När börja ge yogurt till mellis?
Vid vilken ålder kan man ge naturell yogurt till mellis? Vet ju att man ska undvika mjölk, men yogurt med frukt är väl bra? Min pojk är 7 månader nu.
Vid vilken ålder kan man ge naturell yogurt till mellis? Vet ju att man ska undvika mjölk, men yogurt med frukt är väl bra? Min pojk är 7 månader nu.
jag började med turkisk yoghurt runt 8 månader.
Är den bättre än vanlig? Mildare?
Vi har kört vanlig mild naturell. Turkisk gick inte hem.
Jag kör med mosad banan blandad med turkisk yoghurt 10%. Elias är 6 månader, han har ätit det som mellis i ca. 3 veckor nu.
Ok! Ska prova den : )
Den gick hem! Han fick mango-puré till så det var nog smaskigt...
Man ska ju inte ge mjölkprodukter första året har jag hört, för det innehåller för lite järn eller nåt? Men lite till mellis kan väl inte göra nåt? Det utesluter ju ingen annan mat.
Jag började ge min tös vaniljyoggi vid 8 månader, turkisk yoggi gick inte hem hos henne =)
Började vid 7 mån men inte varje dag, från ca 9 mån äter hon det varje dag till mellis.
Man ska inte ge yoghurt/fil varje dag till barn under 1 år. Mindre mängder i matlagning är ok men inte varje dag som mellanmål. Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:
Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.
(www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/)
Det finns ju youghurt på barnmatsburk från 6 månader. Så det kan man visst ge till mellanmål!
Varje dag har itne jag gett, varierar oss här lite =)