• Blues

HJÄLP mig med tygblöjorna

Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående tygblöjor. Köpt några lätt begagnade tygblöjor newborn, imse vimse med resår i kanten och tillhörande blöjbyxor. Problemet är att det alltid blir minst lika mycket bajs i blöjbyxan som i blöjan och blöjan blir totalt genomvåt av kiss efter att vår lille kissat en gång i dem... eller vad vi tror är en gång i alla fall. Vi använder rispapper + numer även extra inlägg för att det inte ska bli alltför blött. Gör vi något fel? Placerar vi rispappret konstigt- hur gör ni? Helt okej att tvätta blöjbyxan varje gång men då måste jag köpa många fler och vad jag förstår ska man inte behöva tvätta dem så ofta.

En annan sak är att fläckarna inte går bort. Det var inga fläckar på dem när vi fick dem så förra ägaren har tydligen lyckats få bort dem. Har ni tips här? Vi tvättar i 60grader m miljövänligt tvättmedel och vi sköljer alltid ur dem efter användning och använder galltvål.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden HJÄLP mig med tygblöjorna
  • Develina

Hej!

Vi använder imse vimses vikblöjor och blöjbyxor. Är det vikblöjorna ni har? Kände inte igen det där med resår i kanten, men det finns ju fler variander av blöjor så vi kanske inte har samma. Är det så att blöjan är för liten i förhållande till blöjbyxan och att det är därför det läcker? Så har jag upplevt med våra blöjor, när vi har gått upp en storlek i blöjbyxa men fortsatt använda samma tygblöja.

Vad gäller fläckarna brukar vi använda citronsaft (sån där koncentrerad från "citronboll") i sköljmedelfacket. Det bleker ganska bra. Har fläckarna varit jobbiga har vi ibland tvättat i 90 grader.

Vet inte om det var till någon hjälp, hoppas lite i alla fall :)

• Tygtiiger

Om det är imses formsydda så tyckte jag att de var helt värdelösa. Sorry. Vikblöjor är enklare (jodå!) och torkar fortare. Vi hade frottéblöjor när vi använde formsydda, tot bots var helt klart favoriten. Nu är det iofs två och ett halvt år sedan sonen slutade med blöjor, men de säljs fortfarande. Kolla in brittiska sidor, de har bäst info, jag gillade www.babykind.co.uk (handlade en del därifrån) och www.kittykins.co.uk.

Frotté eller microfiberdukar suger upp mycket kiss, men inget microfiber rakt mot huden, det blir obekvämt.

ALL tygblöja måste vara innanför blöjbyxan, annars läcker det. Håller med om att ni kan behöva en större blöjbyxa. Och testa vikisar, då kan man snurra till dem lite mot benen så håller det emot bajs bra.

• Blooman75

Det finns ju massor med olika varianter av tygblöjor och det verkar vara lite olika vilka som passar olika barn. Jag har provat de flesta och för oss va de finska Muksut blöjorna helt klart bäst. Perfekt passform och håller länge i storleken både som allt-i-ett och innerblöja med en ullbyxa utanpå. Aldrig bajs utanför.

• emindy
    Blues skrev 2010-03-19 12:08:59 följande:
    Hej, Jag skulle vilja ha lite tips och råd angående tygblöjor. Köpt några lätt begagnade tygblöjor newborn, imse vimse med resår i kanten och tillhörande blöjbyxor. Problemet är att det alltid blir minst lika mycket bajs i blöjbyxan som i blöjan och blöjan blir totalt genomvåt av kiss efter att vår lille kissat en gång i dem... eller vad vi tror är en gång i alla fall. Vi använder rispapper + numer även extra inlägg för att det inte ska bli alltför blött. Gör vi något fel? Placerar vi rispappret konstigt- hur gör ni? Helt okej att tvätta blöjbyxan varje gång men då måste jag köpa många fler och vad jag förstår ska man inte behöva tvätta dem så ofta. En annan sak är att fläckarna inte går bort. Det var inga fläckar på dem när vi fick dem så förra ägaren har tydligen lyckats få bort dem. Har ni tips här? Vi tvättar i 60grader m miljövänligt tvättmedel och vi sköljer alltid ur dem efter användning och använder galltvål. Tacksam för svar!
    gå in på tygblöjetråden, vi är många som skrivit där så det finns mycket info och många som kan svara på frågor!
    En tanke jag har såhär spontant är att rispapperet stjälper mer än det hjälper om bebis fortfarande ammar. Det kommer till sin rätt när bajset är fastare när bebis lever mer på vanlig mat, när bebis fortfarande ammar upplevde jag bara att rispapperet gjorde att bajset "gled av" blöjan.
    Sen tycker jag det låter som att blöjan rent generellt är för liten. Dels för att bajset åker på sidan av men även för att det verkar som att den inte suger upp tillräckligt.

Nu har inte jag erfarenhet av imsevimses formsydda, men den är ju tänkt mest till nyfödd, sedan skall man byta upp till deras stora.
Svar på tråden HJÄLP mig med tygblöjorna