• Mandi74

Messmör itillägget? Hur gör man?

Emil har sen han började äta fast mat fått så svårt att bajsa, han blir hård i magen hela tiden. Funderade på om man kunde ge messömr varje dag i tillägget, som han ff äter, för att hålla magen igång.
    Funkar det? Hur mycket ska man ge? Ska man blanda i det efter eller innan man värmer vattnet?
    Ja, tusen frågor eftersom jag aldrig använt messmör på detta viset innan..

Tack på förhand..

• Svar på tråden Messmör itillägget? Hur gör man?
  • jojjo113

Blanda i en tsk messmör efter du blandat färdigt tillägget.. Sen är det bara skaka flaskan så det blandar sig med det andra...

• Flamingo

Jag skulle nog istället ge en tsk/msk katrinplommonpuré eller päronpuré efter flaskan, jag har fått tipset att inte blanda ner något i ersättningen då det kan bli problem att få dem att äta den om man en dag behöver sluta med att blanda ner något.

Päronpuré har alltid varit suveränt hemma hos oss och när det behövs något "starkare" har vi tagit till katrinplommonpuré.

• MIAH73

Om det inte funkar kan jag rekommendera matolja, det gjorde vi till Jacob och det var kanonbra. Inte verkade han tycka att det smakade annorlunda heller för han drack på som vanligt. Lycka till

• Lilla jag80

de finns en ersättning på apoteket som man kan ge 1 gång per dag som heter bifidus o kostar mellan 80 - 90 kr.... Min lilla dotter hade känslig mage o kunde knappt bajsa, då gav ja henne bifidus o efter två dager var hon bra i magen igen.....

• jummie

sen ge mer vatten...det hjälper till att hålla igång tröga matmagar

• Lilla jag80

byt ut 2 mål mat.... skrev fel

• SkogsKajsa

Messmör har jag hört att man inte ska ge för att det är sött.
    Jag har gett katrinplommonpuré och det har funkat jättebra!
    Man kan även blanda katrinplommonpuré i vatten och ge att dricka.

Jag har fått för mej att katrinplommonpuré jag gjort själv har haft bättre effekt än den köpta.

• Mandi74

Tack för alla svar, vi hoppas väl att magen ska komma igång bättre när han vant sig vid den fasta födan. Ger päronpure och päron dryck nästan dagligen. Tänkte testa katrinplommon oxå..hoppas det funkar bättre. Tänker avvakta och se hur vi ska göra med tillägget, får väl prata med bvc i värsta fall..

Svar på tråden Messmör itillägget? Hur gör man?