• flikkan83

Sveda/ont vid sex...

Halloj...
    (är i vecka 27+3)
    Nån mer än jag som får rejält ont när ni har sex, det svider jätte mycket och är helt olidligt ...Detta är såklart jätte jobbigt för mig och min sambo, eftersom sex är en stor del i förhållandet. Det är jobbigt eftersom varje gång vi "försöker" så slutar det med att jag gråter tack vare att det gör så ont. Vi har prövat med glidmedel eftersom barnmorskan sa att man kunde bli torr invändigt, men det blir endast lite bättre.

Har pratat med min barnmorska om det, men hon säger att endel kan få så, hon har inte kollat mig eftersom hon tycker att man inte ska stressa på kroppen, det handlar om några månader framåt så hon tycker att man då kan stå över det helt istället, men jag vill ju kunna älska med min sambo eftersom den näheten betyder så mycket...

Nån mer som sitter i samma båt som jag? några förslag på vad man kan göra åt saken?

Ha det så bra alla gravida och icke gravida kvinnor...

• Svar på tråden Sveda/ont vid sex...
  • Susanne1981

Det är inte så att du har fått svampinfektion eller något sådant?

• Forellen

Ni kan väl ha sex utan penetrering, det är ju nästan lika bra?!

• Vispan

Jag har också märkt av det faktiskt.. Även vid mycket glidmedel så känns det som om det tar emot och sen svider det och känns allmänt ont.. Mycket tårar har även runnit ned för mina kinder.. Har mest fått ha pettinglekar istället nu för tiden :)) men men det går det med om man bara vill :)) Längtar tills man blir "normal" igen och får "tillbaks" sin kropp..

kram kram!!!

• Auro

Svamp är visst väldigt vanligt under grav, pga ändrat PH-värde i slidan. Själv går jag på en Pevaryl-kur just nu, finns receptfritt på Apoteket, ofarligt.

Jag har också haft ont och sveda länge vid samlag, det tog ett tag innan jag fick andra symptom som gav mig tanken att det kunde vara svamp.

Sen var jag med om för någon månad sen att jag var så trång att det inte gick att få in något alls! Utan att det gjorde ont, det var lite freaky. Det har återkommit nån gång till sen. Tror att det var något hormonellt...

Som skrevs ovan: sex är så mycket mer än penetrering, hoppas din partner försår det också!

• DaCiss

Jag fick ganska sanbbt riktigt ont vid sex under graviditeten. Jag har inte ont av för torrt utan jag har bara en väldigt öm slida. Mest ömt är det allra längst in din livmodertappen och livmoderväggen eller vad det kallas. Det gjorde ont under hela graviditeten och det gör fortfarande ont 3 månader efter. Det enda som hjälper lite är om jag är väldigt väldigt upphetsad innan, men även då kna det göra lite ont. Man får bara ha lite mjukare sex helt enkelt.

Visst är penetrering inte allt i sexet men för vissa par är det det enda som gör att mannen kommer. Min man har alltid haft väldigt svårt för att komma och han kommer inte om det inte går vädligt fort och hårt och snabbt och länge. Antingen vid penetrering eller då han själv fixar sig med handen. Väldigt frustrerande för mig. För mig känns det då som om man inte kan penetrera kan man lika gärna låta bli. Jag vill att vi båda skall njuta då vi älskar. Inte bara jag eller bara han.

• nathis

ja har haft ont på det sättet ända sedan ja började ha sex för några år sedan. Inge kul kan ja lova.

• 79an

Kan det inte vara att du inte är tillräckligt upphetsad?
    För jag känner igen det där när jag inte riktigt vart riktigt sugen på att ha sex.

• mickan

Känner igen allt som skrivits tidigare..
    Vi har inte haft sex på flera vecor..och de få ggr man har försökt så har jag inte kunnat komma..det va säkert 3 månader sen jag kunnde ha ett riktigt samlag..det är väldigt jobbigt att behöva känna så här..men vi får stå ut det är "bara" 2½ mån kvar..
    Ska bli skönt med ett vanligt samlag sen=)

Mickan V.28 bf 5/9

• Katjis

Hejsan,

svarade precis på ett annat inlägg med liknande fråga. Symtomen som du har skulle kunna tyda på kondylom (HPV) - och nej, man behöver inte ha några synliga blåsor.

Be gyn göra ett test (sker genom pensling av ättika).

• flikkan83

tackar för alla svaren...ska gå och köpa svampmedel denna vecka och se om det förändras...har haft svamp förrut, men då har det alltid kliat och haft sig hela tiden och inte bara sveda vid samlag, men jag testar och ser.

Och som alla skriver, visst kan man mysa på annat sätt, men man lesnar efter 6 månader...iallafall har jag gjort det...

Hoppas på allt i världen att det fixar sig om inte nu, men efter att bebisen har kommit...

• Stigsdottern

hade samma problem.. det visade sig att jag hade svamp.. kolla upp det med barnmorskan...

Svar på tråden Sveda/ont vid sex...