Jag har ångest och mår inte bra.
Hejsan!
Hejsan!
Hej,
Vad bra att du har någon att samtala med, det är viktigt i en livssituation som du är i nu. Det jag kan hjälpa dig med är att ge dig lite övningar som du kan använda hemma när du får dina katastroftankar och panik- och ångestattacker.
När du får dina katastroftankar kan du testa att säga "stopp, stopp, stopp" och se ett rött ljus eller en stoppskylt framför dig. Du kan behöva upprepa det. Samtidigt som du säger stopp och ser skylten eller ljuset framför dig så flyttar du över tankarna till något annat. Det kan vara allt från att tänka på något du ska göra till att räkna böcker i bokhyllan.
Det kan också vara bra att försöka skriva ner dina svar på vad som är det absolut värsta som kan hända? Och vad det är du är rädd för? Dina svar kan du ta med dig till din samtalsterapeut om du känner att du behöver resonera kring dina svar.
När du får ångestattackerna är det bra att få ner andningshastigheten. Ett tips är att sätta händerna i midjan och hela tiden lägga märke till hur magen vidgar sig vid varje inandning och sänks ihop vid varje utandning. Bra är om du hela tiden försöker tänka på att du gör det för då skenar inte tankarna i väg utan lägg hela tiden märke till hur din mage vidgar sig och sänker sig och känn också hur du drar djupare och djupare andetag.
Hör gärna av dig igen om du vill ha mer tips. I min blogg finns en held del övningar för att öka självkänslan, de tror jag skulle vara bra för dig också. catharinalindstedt.blogspot.com/
Mvh,
Catharina H Lindstedt