• S   A   R   A

Vad är egentligen en nyttig frukost?

Jag ska försöka gå ner 10-15 kg tills sommaren och har nu insett att mitt största problem ligger i frukosten.

Min frukost nu består i 3-4 smörgåsar (oftast vitt bröd) med ost eller rökt kalkon och apelsinjuice utan socker på helgerna även kokt ägg.

Ska nu börja göra fruktsmothie med yogurt och grovt bröd.

Men vad är egentligen en nyttig och god frukost??

• Svar på tråden Vad är egentligen en nyttig frukost?
  • hundpuss

Jag äter nästan alltid havregrynsgröt (havregryn med fullkorn) med björnbärssylt som jag gjort själv,och sojamjölk.

Det är fantastiskt gott, mättar länge och är väl ganska nyttigt tror jag.

• Trill

3 - 4 smörgåsar???
    Ok, du äter för mycket till frukost.

Juice är färskpressad fruk (el grönsaker) och innehåller ALDRIG tillsatt socker.
    Det socker som ingår är fruktsocker. Dvs det socker som finns i frukten eller grönsakerna.
    Juice är ett produktskyddat namn och får aldrig innehålla något annat än just den pressade frukten el. grönsaken.

En bra frukost kan vara olika saker beroende på vad du är ute efter.

Själv äter jag gärna ett (1) knäckebröd med pålägg till frukost. En kopp te med lite honung till.
    Till helgen blir det ofta en omelett med fyllning.

Grönsaker är bra.
    Fullkorn är bra (om man inte vill undvika kolhydrater helt)

Smör & Bregott är bättre än margarin. (Margarin som Lätta, Becel, Lägg&Lagom etc är en ren kemisk sörja).

Ägg är bra och innehåller massor av nyttigheter.
    Kött är bra om det inte är processat. (Dvs undvik charkvaror som prickig korv etc).
    Mejeriprodukter är nyttiga och mättande.

Undvik vitt bröd, margarin och processade livsmedel.

Framförallt... ät inte så j'va mycket!

• Anna o Leia

Själv äter jag efter LCHF. Det vill säga att man satsar på att äta mycket kött, bra fetter, och ovanjordgrönsaker men att man begränsar intaget av kolhydrater till max 20g per dag. Min frukost kan bestå av mycket ägg med majonäs, fet yoghurt med grädde i osv. Låter kanske konstigt men jag har gått ner över två kg sen den 9e mars:D

Mitt mål är oxå att gå ner så mycket jag kan inför sommaren! Mitt delmål är att komma i min assnygga skinnpaj till våren{#lang_emotions_laughing}

• linjes

Nog för att havregrynsgröt är nyttigt men det är ju bra äckligt{#lang_emotions_throwup}

Youghurt el fil med linfrön och wetabix äter jag på morgonen kanon,så blir man mätt

• sirisdotter

Jag gick ner ungefär de kilon (tre) jag ville genom att byta smörgåsätandet (det kunde bli ett antal knäckemackor med Bregott och tomat/mjukost/hårdost)  till havregrynsgröt.  Gröten håller mig mätt längre än alla mackor.  (personligen tar jag A-fil till för magen och ibland upptinade svarta vinbär på).

Ett par kokta ägg til helgen kanske - mig ger de inte samma mättnad.

• Linam370
    Trill skrev 2010-03-18 11:40:48 följande:
    3 - 4 smörgåsar???Ok, du äter för mycket till frukost. Juice är färskpressad fruk (el grönsaker) och innehåller ALDRIG tillsatt socker.Det socker som ingår är fruktsocker. Dvs det socker som finns i frukten eller grönsakerna.Juice är ett produktskyddat namn och får aldrig innehålla något annat än just den pressade frukten el. grönsaken.En bra frukost kan vara olika saker beroende på vad du är ute efter.Själv äter jag gärna ett (1) knäckebröd med pålägg till frukost. En kopp te med lite honung till.Till helgen blir det ofta en omelett med fyllning.Grönsaker är bra.Fullkorn är bra (om man inte vill undvika kolhydrater helt)Smör & Bregott är bättre än margarin. (Margarin som Lätta, Becel, Lägg&Lagom etc är en ren kemisk sörja).Ägg är bra och innehåller massor av nyttigheter.Kött är bra om det inte är processat. (Dvs undvik charkvaror som prickig korv etc).Mejeriprodukter är nyttiga och mättande.Undvik vitt bröd, margarin och processade livsmedel.Framförallt... ät inte så j'va mycket!
    Men seriöst? EN knäckemacka och en kopp te till frukost? Knappast enligt dietistens anvisningar om en bra frukost heller. Varken mkt näring eller nån mättnad att tala om i det.

Jag äter 2 dl lättfil, 1 dl fullkornsflingor och en frukt. Oftast banan eller ett äpple. Är jag riktigt hungrig tar jag en knäckemacka oxå med nåt pålägg, dock utan smör. Dricker nästan alltid vatten.
  • shpongle

Jag äter gröt till frukost på 1-2 dl fiberhavregryn, 1 matsked linfrön & 1 matsked psyalliumfrön.
    Serverar den tillsammans med Alpro Soja's sojamjölk calcium +.  Och sen en stor kopp kaffe och kanske en banan efter.
    Sjuuuukt mättande och sjuuuukt gott.

• Trill
    Linam370 skrev 2010-03-18 12:02:15 följande:
    Men seriöst? EN knäckemacka och en kopp te till frukost? Knappast enligt dietistens anvisningar om en bra frukost heller. Varken mkt näring eller nån mättnad att tala om i det.Jag äter 2 dl lättfil, 1 dl fullkornsflingor och en frukt. Oftast banan eller ett äpple. Är jag riktigt hungrig tar jag en knäckemacka oxå med nåt pålägg, dock utan smör. Dricker nästan alltid vatten.
    Ett knäckebröd med Bregott och ägg/kaviar + en kopp grönt te med honung är faktiskt en hel del näring och kalorier. Jag står mig lätt till lunch.

(och håller vikten)
  • Linam370
    Trill skrev 2010-03-18 12:16:56 följande:
    Ett knäckebröd med Bregott och ägg/kaviar + en kopp grönt te med honung är faktiskt en hel del näring och kalorier. Jag står mig lätt till lunch. (och håller vikten)
    Kalorier ja...näring, tveksamt.
    Att lätt stå sig till lunch på en kopp te och en knäckemacka måste ju vara nåt slags rekord i krympt magsäck eller nåt. En vana helt enkelt.
    Det går alldeles utmärkt att hålla vikten och ändå äta sig mätt.
Svar på tråden Vad är egentligen en nyttig frukost?