• BigMama08

Tröjor med luva

Hur noggrann ska man vara egentligen? Jag tänker på tröjor med luva som kan fastna i något när barnen har dem på sig under lek ute men även inne.

Jag kommer ihåg att på ridskolan, och även andra ridsammanhang, var de förbjudna både i stallet och under ridlektionerna pga säkerhetsrisken och jag vet att medvetna ryttare i de flesta fallen inte rider med luvtröja heller i privatstall.

Men till exempel på dagis. Är det något man behöver tänka på anser ni att luvtröjor utgör en säkerhetsrisk för barn under lek?

• Svar på tråden Tröjor med luva
  • carola1977

Min dotter (3 år) har flera tröjor med luva som hon har på dagis. Fast jag tror att hon ofta tar av dem när de är inne för det är varmt där. Hon är lugn och inte så klättrig av sig så jag har inte varit orolig för det.

• Kazeer

Jag undviker tröja med luva just med tanke på säkerheten. På jackor och overaller plockar jag bort kapuschongen.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • augustisten

Jag har varit med om en otäck olycka med en luvtröja. Det var en vuxen person som satt i permobil, men han fastnade väldigt illa (blev hängande i tjöjan med hela sin tyngd) och höll på att dö av kvävning trots att vi var två personal som kom på en gång.

...så min unge kommer inte att få ha huvtröja innan han är tonåring :)

• carola1977

På ytterkläder får dottern bara ha luva om den sitter med knappar så den lossnar om hon skulle fastna i något för risken att det händer känns större ute.

• thecarseatlady

Jag hör också till den skaran som undviker tröjor och jackor med luva just med tanke på att de kan vara en säkerhetsrisk vid lek. Det var nog ett barn som blev hängande i luvan i en klätterställning på dagis här för länge sen, så när jag köper jackor eller overaller ser jag till så att luvan sitter fast med knappar så att den går att ta bort.

Medan barnen är riktigt små och vaktas hela tiden är det förstås lite annorlunda, då har jag nog använt luvtröjor hemma ibland. Men nu är våra äldre barn 7 och 9 och kan vara ute ensamma då vi bor landet. De klättrar i träd och överallt så då känns det säkrast om de varken har luvor eller långa band på sina kläder. 

• Cecci78

Jag köper inte heller tröjor med luva till mina, de är 2 och 5 år

Svar på tråden Tröjor med luva