• Winglur

Skadad vid provtagning, skadestånd?

Jag var på vårdcentralen i måndags och tog blodprover.

Sköterskan stack mig i en nerv, (fy f*n vad det gjorde ont) varpå jag nöstan tuppade av och fick ligga kvar en liten stund.
    Nu har jag märkt att i vissa lägen och vid viss "beröring" av armen så bränner det till och gör fruktansvärt ont! Nerven måste ju vara skadad på nå vis.
    Nu undrar jag hur jag går till väga för att ansöka om skadestånd?
  • Svar på tråden Skadad vid provtagning, skadestånd?
  • Jezamine
    Bra att klaga direkt hos vårdpersonalen

I första hand kan man klaga direkt hos den läkare eller annan vårdpersonal som har skött undersökningar och behandling. Ofta kan rena missförstånd och oklarheter redas ut på det sättet och minska risken för att det händer igen. Man kan också alltid vända sig till chefen vid den vårdenhet som klagomålet gäller, den så kallade verksamhetschefen.
    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=22813

Avstängd tills vidare
  • Ord blind
    Winglur skrev 2010-03-19 15:16:09 följande:
    Jag var på vårdcentralen i måndags och tog blodprover. Sköterskan stack mig i en nerv, (fy f*n vad det gjorde ont) varpå jag nöstan tuppade av och fick ligga kvar en liten stund. Nu har jag märkt att i vissa lägen och vid viss "beröring" av armen så bränner det till och gör fruktansvärt ont! Nerven måste ju vara skadad på nå vis. Nu undrar jag hur jag går till väga för att ansöka om skadestånd?
    Vi lever inte i USA.
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Jezamine
    Jezamine skrev 2010-03-19 15:20:56 följande:
    Bra att klaga direkt hos vårdpersonalen I första hand kan man klaga direkt hos den läkare eller annan vårdpersonal som har skött undersökningar och behandling. Ofta kan rena missförstånd och oklarheter redas ut på det sättet och minska risken för att det händer igen. Man kan också alltid vända sig till chefen vid den vårdenhet som klagomålet gäller, den så kallade verksamhetschefen.www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=22813
    Eller

Om du anser att du har blivit felbehandlad inom vården, kan du göra en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).

Den som anmälts måste av HSAN ha fått underrättelse om anmälan inom två år från det att felet begicks. I annat fall har disciplinärt ansvar förfallit (preskriberats).

Anmälningsblankettwww.hsan.se eller kan fås vid patientnämndens kansli.
    http://www.lul.se/templates/page____131.aspx

Avstängd tills vidare
  • Winglur

Alltså, jag förstår ju att det var en olyckshändelse från hennes sida.

Självfallet var det inte med mening och hade kunnat hända vem som helst.
    Men jag tycker inte att det är så kul att det ska behöva vara såhär.
    Någon form av ersättning måste jag ju kunna få.
    Jag ska luska vidare.
  • Jezamine
    Winglur skrev 2010-03-19 15:34:04 följande:
    Alltså, jag förstår ju att det var en olyckshändelse från hennes sida. Självfallet var det inte med mening och hade kunnat hända vem som helst. Men jag tycker inte att det är så kul att det ska behöva vara såhär. Någon form av ersättning måste jag ju kunna få. Jag ska luska vidare.
    "Någon form av ersättning måste jag ju kunna få"
    Det är inte så säkert.
    Det måste bevisas att skadan tillkom vid det aktuella tillfället.
    Avstängd tills vidare
  • Winglur
    Jezamine skrev 2010-03-19 15:37:45 följande:
    "Någon form av ersättning måste jag ju kunna få" Det är inte så säkert. Det måste bevisas att skadan tillkom vid det aktuella tillfället.
    Jag tror inte att hon kommer neka till det som hände.
    Men alltså, nog förstår jag att det inte kommer komma hem en check i brevlådan efter första kontakt. :P Men det måste ju finnas en chans till ersättning.
    Det är det jag menar, jag vet bara inte vart jag ska vända mig.
    Patientnämnden?
  • svalan77

även om du har blivit skad är det inte alls säkert att du får någon ersättning. Dessutom känns det väldigt tidigt att börja hojta om skadestånd samma dag som provtagningen skedde, du kommer att behöva vänta lång tid för att se om det är kvar och om du får men- då talatr vi flera år. Sedan är det en fråga för försäkringsbolagen - det tar ytterligare några år.

• Leone i Västerås

Jag är otroligt svårstucken, och drabbas alltid av såna konstiga saker i samband med privtagningar, insättning av dropp och sånt.

Att du har ont nu är förståligt, men du får nog iaf vänta ett tag till, kanske några veckor för att se om din skada är bestående innan du hojtar om skadeståd. Att det gått några få dagar är ju liksom ingen tid.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Jezamine
    Winglur skrev 2010-03-19 15:39:34 följande:
    Jag tror inte att hon kommer neka till det som hände. Men alltså, nog förstår jag att det inte kommer komma hem en check i brevlådan efter första kontakt. :P Men det måste ju finnas en chans till ersättning. Det är det jag menar, jag vet bara inte vart jag ska vända mig. Patientnämnden?
    Kolla länkarna i inlägg 3
    Avstängd tills vidare
  • Champagne

"Patienten har inte rätt till ersättning enbart av det skälet

att behandlingen inte lett till önskat resultat eller att det

uppstått en komplikation. All sjukvårdande behandling

innebär en risk för komplikationer, varav vissa är omöjliga

att undvika. För sådana komplikationer lämnas inte

ersättning."

www.psr.se

Jag har själv blivit stucken (på blodcentralen) och fått en skada på den nerven du beskriver. Det gör helvetiskt ont, men är inget farligt och det går över av sig själv. Det går inte att undvika att man på någon patient råkar träffa nerven vid provtagning, det finns ganska gott om nerver i kroppen . Jag tror att dina chanser till någon ekonomisk ersättning är mycket små.

Svar på tråden Skadad vid provtagning, skadestånd?