• KajsaLinnea

Frågor ang. genus och barnkläder

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Jag heter Kajsa och studerar på Malmö Högskola. Jag skriver min kandidatuppsats just nu och den handlar om barnkläder och sättet de visas upp i butik.
    Jag några frågor som jag skulle blir hur glad som helst om så många som möjligt vill svara på dom.

Frågor:

Tycker du flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar?

Tycker du att små pojkar kan ha rosa, gula, pastellfärgade kläder?

Tycker du att små flickor kan ha mörkblå, svarta, mörkgröna kläder?

Tycker du att små pojkar kan ha på sig kläder med Hello Kitty-tryck?

Tycker du att små flickor kan ha på sig kläder med Spiderman-tryck?

Handlar du några kläder till er dotter på pojkavdelningen och/eller till er son på flickavdelningen?

Om din son ville ha en kjol på sig till förskola/skola skulle han få det?

Vad tycker du om unisex-kläder (det vill säga kläder som både pojkar och flickor kan ha) till barn? Brukar du köpa könsneutrala kläder till dina barn, eller skulle du kunna tänka dig det? Varför/varför inte?

I vilken butik handlar du oftast kläder till ditt barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-19 11:16
    Jag vet inte varför det ser så konstigt ut högst upp. Jag verkar inte kunna ändra eller ta bort det. Hoppas ni har överseende och svarar på mina frågor ändå.
  • Svar på tråden Frågor ang. genus och barnkläder
  • Lilla trynet

Men kära nån! Har du läst någonting om genus och jämställdhet?
    Ska flickor vara flickor??????
    Det är just såna frågor som upprör alla som inte vet ett dyft om genus. På vad sätt vara flickor? De här frågorna kommer nog inte ge dig så mycket intelligenta svar. Förtydliga vad du menar.
    Flickor är genetiskt flickor -har snippa, pojkar har snopp. På vad sätt anser du att det har med att vara flicka respektive pojke att göra? Vad har det i förlängningen med dina färgfrågor att göra?
    Kulturellt är det något helt annat att vara pojke respektive flicka. De blir fostrade till att bete sig olika, förväntas se ut på ett visst sätt utifrån deras kön -det har inte mycket med snippan och snoppen att göra.
    Om du vill läsa något bra och lättsmält som kan ge dig lite bra baskunskap i genus och barn rekommenderar jag "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två"

• Lilla trynet

Och för att svara på dina frågor. Pastellfärger på killar är helt ok Jag tycker inte svarta kläder är snyggt på några små barn så det har varken min son eller dotter. Hello Kitty sätter jag inte på något barn, tycker jag är döfult. Spindelmannen gillar jag inte heller men skulle kunna sätta på vem som helst av dem, dock aldrig döskallar tex. -helt patetiskt mönster. Jag handlar helst kläder på könsneutrala avd. Kjol eller klänning skulle både min son och dotter få ha om de vill-oavsett vart vi ska. Jag undviker kläder som gör min dotter för söt, eller min son för tuff. Jag ser inga fördelar med att mina barn behandlas som pojke respektive flicka. Jag blir inte stött om någon tror att flickan är pojke och vice versa - det ser jag mest som en bra grund för att de ska bli behandlade som människor båda två, istället för att föras in i förväntade fack utifrån kön.

• Karamellan

hmm... Jag skulle gärna ha svarat på dina frågor, men de känns för subjektiva.

Ett tips eftersom du skall ha detta till en uppsats är att du arbetar mer med att få frågorna mer neutrala. Det blir en bättre uppsats då.

(T.ex. unisexkläder - vad är det? Vad menar du definierar att både flickor och pojkar kan ha det? Hur menar du att flickor inte skulle vara flickor/pojkar inte skulle vara pojkar? )

I gotta have more cowbell, baby!
  • viseversa

Hur är man när man är flicka? och hur är man när man  är pojke? bara där skriker det ju att barnen blir satta i fack beroende på vad dom har mellan benen. 

