft 2 st i vaken tillstånd. Vi fick göra ett EEG för att utesluta epilepsi, men det visade inget onormalt och i och med att det inte blir värre eller hon verkar få några men av det så kör vi på denna diagnos och hoppas att det växer bort.Kram!
    Skönt att inte eeg visade något, då är hon säkert bara så extra speciell som syster! Vi ska till BVC för vacc idag, så jag tänkte höra med dem..
    Peppar peppar så har det varit lugnt sedan i fredags!
    Tack för att du berättar! Kram
  • SofiaD

Min dotter hade också affektkramper när hon vart liten. De växte bortnärhon var 3-4 år. Vi blev utredda med EEG och blodprover efter de första anfallen för att utesluta andra orsaker.
    Det som funkade bäst för oss var att ta upp henne i famnen och vara lugna och prata lugnande med henne och då kom hon sig igen efter hon tuppat av. Det var väldigt obehagligt de första gångerna, innan jag visste vad det var trodde jag på allvar att hon skulle dö! Sen vande man sig lite när man visste att det inte var något farligt.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Catasita81

Vi var på BVC igår, och visst tycker hon det låter som affektanfall, som ännu inte är helt utvecklad. *Hoppas inte den blir det!*
    Peppar peppar så har det inte varit något sen i fredags, och jag hoppas att orsaken är att han har lärt sig resa sig upp, och gå några steg, så han inte är så frustrerad längre! Kanske det inte blir något mer *håller tummarna!*

Svar på tråden Affektanfall, hur vanligt??