• Quinnan

Hur vet man om det är en vanlig förkylning eller rs-virus?

Min son på 5½ vecka är lite snorig sen några dagar. Jag och pappan har varit förkylda i ca en vecka.
    Han har hostat till några gånger och nyst, men inte mycket.
    Har använt näsdroppar och sugit rent, då verkade han bli nöjd och kunde slappna av.

Hur vet man om det bara än en liten förkylning? Om det är RS-virus, hur märker man det?

• Svar på tråden Hur vet man om det är en vanlig förkylning eller rs-virus?
  • Quinnan

Jo, rosslig det är han, men det tycker jag att han varit i flera veckor.. Varför har inte BVC-sköterskan sagt något? :( Tack för länken!

• guldklimpen

Min tjej fick RS när hon var 11 veckor. Det började som en vanlig förkylning, sen vart det ganska snabbt sämre. Segt gul-grönt snor, hosta, kräkningar, bubblor ur näsa och mun, åt inte som hon brukade och ansträngd andning, det blev som ett veck under/mellan revbenen och magen och som ett litet hål mellan nyckelbenen när hon andades : ( jätte läskigt.  Men någon feber hade hon inte, den kom först några dagar senare men det var inte så hög.

Alla barn reagerar och hanterar RS på olika sätt. Vissa barn måste få hjälp för att vidga luftrören medans andra barn klarar det själva som en kämpig vanlig förkylning bara. Åk in och kolla honom om andningen verkar ansträngd och om han börjar äta mindre.

Hoppas han kryar på sig snart!

/Sandra

• kobebis

När små barn har rs-virus får de ofta hög feber som inte går ner. De får oxå svårt med andningen. Hostan är inte det jobbiga för dem utan att de har svårt att andas. Det som du beskriver nu är en helt vanlig förkylning och de kommer han tyvärr att ha (och ska ha) många. Hoppas han blir bättre snart.

• mamma2kids

segt slem,snabb andning man märker att det har tungt att andas m.m alltså en MEGA FÖRKYLNING

• WaitingInVain

Min bebis fick också RS vid 5 veckors ålder. Hade symptom som Guldklimpen beskriver i inlägg #3. Han fick dock aldrig feber, men pga svårt med maten blev han inlagd för vård några dagar.

Om andningen blir ansträngd, han får feber eller om du märker att din bebis får bubblor i saliven, så är det risk för RS. Tveka inte att söka sjukhusvård, speciellt om det blir problem med maten. Så små barn har trånga luftvägar och kan behöva lite extra hjälp för att bekämpa förkylningen.

Annars är knepet att låta dem sova med huvudet högt, typ i babysitter eller genom att höja huvudänden på sängen. Droppa koksaltlösning i näsan regelbundet (var vaksam på att det sväljs ner - det hjälper till att lösa slemmet som är det svåra för dem att bli av med.) Att ta med bebisen i badrummet sittandes i en babysitter när man duschar är också bra - vattenångan hjälper dem att lösa slemmet. Ta upp dem och håll dem upprätt när de hostar och bär dem mycket i bärsele om ni har - det är bra om de är så mycket upprätta som möjligt. Hoppas er bebis blir frisk snart!

• Quinnan

Bubblor har det kommit från munnen på han i ca 2 veckor, är det alltså ett tecken? Inatt har det kommit lite vitt slem från honom, såg det på bodyn.. Men annars verkar han må rätt ok, han har inte skrikit eller gråtit nåt (inte sen han föddes, eller jo några enstaka gånger såklart :P) han har ingen feber, hostar nån gång om dagen..

Vad tror ni?

• catja

Hej..

Min son fick RS när han va 3 veckor. 
    Han började att vara lite snorig och hostade men blev fort sämre.
    Han hade jätte tjockt grönt snor som inte ville sluta rinna från näsan, feber, kräktes, började tappa mat lusten och hostade som bara den..
    Jätte rosslig och gick knappt att få kontakt med, åkte till akuten men dom ville inte ta emot oss, de va en vanlig förkylning tyckte dom.
    Kom tillbaka efter 2 dagar och då hann vi knappt komma in innan dom kom med inalationer och syrgas.
    Vi låg inne 11 dagar, det va ingen rolig tid..
    Är du orolig så åk en gång för mycket till sjukhuset tycker jag, läkarn som skrev in oss fattade inte varför dom skickat hem oss 2 dagar tidigare.

Hoppas att det går bra för din lilla..

• WaitingInVain
    Quinnan skrev 2010-03-28 15:37:07 följande:
    Bubblor har det kommit från munnen på han i ca 2 veckor, är det alltså ett tecken? Inatt har det kommit lite vitt slem från honom, såg det på bodyn.. Men annars verkar han må rätt ok, han har inte skrikit eller gråtit nåt (inte sen han föddes, eller jo några enstaka gånger såklart :P) han har ingen feber, hostar nån gång om dagen.. Vad tror ni?
    Det är säkert så att han kräks upp slemmet - det är bra, för det ska de göra. Verkar andningen OK låter det som att han klarar det fint, speciellt som det gått såpass lång tid. RS kulminerar tydligen efter ca 5 dagar och det är väldigt vanligt att de fortsätter hosta och vara snuviga och slemmiga en bra tid efteråt.
  • Quinnan

Inatt, några sek efter amningen så sprutade det ut mjölk (?) ur ena näsborren!!! Nån som varit med om det?

• Miss Maria

Ring 1177 i stället. Tänk på att det är ett lilet barn du pratar om.! Vi vill ju inte att det ska hända ditt barn nåt!!!

• Clara03
    Miss Maria skrev 2010-03-29 09:22:27 följande:
    Hur vet man om det är RS? Tar mam blodprov eller?
    Jag va inne på sjukhuset med min minsta tös & hon va 6 veckor & 6 dagar gammal. De tar typ som en tops och tar prov i näsborren typ (förstår du hur jag menar) sen så skickade de det till lab. Jag fick senare den dagen besked om att min minsta hade fått RS-viruset
  • Clara03

Jag har varit inne 4 dagar i rad med min lilltjej. Hon har fått inhalera. Nu mår hon bättre. BAra snuvan kvar och lite hosta. Vi behövde inte läggas in för jag bor knappt 10 minuters gångavstånd från sjukhuset. Så jag har haft tele kontakt med sjukan & kommit in på morgonen o kommit hem på kvällen.

Svar på tråden Hur vet man om det är en vanlig förkylning eller rs-virus?