Trill skrev 2010-03-18 11:40:48 följande:
3 - 4 smörgåsar???Ok, du äter för mycket till frukost. Juice är färskpressad fruk (el grönsaker) och innehåller ALDRIG tillsatt socker.Det socker som ingår är fruktsocker. Dvs det socker som finns i frukten eller grönsakerna.Juice är ett produktskyddat namn och får aldrig innehålla något annat än just den pressade frukten el. grönsaken.En bra frukost kan vara olika saker beroende på vad du är ute
efter.Själv äter jag gärna ett (1) knäckebröd med pålägg till frukost. En kopp te med lite honung till.Till helgen blir det ofta en omelett med
fyllning.Grönsaker är bra.Fullkorn är bra (om man inte vill undvika kolhydrater helt)Smör & Bregott är bättre än margarin. (Margarin som Lätta, Becel, Lägg&Lagom etc är en ren kemisk sörja).Ägg är bra och innehåller massor av nyttigheter.Kött är bra om det inte är processat. (Dvs undvik charkvaror som prickig korv etc).Mejeriprodukter är nyttiga och mättande.Undvik vitt bröd, margarin och processade livsmedel.Framförallt... ät inte så j'va mycket!
Men seriöst? EN knäckemacka och en kopp te till frukost? Knappast enligt dietistens anvisningar om en bra frukost heller. Varken mkt näring eller nån mättnad att tala om i det.
Jag äter 2 dl lättfil, 1 dl fullkornsflingor och en frukt. Oftast banan eller ett äpple. Är jag riktigt hungrig tar jag en knäckemacka oxå med nåt pålägg, dock utan smör. Dricker nästan alltid vatten.