• bara lilla jag

Rullstolsburen eller rullstolsbunden?

Det cirkulerar en grupp på facebook just nu som heter "Det heter faktiskt rullstolsburen inte rullstolsbunden".. Då känner jag lite men vänta nu, för jag tycker att en rullstolsburen person är en person som kan ta sig ur sin rullstol, som inte har helt fungerande ben men som ändå kan ta några steg eller kanske en liten promenad, ett exempel, hade en lärarinna med MS, hon kunde gå men inte så länge. Henne klassar jag som rullstolsburen.

En rullstolsbunden person däremot är för mig en person som inte kommer kunna ta sig någonstans utan sin rullstol, exempel, gick i samma klass med en kille som var född med ryggmärgsbråck som inte kunde gå alls eller ta sig någonstans utan sin rullstol. det kallar jag för rullstolsbunden..

Visst är det kanske lite deppigt för dem som är rullstolsbundna och de kanske hellre vill att det kallas rullstolsburen, men jag tycker att det är en skillnad, inte för att jag egentligen bryr mig men ändå.. Hur ser ni på det hela?

• Svar på tråden Rullstolsburen eller rullstolsbunden?
  • Mamsis

Oj, svår fråga. NJa, jag skulle nog säga det den som sitter i rullen vill.

• Dr Mupp

Det heter Rullstolsburen. Ingen är bunden till rullstolen, inte ens den som är förlamad. Även de lämnar rullstolen för tex sovning och duschning.

• cicci85

Rullstolsburen såklart. Som #2 säger så är ingen bunden till sin rullstol.

• bara lilla jag
    Dr Mupp skrev 2010-03-19 06:26:48 följande:
    Det heter Rullstolsburen. Ingen är bunden till rullstolen, inte ens den som är förlamad. Även de lämnar rullstolen för tex sovning och duschning.
    ju jo du har en poäng, men ändå så är de ju bundna till rullstolen för att kunna ta sig någonstans.. Men då kan man ju lika gärna säga att de måste bli burna av rullstolen för att ta sig nånvart.. hmm :)
  • Mamsis

Tror att det där med bunden hänger kvar sen gammalt, förr sa man ju det. *avslöjar med den kommentaren att jag är urgammal hahahaha*

• frogande

Blir både löjligt och svårt att måsta gå på tå hela tiden för att inte trampa på någons tår.
    Men det kanske man inte kan när någon är rullstolsBUNDEN?

Jag ska göra mig själv till en grupp också, på bl. a Facebook. Och kräva att andra går på tå för mig.
    Allt i den narcissistiska andan och som nu rått i decennier.

"Dvärg"? Nej, "Kortvuxen".
    "Neger"? Nej, "Färgad".
    O. s. v.

Ska man behöva ha ett helt dj- a lexikon med nyskapade ord på sig för att inte skapa något som egentligen aldrig har funnits bara för att den som finns vill finnas på ett annat vis än tidigare fastän den inte fanns då?!
    Då vill jag också finnas på ett annat vis!

Facebook nästa---->

• La Lola

Rullstolsburen heter det ju.
    Det innebär ju att de använder sig av en rullstol helt enkelt.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • banansmoothie

Jag säger spontant buren, men det kanske är för att det är det jag har hört. När jag hör bunden så får jag upp en bild i huvudet med nån som är fastbunden med rep . Ja, så är det ju inte så jag håller mig till buren. Själv är jag fotburen .

• Butterscotch

Nu pratar jag i princip aldrig om det ämnet, men om jag någon gång diskuterar det får jag anstränga mig lite för att komma ihåg att säga rullstolsburen istället för rullstolsbunden eftersom jag vet att handikappade själva vill använda det ordet. Jag vet dock inte varför det är så himla känsligt, ser inget negativt med ordet rullstolsbunden. Kan man inte gå så är man ju faktiskt bunden till sin rullstol.

• bara lilla jag

för jag började tänka att kanske är det ena ordet rätt och sen har det andra skapats genom felsägning..att det kanske är buren som är rätt men folk har sagt bunden eller tvärtom.. men nu stog det ju båda i svenska akademins ordbok så då är ju båda "rätt".
       men det kanske är så att det var bunden från början men att de som sitter i rullstol inte tycker att det ordet är en bra benämning på deras tillstånd att man därför börjat säga buren för det stämmer bättre överens med situationen. Och sen har båda blivit en godkänd benämning på detta.. Kan det vara något sånt? Är det någon som har koll på hur det ligger till?

• Colisa

Rullstolsbunden är väl det gamla klassiska och rullstolsburen det nya pk-ordet. Båda känns okej att säga. "Bunden" har ju lite vidare betydelse än att vara fastsurrad med rep, så jag tycker inte -bunden är fel. "Man är så bunden när man har hund" säger min mamma ofta, och det betyder ju inte direkt att alla hundägare är fastbundna någonstans...

Men jag brukar faktiskt inte använda någotdera, säger oftast att han/hon/de sitter i rullstol.

• Trollet Ludenben

Det heter rullstolsburen men jag tycker det där med bunden är lite väl överanalyserande av ord, att man inte får säga rullstolsbunden för att folk tar illa upp är lite löjligt. Tycker lite som ts att alla vet ju att de tar sig från rullstolen när de ska sova osv men att de faktiskt inte klarar dagliga livet utan den, tex att ta sig utanför dörren mm.
    Varför ska ord överanalyseras?

Älskade ungar
Svar på tråden Rullstolsburen eller rullstolsbunden?