Svensk-danska familjer
Jag är tillsammans med en dansk kille och vi har två barn (21 mån och 2 mån). Vi bor i Stockholm sedan snart ett år tillbaka och det vore kul att lära känna fler med dansk anknytning för barnens språkutveckling m.m.
Jag är tillsammans med en dansk kille och vi har två barn (21 mån och 2 mån). Vi bor i Stockholm sedan snart ett år tillbaka och det vore kul att lära känna fler med dansk anknytning för barnens språkutveckling m.m.
Hej!
Här är en till med dansk kille, tillsammans har vi en son på 3½ månad. Vi bor i Danmark, jag har bott här i 10 år nu. När vi flyttade hit var min lillebror bara 4 år och han har självklart blivit "mer dansk" än oss andra. Han pratar mycket dålig svenska, han har dialekten men kan inte hitta glosorna. Min mamma har aldrig varit speciellt bra på att rätta honom eller visa honom den svenska kulturen. Jag hoppas verkligen jag lyckas bättre med min son, då det är jobbigt för min lillebror att prata med oss andra speciellt med familjen som bor i Sverige. Det blir liksom som en barriär på något sätt och det tycker jag är lite synd.
Jag vill att min son ska kunna röra sig fritt mellan länderna och mästra båda språk lika, precis som jag nu kan. Så lite tvärtom mot dig då ju :)
Här är en till dk-swe familj. Jag kommer Sverige och min man från Danmark. Vi har två flickor, en som är 2år och en som är 3 veckor. Vi bor på västkusten.
Jag pratar bara svenska med barnen och min man pratar bara danska med barnen (enligt rekommendation från en logoped vi känner), tvååringen pratar vissa danska ord men förstår allt min man eller hans familj säger till henne, men hon svarar dem på svenska.
Mm den rekomendationen har jag också fått, att man ska prata sitt eget modersmål med barnet/ barnen och att de då lär det med tiden.
Roligt med flera i liknande situation! Jag pratar också svenska och min kille danska med barnen. Vår dotter babblar på, men det är inte alltid så lätt att urskilja om det är svenska eller danska med hennes "bebis-accent" och orden är ju rätt lika. Man märker dock att hon förstår oss båda lika bra, men hon hör ju mer svenska i och med att vi bor i Sverige så jag antar att det språket kommer att dominera.
Jennypenny83, härligt att kunna tala båda språk flytande. Så hoppas jag att det blir för våra barn också!
Engelii, kul att vi har barn i ungefär samma ålder!
Hej hej! Hoppar in här!
Själv är jag dansk och bor i sverige med min svenska man. Vi har en liten pojke på 8 månader och jag pratar bara danska med honom. Lite svårt att alltid hålla eftersom alla runtomkring pratar svenska. Men jag läser böcker spelar dansk musik och låter honom kolla på danskt barnprogram i hopp om att det ska hjälpa! =)
Låter som vi har ungefär samma plan allihopa :) Man vill ju så gärna ge och dela med sig av sin egen kultur och minnen. Här spelas också svenska cd-skivor, tittas på svensk TV ibland och jag pratar bara svenska med sonen. Sambon har en tendens att "svenska till det" han också haha! Vi håller barndop nästa helg och jag har önskat sagoböcker på båda språk. Det ska ju in med modermjölken, är det inte så man säger
Här är en till, jag är Dansk & min sambo är Svensk, vi har en dotter på 8 mån..
Jag pratar inte danska till henne, sånt kommer naturligt tror jag, när hon vill lära sig danska så kommer det, vi åker mycket till danmark & hälsar på släkt & vänner & de kommer oxå hit...
Jag pratar flytande av både danska & svenska, därför tror jag att min dotter lär sig danska när hon själv är intresserad av de..
Vi har också både danska och svenska sagoböcker. Vi talar ju våra respektive språk med varandra, men ibland händer det att vi blandar. Jag använder ibland danska ord osv., men ska försöka sluta med det för att inte förvirra barnen.
Var i Sverige bor ni?
Vi läser både danska och svenska böcker för vår "stora" tjej. Pratar båda språken och jag tror att det är viktigt att göra det från början (min åsikt) för att språket ska komma naturligt.
Vi bor utanför Falkenberg.
Det är vetenskapligt bevisat att det är lättast att lära språk fram tills man fyller 4 år, om jag inte minns helt fel. Jag frågade om det när jag hade min "barnpraktik" under ssk-utbildningen. Jag körde runt med en BVC-tjej på hembesök i ett område där majoriteten av hemmen var flerspråkiga. De barnen lärde ju då arabiska och danska. Oftast pratade båda föräldrar arabiske och sen lärde barnen danska senast på dagis.
Jag kan ibland tycka det är svårt att urskilja danska och svenska just för att det är så likt. Men jag försöker att stimulera mitt eget språk också med TV och böcker, annars har jag alltid släkt och vänner som kan flina när jag säger något fel :)
Bara jag som bor i DK då?
Ja, vi har oxå börjat med danska sago böcker & sångböcker, men det är den enda "påverkan" vi gör tills hon själv visar intresse. Hon är ju bara 8 mån..
Här är en dansk-svensk till. Jag är född i Danmark men växte upp i Sverige. Jag pratar så klart perfekt svenska och ganska bra danska (rätt uttal och så men missar en del ord). Nu lever jag med en heldansk man och jag har många tankar kring just dessa språk inför det lilla livet i magen kommer ut.
Vad ska jag prata? Danska eller svenska? Hur får jag barnet att själv prata danska? (tycker det är tråkigt om barnet bara får ett passivt dansk språk). Om ni bara pratar danska hemma(nästan iallafall), kommer barnet då ta sitt första ord på danska?
Många tankar =). Men kul att hittat fler i samma sits...
För mig är det viktigt att mina barn lär sig danska från början så att de kan kommunicera med sin danska släkt. De har tre kusiner, farmor, farfar och två fastrar och de förstår inte svenska så bra så därför behöver våra barn kunna göra sig förstådda på danska. Själv förstår jag danska och kan göra mig förstådd, men jag talar inte bra och har ett hemskt uttal när jag försöker .
Eftersom vi bor i Sverige och inte känner några danskar här blir det bara pappan som talar danska till barnen. Vill gärna stimulera deras danska så att inte svenskan dominerar totalt.