• Blicka

Råd kring att besiktiga ett hus

Vi har precis skrivit på kontrakt för husköp av en villa från -88.

Huset är överlåtelsebesiktigat via Anticimex med bra resultat. Vi kommer att köpa en genomgång av besiktningsprotokollet samt en kompletterande besiktning av en sidovind samt tak om snön smält.

Är det annat ni tycker vi ska besiktiga - såsom vattenledningar, elledningar, avlopp, värme och ventilation? eller ska vi gå på det säljarna skrivit i frågelistan att allt fungerar utan fel... Det är svårt att veta hur noga man ska undersöka och behöver lite tips från någon som har gjort detta förut.

• Svar på tråden Råd kring att besiktiga ett hus
  • Kajak

En fråga...
    Varför ska ni köpa en besiktningsprotokollet?
    Ni kan även anlitar annan firma o besikta huset eller har jag fel?

Sen prata med mäklare (eller någon anna person) om 10års dolda fel...(minns inte vad det heter) så ni kan vara säker på vad ni ska tänka på när/OM ni hittar nåt som kan räknas som dolda fel.

Lycka till!

• marienna

Jag tycker definitivt att ni ska köpa en egen besiktning av en oberoende besiktningsman, i och med att det är er skyldighet att undersöka huset noggrant innan köp. En överlåtelsebesiktning ersätter inte er undersökningsplikt vid köp. Det är oftast bara ett sätt för säljaren / mäklaren att visa att huset är ok, ni behöver eget bevis vid ev. tvist att ni har gjort det ni ska vid köpet - dvs har ett besiktningsprotokoll där ni står som uppdragsgivare.

Oftast så hittar man ju faktiskt fel vid dessa besiktningar eller ev. framtida risker med fukt m.m och då har ni ju möjlighet vid köpet att förhandla ner priset för att ni måste ev. åtgärda dessa brister.

Ett husköp är oftast den största affär man gör och det är värt att satsa de tusenlappar för att inte sitta i klistret vid ett senare tillfälle.

Jag har själv kompisar som har fått reducerade priser på hus pga att besiktningen påvisat brister samt en som har hoppat av en affär pga att besiktningen visade för stora fel.

• Doriath

Är det eget avlopp tycker jag att ni ska besikta brunnen.
    Ni kan även skriv in något i avtalet om eventuell radonsanering och göra en radonkoll (det gör man 3månader under vintertid).
    Vattnet behöver knappast besiktas om det inte är egen brunn, men även då måste förmodligen kontroller göras så dokument borde finnas. Det man kan göra är att ringa kommunen (om det är kommunalt vatten) och fråga vilken hårdehet, vill säga surhetsgrad, vattnet har. Är det mycket kopparledningar i huset och det är surt vatten kan man förvänta sig vattenläckor om man inte själv har åtgärdat problemet med hjälp av något som gör vattnet mer neutralt.
    Har ni redan skrivit på kontraktet är det egentligen lite sent att göra besiktningar.
    För övrigt kan man få mycket information på omboende.se som är en sida länkad till konsumentverket.

lycka till

• Blicka

Vi har en besiktningsklausul i kontraktet vilket innebär att vi har till den 31:a på oss att göra de undersökningar vi vill.

Genom den gjorda besiktningen är huset varudeklarerat och vi får försäkring som täcker dolda fel genom den. Om vi väljer att göra en ytterligare besiktning med annan besiktningsman från annan företag kommer försäkringen inte att gälla. Att göra en besiktning till med Anticimex tyckte de var kaka på kaka och inte nödvändigt.

Att vi vill göra en kompletterande besiktning är därför att en sidovind inte var tillgänglig vid första besiktningen och taket var snöbelagt och därför ej möjligt att besikta.

Det är kommunalt vatten och avlopp.

El då? ska man kolla det?

• Pappa G

Med min erfarenhet så hade jag inte heller litat på en besiktnig från Anticimex, utan anlitat en riktig auktoriserad besiktningsman.

El behöver ni knappast besiktiga om huset är från 1988, om inget onormalt finns.

• Blicka

Pappa G - menar du att Anticimex inte kan klassas som riktig auktoriserad besiktningsman?  Tips på ngn sådan bra i Stockholmsområdet?

Huset är för övrigt radonmätt för några år sedan med bra resultat.

• Pappa G

Nej, jag har tyvärr för så mycket dålig erfarenhet av dem att jag inte klassar deras besiktningar i samma nivå som en gjord av en riktig besiktningsman.

Sök besiktnigsman hos SBR, www.sbr.se
    För tips på någon med bra referenser, kika på forumet på www.byggahus.se

• Blicka

Lutar åt egen besiktning efter diskussion med sambon och lite googlande på nätet.

Bör man köpa ngn försäkring i och med husköp? Köparförsäkring eller något sådant som hjälper oss om fel upptäcks framöver? Eller är det endast villa/hemförsäkring som behövs? Såg att Anticimex har en köparförsäkring men eftersom besiktning redan är gjord av dom kommer vi anlita annat företag och den blir då inte aktuell. Finns det hos ngn annan?

• Pappa G

Såvida inte er nya besiktning visar några uppenbara problem, så räcker det normalt med en villa/hemförsäkring.

Svar på tråden Råd kring att besiktiga ett hus