• MammaHela

Det känns som om du har blandat ihop begreppet. Genus och kön är inte samma sak. Genus handlar mer om könsroller. Genus är kulurellt och socialt betingat och kön är biologiskt.

En flicka kan inte vara nått annat än en flicka eftersom hon är född till det, men jag kan uppfostra mina flickor till att inte hamna i en typiskt kvinnoroll. På samma sätt som jag inte uppfostrar min son till att hamna i en typisk manlig roll.

Sen vad de har för kläder, ja det spelar min ingen roll. Vill min flicka ha på sig rosa och min son vill ha spindelmannen, ja då får de ha det. Inte för att de är flickor och pojkar, utan för att de får välja det som de tycker är fint.

Men mina barn har möjligheten att välja av det som finns, så sådelen så har min son även rosa tröjor och dotterna hade igår en tröja som är inköpt på pojkavdelningen. Alltså skiter jag fullständigt i vad som anses flickigt och pojkigt. Här inhandlas det kläder som de och jag anser fina och funktionella.

Sonen får självklart ha kjol om han väljer det. Samma sak med smink, alla mina barn får leka med mitt smink, och alla tre tycker att de är superfina när de sminkar sig, men ingen får gå ut med det för de är för små.

Så jag tycker nog att dina frågor är helt uppåt väggarna när det gäller genus. Får mig att undra vilka böcker du har läst?? Jag läser om genus jag med just nu och dina frågor gör mig mörkrädd....

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Karamellan

För din egen skull, försök verkligen arbeta mer med frågorna. DIn opponent kommer att slakta ditt arbete annars, om din handledare ens låter den gå så långt. Se till att göra ett bra grundarbete nu, så slipper du göra om en massa sen!

I gotta have more cowbell, baby!
  • Sara K

hmm.. svår fråga att svara på.. men om jag tolkar den som jag tror du menar så tycker jag att barn ska vara barn, och göra och klä sig som de själva vill! Jag är inte sådan att jag stoppar mina barn genom att säga "nej, det är bara flickor som dansar balett/målar naglarna/har långt hår osv..".

ja. jag tycker det är fina färger och min pojke har rosa kläder ibland, även turkosa, orange och röda kläder.

visst. svart är jättefint tex!

om de vill så visst. min son har ett my little pony linne.

samma där, om de vill. min dotter vill inte! hon är påverkad av tjej- killsaker. tyvärr.

Handlar du några kläder till er dotter på pojkavdelningen och/eller till er son på flickavdelningen?

nej det brukar jag inte. jo, overaller, vinterstövlar och så. kanske jeans nångång framförallt på killsidan.

absolut! han har aldrig bett om det men han har långt hår och vill ofta ha tofsar/flätor/hårspänne, och han gillar nagellack och läppglans.

Vad tycker du om unisex-kläder (det vill säga kläder som både pojkar och flickor kan ha) till barn? Brukar du köpa könsneutrala kläder till dina barn, eller skulle du kunna tänka dig det? Varför/varför inte?

jag köper ibland t-shirtar som är "neutrala" dock då färgglada. shorts oxå. basplaggen får gärna vara helt neutrala (vita, svarta, grå, osv) och sen en kul färgklick till det. vissa butiker har tråkiga könsneutrala kläder, de har ej fattat grejen verkar det som utan mer kör på tex vitt, beige, ljusgul.

h&m. ibland lindex, kappahl.

• Superbia

Jag ser vad de andra har skrivit, men jag svarar på dina frågor ändå, så får du välja att använda dig av dom om du vill

1. Det beror på vad du menar med flickor och pojkar. Jag har ju min tolkning av det och föredrar att uppmuntra till att barn får vara som de är, inte att de ska bli flicka/pojke. När mina barn blir såpass stora att de väljer själva kommer jag uppmuntra deras intressen och inte styra in dom på en "pojkig" väg.

2 & 3. Flickor och pojkar kan ha alla färger på sina kläder, däremot gillar jag inte det typiskt flickiga och typiskt pojkiga som många gånger finns i affärerna. Är inte speciellt förtjust i vare sig krusiduller och volanger eller coola sportiga kläder.

