• Fidelis ad urnam

Hur är det att bo i Sundsvall?

Det kanske, möjligen, kan bli en flytt till Sundsvall pga mannens jobb.
    Vi vet ingenting om Sundsvall och därför hoppas jag på att det finns lite Sundsvallsbor på Familjeliv som har lust att dela med sig med sina erfarenheter och åsikter.

Vart i Sundsvall bör man bo?
    Vilka områden bör man absolut undvika?
    Hur är det att bo i Sundsvall?
    Affärer?
    Uteställen?
    Restauranger?

Låt höra

Vi flyttar isf från Gävle.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Sundsvall?
  • hic sunt leones

Jag är född och uppvuxen i Sundsvall, men det är över tio år sedan jag bodde där så jag kan nog tyvärr inte svara så bra för tex uteliv och restauranger. Men på den tiden var det bra uteställen och roligt att gå ut. Det fanns iaf då ett antal olika inriktningar att välja på.
    Sundsvall är iaf en fin stad tycker jag, en jättefin stadskärna och ett "levande torg" sist jag var där. Jag har jämfört många andra städer med det och saknat det om somrarna. Jag är inne i Gävle ibland och tycker Sundsvall vinner alla gånger om du ursäktar =) Parker, blommor, fontäner, gatufesten... bra sommarstad!
    Jag är inte insatt i områden inne i stan att bo i, och de områden utanför som hade dåligt rykte på min tid har säkert bättrat sig idag så jag uttalar mig inte om det.
    Affärer däremot, där har du kommit till shoppingmecka. I centrum har det dött lite tycker jag och öppnat en del underliga affärer men det beror väl på Birstas expansion. Valbo släng dig i väggen, i Birsta har du ALLT. De har byggt ut där så det nästan är löjligt och komkurrensen är så stor att vissa affärer tyvärr fått lägga ner till förmån för lågprisjättarna antagligen.

• Fidelis ad urnam

Tack så mycket Mollyskroll.

Ingen här inne som BOR i Sundsvall?

• snusmumrik531

Nacksta är väl ett område som alltid haft dålig klang här, hyreshus område som det ofta står om i tidningen. Bergsåker är väl inte heller någon höjdare..
    Haga anses vara ett fint område, nära stan som kostar därefter också. Alnö, en ö nästan 1 mil fr centrum anses också fint och har både fina villor men även lgh.,

Vad för sorts boende är ni ute efter?

Säger som mollyskroll, ang affärer så har du kommit till shopping meckat.  Birsta har verkligen ALLT samt IKEA då. Det blir dit man åker om man ska ha något.
    Själva stan, centrum åker man om man vill shoppa kläder i lugn o ro.

Bra med restauranger, ute ställen vill jag inte kommentera då jag sällan är ute.

• Fidelis ad urnam
    snusmumrik531 skrev 2010-03-21 12:58:34 följande:
    Nacksta är väl ett område som alltid haft dålig klang här, hyreshus område som det ofta står om i tidningen. Bergsåker är väl inte heller någon höjdare.. Haga anses vara ett fint område, nära stan som kostar därefter också. Alnö, en ö nästan 1 mil fr centrum anses också fint och har både fina villor men även lgh., Vad för sorts boende är ni ute efter? Säger som mollyskroll, ang affärer så har du kommit till shopping meckat.  Birsta har verkligen ALLT samt IKEA då. Det blir dit man åker om man ska ha något. Själva stan, centrum åker man om man vill shoppa kläder i lugn o ro. Bra med restauranger, ute ställen vill jag inte kommentera då jag sällan är ute.
    Ja om vi flyttar upp kommer vi nog kolla efter hus, känns det som.
    Vi bor i en bostadsrätt nu i gävle och har kollat efter hus här, se det känns väl som att det är det steget vi vill ta.
    Jag kommer att studera (vet inte ens vart Universitetet i Sundsvall ligger   ) och min man kommer jobba.
  • Fidelis ad urnam
    tamate skrev 2010-03-21 13:10:27 följande:
    ts, har mailat dig. om du inte får det så maila mig =)
    Jag har fått det, tack
  • Fidelis ad urnam

Sallyhill då? Hur är det området?

• snusmumrik531

Granloholm är ett område som ligger ca 2½ km fr universitetet med bra förbindelser. Barnfamiljs område med mycket bostadrätter - "radhuslägenheter". Har även hus fr 2 milj klassen.
    Njurunda/Kvissleby ca 2 mil utanför (söder om) har mkt fina villor till bra pris men har nackdelen att under rusningstrafik så tar det tid.... 70 väg större delen o det bildas lätt kö...

• Shmone

Jag flyttade från Sundsvall för sju år sen... hade innan dess bott där i 20 år.

Jag tycker Sidsjö är ett fint område om man vill bo i hus.. är själv uppvuxen där. Det ligger ca 3km från centrum och  högskolan. Det är nära till skog och friluftsområden.. finns sjö med badplats, slalombacke, elljusspår...

En nackdel med sundsvall är att det är så backigt. centrum ligger i dalen mellan Norra och Södra stadsberget vilket gör att vart man än ska så är det backigt.. ingen bra cykelstad.

Svar på tråden Hur är det att bo i Sundsvall?