• Johans Pillerill

Spikmattan?

Kan man använda sin spikmatta som vanligt under graviditeten? Den hjälper grymt bra mot smärtan i samband med foglossning, så jag älskar den innerligt nu... Men har inte hittat någonstans om det är olämpligt att ligga på den nu när Lurk bor i min mage...

Någon som vet? Vill ju inte riskera något... då har jag hellre brutal foglossning!

• Svar på tråden Spikmattan?
  • mjuik

Jag har läst på flera ställen att man inte ska använda spikmatta om man är gravid.
    Antagligen är det inte farligt men eftersom ingen vet så rekommenderar tillverkarna det inte.

• Mysanochmimer

Enligt Shakti så ska man inte använda den eftersom det inte finns nån forskning spikmatta/graviditet.

Enligt min massör så trodde hon inte det skulle göra nån skada.

Min sjukgymnast fick inte uttala sig om spikmata för socialstyrelsen eftersom det inte finns nån forskning på att den verkligen hjälper, men hon hade en själv hemma som hon använder och hade användt under graviditet.

Och min BM sa att hon kunde inte säga säkert men hon kunde inte för allt i världen tänka sig att det skulle ha nån negativ effekt men om jag var orolig kunde jag juh vänta tills efter v. 12 att börja använda den.

Jag har användt den ganska mycket, bla för min foglossning men nu är platt ryggläge nått av det värsta jag kan utsätta mig för så jag har tyvärr gett upp den, men saknar den så

Är nu i v. 28

• Frogstomp

jag har nästan bott på min spikmatta, pga av att jag har fått så ont i ryggen..
    och jag har då inte märkt att det ska vara någon fara med lillen i magen..
    är nu i v 37 =)

• fönster mot vägen

Jag var jätte orolig att använda den fram till v.12. Men sen kollade jag med min bm o hon sa att det är okej bara man inte ligger på mage eller över driver användandet.

Svar på tråden Spikmattan?