4 & 5. Killar kan ha Hello Kitty - jag hade gärna haft det på mina killar, men jag har en sambo som inte håller med mig. Däremot inte HK med massa volanger och fjams då. Spiderman är jag inte direkt förtjust i, så jag skulle inte vilja att något av mina barn hade det, oavsett kön. Bör tilläggas att jag inte är något större fan av "varumärken" eller vad man ska kalla det överhuvudtaget; Spiderman, Batman, Star Wars, Bamse osv. Förutom HK då som är en favorit {#lang_emotions_dreamer}

6. Jag köper tights till mina killar på tjejavdelningen, eftersom det tydligen inte finns på killavdelningen. Har även en rosa Muminpyjamas till en av mina killar och jag antar att den tillhör tjejavdelningen.

7. Nej, min son får inte ha kjol till skolan. Däremot skulle han kunna få ha det hemma om han tycker att det är roligt. Barn blir mobbade för så mycket konstigt så helst ingen kjol om jag får välja.

8. Jag väljer gärna unisex-kläder. Vet inte om affärerna själva klassar kläderna som detta, men sånt som inte känns vare sig killigt eller tjejigt anser jag vara unisex och det köper jag gärna. Antagligen för att jag inte gillar det där specifikt könsuppdelade som jag nämnde i fråga 2 & 3.

9. Jag köper kläder lite överallt, men mest från Lindex, KappAhl, Polarn o Pyret och H&M.

Morten & Vidar - mina underbara små kottar
  • Tygtiiger
    Frågor:

Tycker du flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar? De har inte så mycket val eftersom könsbyte inte är tillåtet på små barn. Könet sitter inte i kläderna. Jag föredrar breda könsroller framför smala, dock.

Tycker du att små pojkar kan ha rosa, gula, pastellfärgade kläder? Ja, men pasteller är generellt lite mesigt - bättre med knalliga färger

Tycker du att små flickor kan ha mörkblå, svarta, mörkgröna kläder? jadå, det är snyggt

Tycker du att små pojkar kan ha på sig kläder med Hello Kitty-tryck? Uppenbarligen eftersom min son har det

Tycker du att små flickor kan ha på sig kläder med Spiderman-tryck? Jadå, om de vill så visst.

Handlar du några kläder till er dotter på pojkavdelningen och/eller till er son på flickavdelningen? Sonen får kläder som vi båda gillar, de är ofta från pojkavdelningen men inte alltid

Om din son ville ha en kjol på sig till förskola/skola skulle han få det? Kanske det, frågan har inte uppkommit

Vad tycker du om unisex-kläder (det vill säga kläder som både pojkar och flickor kan ha) till barn? Brukar du köpa könsneutrala kläder till dina barn, eller skulle du kunna tänka dig det? Varför/varför inte? Snyggt och praktiskt

I vilken butik handlar du oftast kläder till ditt barn? PoP och diverse lokala affärer som har glada kläder typ Molo, Småfolk etc. Kalsonger o dyl på HM. Japp, jag passar in i min stereotyp.

• fröken

Mina svar:

Frågor:

Tycker du flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar? Öh, jag förstår inte riktigt, klart pojkar är pojkar och flickor flickor..

Tycker du att små pojkar kan ha rosa, gula, pastellfärgade kläder? Självklart

Tycker du att små flickor kan ha mörkblå, svarta, mörkgröna kläder? Ja då

Tycker du att små pojkar kan ha på sig kläder med Hello Kitty-tryck? Det beror på deras egna önskemål, skulle inte köpa sånt till en pojke som inte ville!

Tycker du att små flickor kan ha på sig kläder med Spiderman-tryck? Tycker inte något barn ska ha kläder med superhjältetryck, de förstår inte vad det är de har på sina kläder.

Handlar du några kläder till er dotter på pojkavdelningen och/eller till er son på flickavdelningen? Dottern har sonens gamla kläder och till båda försler jag handla så neutralt det bara går.

