• zindy169

Förskola i Råcksta !!

Hej....

Vi ska flytta till Råcksta i sommar och behöver tips på förskolor i området.

Både bra och mindre bra erfarenheter emottages tacksamt!!{#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Förskola i Råcksta !!
  • zindy169

Finns det verkligen ingen som vet nåt om råckstas förskolor i vällingby????

• nogger1234

Har du kollat om det finns privata familjedaghem, även kallad dagmammor, i området?

Ett tips, gå in på deras hemsida www.privatafamiljedaghem.se
    Lycka till!
  • zindy169

Tack för ditt tips{#lang_emotions_smile}men det fanns inga i området...

Nån annan kanske har nåt tips om bra förskola i råcksta omr...

• solida

Vart i Råcksta ska ni bo? Enligt mig är de två bästa förskolorna Skorstenen och Äventyret. Men det är ju så olika vad man är ute efter. Det som jag tycker är kanonbra kanske du tycker är hemskt, och nåt annat som jag inte anser är så viktigt kanske du lägger allra störst fokus vid. Så om du skriver några kriterier du anser en bra förskola bör uppfylla kan jag nog hjälpa dig. Jag kan mycket om förskolor i Råcksta och Vällingby.

• zindy169
    solida skrev 2010-03-19 17:07:06 följande:
    Vart i Råcksta ska ni bo? Enligt mig är de två bästa förskolorna Skorstenen och Äventyret. Men det är ju så olika vad man är ute efter. Det som jag tycker är kanonbra kanske du tycker är hemskt, och nåt annat som jag inte anser är så viktigt kanske du lägger allra störst fokus vid. Så om du skriver några kriterier du anser en bra förskola bör uppfylla kan jag nog hjälpa dig. Jag kan mycket om förskolor i Råcksta och Vällingby.
    vi kommer flytta till råckstav.bredvid råcksta sjukhus nästan nere vid gränsen mot spånga.
    Jag vill att barnen ska få vara ute mycket men inget "ute" dagis,personal som gör mycket med barnen,sjunga dansa pyssla m.m (gör dom säkert på de flesta ställen) men man får väl åka och besöka dom så ser man vad det är för personal,allra viktigast tycker jag att personalen tycker om de dom gör och funkar tillsammans,och en bra förskolechef...har hört mycket bra om njurundagatan,men har fått en konstig känsla för att personalen "ser" så sura och trötta ut (har varit runt o kikat där lite
    Man får väl gå på känsla...
    kan du inte beskriva dom du gillar lite??

Tack igen {#lang_emotions_smile}
  • solida
    zindy169 skrev 2010-03-22 07:45:00 följande:
    vi kommer flytta till råckstav.bredvid råcksta sjukhus nästan nere vid gränsen mot spånga.Jag vill att barnen ska få vara ute mycket men inget "ute" dagis,personal som gör mycket med barnen,sjunga dansa pyssla m.m (gör dom säkert på de flesta ställen) men man får väl åka och besöka dom så ser man vad det är för personal,allra viktigast tycker jag att personalen tycker om de dom gör och funkar tillsammans,och en bra förskolechef...har hört mycket bra om njurundagatan,men har fått en konstig känsla för att personalen "ser" så sura och trötta ut (har varit runt o kikat där lite Man får väl gå på känsla...kan du inte beskriva dom du gillar lite??Tack igen
    Men då ska ni ju gå på Äventyret, det är ju granne med er! Den heter nog Söderberga gårdsväg 21A på hemsidan men den ligger mer eller mindre vid Råckstavägen.
    De jobbar i stora arbetslag och barnen får välja på olika "stationer" vad de vill göra under dagen, ex vattenlek eller måla i ateljén eller kanske bygga. De är ute relativt mycket, och har en underbar gård med blandad terräng. Pedagogerna är engagerade och kompetenta och verkar verkligen trivas med sitt jobb. Jag tycker inte så mycket om chefen men det är samma chef för alla förskolor i Råcksta så det kan man ju inte göra så mycket åt. Jag tycker inte att hon lägger tillräckligt stort värde vid sin personal tyvärr. Men pedagogerna är som sagt toppen!!
    Vilken reklam det blev här, min son har gått på Äventyret i tre år men snart ska han tyvärr sluta.
    Vi bor just nu i Nälsta men är på väg att flytta. Vi valde Äventyret som förstaval trots att det ligger ganska långt ifrån oss geografiskt, och det har vi aldrig ångrat. Gå dit och titta och känn hur det känns!
  • zindy169
    solida skrev 2010-03-22 08:47:05 följande:
    Men då ska ni ju gå på Äventyret, det är ju granne med er! Den heter nog Söderberga gårdsväg 21A på hemsidan men den ligger mer eller mindre vid Råckstavägen.De jobbar i stora arbetslag och barnen får välja på olika "stationer" vad de vill göra under dagen, ex vattenlek eller måla i ateljén eller kanske bygga. De är ute relativt mycket, och har en underbar gård med blandad terräng. Pedagogerna är engagerade och kompetenta och verkar verkligen trivas med sitt jobb. Jag tycker inte så mycket om chefen men det är samma chef för alla förskolor i Råcksta så det kan man ju inte göra så mycket åt. Jag tycker inte att hon lägger tillräckligt stort värde vid sin personal tyvärr. Men pedagogerna är som sagt toppen!! Vilken reklam det blev här, min son har gått på Äventyret i tre år men snart ska han tyvärr sluta. Vi bor just nu i Nälsta men är på väg att flytta. Vi valde Äventyret som förstaval trots att det ligger ganska långt ifrån oss geografiskt, och det har vi aldrig ångrat. Gå dit och titta och känn hur det känns!
    Tack{#lang_emotions_smile}

Ja,vi måste nog dit och se,som sagt det ligger ju närmast oss då..men jag har hört lite blandat om den också,att barnen skulle bli stimmiga för att det är så öppna och stora ytor där men som sagt alla är ju olika. Men min son älskar verkligen att kladda med färg och vatten m.m och är personelen bra och det märker man ganska snart om man hälsar på..
    Hur ser indelningen ut där i barngrupperna typ 1-2,3-4 5 osv eller är det blandavd?
    mycket man undrar!!
  • jepe

Halloj!
    Puffar lite här!
    Ska också flytta till Råcksta om 1,5 vecka och undrar lite över förskoleplats. Vår son ska börja i höst är det tänkt. Han står i kö på de som ligger närmast där vi kommer att bo men än har man ju chans att ändra om i sina val om man får något hett tips om någon förskola som är bra....

• jepe

Kanske ska skriva att det som är viktigt för oss är att det inte är för stora barngrupper, antalet barn/pedagog spelar stor roll, att barnen är mycket ute, att förskolan lagar sin egen mat, samt att det är lite flexibelt med hämta/lämna tider eftersom jag har lite konstiga arbetstider ibland.

Om någon har några förskolor att rekomendera så tas rekomendationer varm emot.

• Ardbeg

Hej! Jag bor visserligen i bromma, men alldeles vid gränsen till söderberga/råcksta. Min tjej ska också börja på förskola i höst så jag är också líte nyfiken på förskolorna där i krokarna :)

Svar på tråden Förskola i Råcksta !!