• livet leker

Förbereda lasagne eller grädda klart och värma????

Vis ka få gäster till 17,30 och jag hinner inte löra lasagnen innan, därför ska jag förbereda nu på dagen, frågan är vad som är böst?? Göra den klar och bara värma på den? Eller grädda den "nästan klar"

Eller göra köttfärsåsen klar? Hjälp mig!!

• Svar på tråden Förbereda lasagne eller grädda klart och värma????
  • La Lola
    L i n n skrev 2010-03-19 09:48:24 följande:
    Jag hade gräddat och sen värmt upp. Tycker lasagne (och andra gratänger) alltid blir godast uppvärmt
    Håller med.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mamman i skogen

Gör lasagnen klar i formen och grädda den innan gästerna kommer. Använder du torra plattor kommer de att suga upp såsen och bli mjuka och det blir perfekt att grädda den ngn timme innan. Var generös med sås i men inte så det vämmar över..

Lägger alltid lasagnen och låter den dra ett par timmar innan jag skickar in den i ugnen. 

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • livet leker

Tack för hjälpen!! Ha en bra dag

• MissLillan
    mamman i skogen skrev 2010-03-19 09:50:57 följande:
    Gör lasagnen klar i formen och grädda den innan gästerna kommer. Använder du torra plattor kommer de att suga upp såsen och bli mjuka och det blir perfekt att grädda den ngn timme innan. Var generös med sås i men inte så det vämmar över.. Lägger alltid lasagnen och låter den dra ett par timmar innan jag skickar in den i ugnen. 
    Jag gör också alltid så!
  • livet leker
    MissLillan skrev 2010-03-19 09:59:52 följande:
    Jag gör också alltid så!
    men räcker den att grädda den i en halvtimme då när den stått och dragit några timmar?
  • mamman i skogen
    livet leker skrev 2010-03-19 10:06:39 följande:
    men räcker den att grädda den i en halvtimme då när den stått och dragit några timmar?
    Det blir ju mycket kortare tillagningstid då pastan är mjuk redan. När man gör lasagne efter konstens regler med torra plattor ska man ju egentligen koka dem innan så de blir mjuka detta är en gyllene medelväg..

Brukar köra den tills det bubblar ordentligt den är rykande het och har fått fin färg..
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
Svar på tråden Förbereda lasagne eller grädda klart och värma????