Om din son ville ha en kjol på sig till förskola/skola skulle han få det? Nej. Tycker inte det känns bra. Hemma får han det om han vill!

Vad tycker du om unisex-kläder (det vill säga kläder som både pojkar och flickor kan ha) till barn? Brukar du köpa könsneutrala kläder till dina barn, eller skulle du kunna tänka dig det? Varför/varför inte? Köper allra helst sånt. Allt annat vi har har vi fått. Tycker helt enkelt sånt är snyggast.

I vilken butik handlar du oftast kläder till ditt barn? På tradera eller Kappahl, eller p.op

• Free Spirit

Så trøtsomt dette pratet om gutter og jenter og likestilling..

Hva har likestilling med klær å gjøre?

Alle vet at kjole Rosa, blonder med mer er for jenter og inte for gutter..
    Hvorfor er det sååå viktigt at gutter går med jente klær?!!!
    Så JO..la jenter være feminine og jentete..og gutter holde seg til det maskuline..

Om min sønn skulle ønske å bruke kjole i barnhagen ville han få grei beskjed om å ta på seg sine egne klær og blitt forklart at kjole er for jenter. Soleklart!!

Unisex klær har jeg inget i mot..praktisk om en har et av hvert kjønn.

• Veladis
    Frågor:

Dumt ställd fråga. Min dotter och min son kommer alltid att vara av honkön respektive hankön om de inte i vuxen ålder väljer att könsoperera sig. Hur de ska vara är en annan fråga. Jag föredrar om de är sig själva, om de är barn, helt enkelt.

Ja. Om de vill det. Viktigast att kläderna är lekvänliga och gärna färgglada - så syns de och man blir pigg och glad av färg.

Tycker du att små flickor kan ha mörkblå, svarta, mörkgröna kläder? Ja, samma svar som ovan.

Tycker du att små pojkar kan ha på sig kläder med Hello Kitty-tryck? Ja, samma svar som ovan

Tycker du att små flickor kan ha på sig kläder med Spiderman-tryck? Ja, samma svar som ovan.

Handlar du några kläder till er dotter på pojkavdelningen och/eller till er son på flickavdelningen? Ja, av anledning av det jag skrivit ovan.

Om din son ville ha en kjol på sig till förskola/skola skulle han få det? Ja, det har han haft. Snoppen trillade inte av. inte blev han retad heller.

Jag tycker att pojkar och flickor kan ha det mesta i klädväg utan att man behöver kalla det unisex. Men jag handlar säkert mycket av vad andra kallar unisex just eftersom man där kanske har ett störr fokus på lekvänlighet och inte på att framhäva ett barns könsidentitet.

Olika. Väldigt mycket seond hand. Annars t ex Lilla W webbshop, Lindex, H&M:s basplagg, PO.p på rea.

• enny signatur

Man är inte sitt kön. Nej, man ska vara den man är, inte könet. 

Ja.

Ja och det har vår dotter väldigt ofta.

Ja. 

Ja självklart (det trodde jag inte ens var kontroversiellt?).

Ja. VI handlar dock oftast begagnat och där hänger de inte lika könsindelat.

Utan tvekan.

Vad tycker du om unisex-kläder (det vill säga kläder som både pojkar och flickor kan ha) till barn? Brukar du köpa könsneutrala kläder till dina barn, eller skulle du kunna tänka dig det?

Jag lägger ingen vikt i det. Jag klär mitt barn i alla kläder och kollar bara på om kläderna är snygga. Grunden har varit att om någon ger vår dotter kläder får de räkna med att en framtida son kommer använda samma sak.Könsneutrala kläder, ja det är ju bra. Men jag förstår inte det där med könsbunda utan vi köper det som vi och barnet gillar. (när barnet blir större är det ju främst hennes åsikter)

Varför/varför inte?

Som skrivet ovan, det är ju bra, men inget vi lägger någon vikt vid eftersom vi inte delar in så.

Oj... Barnloppisar? De konventionella butikerna är dåliga pga könsindelningen, priset och gifterna.
Svar på tråden Frågor ang. genus och barnkläder