• ebben

EU kortet gäller inte turkiet?

reser i september till turkiet. mina reskamrater har "EUkort" från försäkringskassan,o sa att sånt måste jag skaffa.
    Glad i hågen kollar jag FK hemsida o beställer ett-MEN det står ju uppradat vilka länder det gäller i,o turkiet är ju inte med? Vet nån varför? Vad gör man om man skulle bli sjuk där då?

• Svar på tråden EU kortet gäller inte turkiet?
  • Clobberella

förmodligen för att Turkiet inte är med i EU?

• ebben

HAHA!!! Hm...jadu-kanske det? .
    Glömde totalt!!! sorry........
    Men du-de har ju euro?

• Clobberella
    ebben skrev 2010-03-19 09:20:25 följande:
    HAHA!!! Hm...jadu-kanske det? . Glömde totalt!!! sorry........ Men du-de har ju euro?
    Har de? när jag googlar på turkiet+valuta så får jag bara upp att de har lira.
  • ebben

nä,då jag läst om turkiet på alla resebolags sidor så kan man handla både med euro och lira.

• Clobberella
    ebben skrev 2010-03-19 09:26:35 följande:
    nä,då jag läst om turkiet på alla resebolags sidor så kan man handla både med euro och lira.
    Kan ju vara så att de accepterar euro fast det inte är deras valuta? Det finns ju länder utanför USA där man kan handla med US dollar... fast om det är lagligt vet jag inte. Annars måste de väl ha gått med i EU nyligen?
  • fröken frida

Turkiet har inte euro utan turkiska lira Däremot kan du betala med euro på de stora turistorterna.

• Clobberella
    fröken frida skrev 2010-03-19 09:34:08 följande:
    Turkiet har inte euro utan turkiska lira Däremot kan du betala med euro på de stora turistorterna.
    Ah, det förklarar saken!
  • Drakfisk

Precis som Fröken Frida skriver så är Turkiets valuta lira. Eftersom det kommer många turister till vissa orter, har man valt att acceptera euron också, för att underlätta för turisterna.

Turkiet är INTE medlem i EU och det pågår livliga diskussioner om de ens ska få ansöka om medlemskap.

Ska man resa till Turkiet rekommenderar jag att man har en giltig reseförsäkring, i vissa hemförsäkringar ingår reseförsäkring, kolla upp det.

• bakeacake

Om du blir sjuk så är det bra att ha med en lapp från ditt hemförsäkringsbolag.. man får men en lite lappa som oftast sitter på fakturan.. Den ska med och du är alltså försäkrad...

• evaoregon
    Clobberella skrev 2010-03-19 09:29:16 följande:
    Kan ju vara så att de accepterar euro fast det inte är deras valuta? Det finns ju länder utanför USA där man kan handla med US dollar... fast om det är lagligt vet jag inte. Annars måste de väl ha gått med i EU nyligen?
    De är INTE med i EU, men det finns ju ställen både utanför USA och EU där kan man använda US dollar och euro.  I Ecuador är t ex deras vanliga valuta US dollar och de är ju ett självständigt land.  Det är inte olagligt att använda andra valutor i ett land.
  • evaoregon
    Drakfisk skrev 2010-03-19 09:54:34 följande:
    Turkiet är INTE medlem i EU och det pågår livliga diskussioner om de ens ska få ansöka om medlemskap.
    Precis!
  • hotten

sen hjälper inte eu kortet ändå fast du skulle vara i ett eu land, den ger BARA akutvård 
     på allmänna sjukhus (de flesta kliniker å sjukhus på turistorter är privata).
    den ger dig inte tex hotell, transporter, nya resor hem, ökade levnadskostnader, medeciner du måste stå för själva osv osv...

det är inte ovanligt att man tex får flygförbud även för mindre åkommor tex örongrejer eller lunginflamation mm.. mm.. man kanske bara behöver stanna i landet några dagar extra men hotell för de dagar, transporter till å från sjukhus å nya flygresor kostar lätt många kr..

allt detta får du enkelt om du har en bra hemförsäkring, å då är eu kortet helt onödigt.

• ebben

hotten-så KLART! at jag vet att det inte ger allt det där!! Men nån sa till mig att ett EUkort var bra då man fot till utlandet-så klart har jag försäkring!
    Hjälp,trodde ni jag var utan försäkring o skulle ha eu kort ISTÄLLET?

• hotten
    ebben skrev 2010-03-20 07:56:14 följande:
    hotten-så KLART! at jag vet att det inte ger allt det där!! Men nån sa till mig att ett EUkort var bra då man fot till utlandet-så klart har jag försäkring!Hjälp,trodde ni jag var utan försäkring o skulle ha eu kort ISTÄLLET?
    jag trodde ingenting, vet bara att många reser utan försäkring ocg att många förlitar sig på eu kortet (vilket iof är bättre än inget, om man reser innom eu)
    Men som sagt helt onödigt om du har en bra försäkring annars.
Svar på tråden EU kortet gäller inte turkiet?