Skadad vid provtagning, skadestånd?
Jag var på vårdcentralen i måndags och tog blodprover.
Jag var på vårdcentralen i måndags och tog blodprover.
I första hand kan man klaga direkt hos den läkare eller annan vårdpersonal som har skött undersökningar och behandling. Ofta kan rena missförstånd och oklarheter redas ut på det sättet och minska risken för att det händer igen. Man kan också alltid vända sig till chefen vid den vårdenhet som klagomålet gäller, den så kallade verksamhetschefen.
http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=22813
Om du anser att du har blivit felbehandlad inom vården, kan du göra en anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).
Den som anmälts måste av HSAN ha fått underrättelse om anmälan inom två år från det att felet begicks. I annat fall har disciplinärt ansvar förfallit (preskriberats).
Anmälningsblankett på www.hsan.se eller kan fås vid patientnämndens kansli.
http://www.lul.se/templates/page____131.aspx
Alltså, jag förstår ju att det var en olyckshändelse från hennes sida.
även om du har blivit skad är det inte alls säkert att du får någon ersättning. Dessutom känns det väldigt tidigt att börja hojta om skadestånd samma dag som provtagningen skedde, du kommer att behöva vänta lång tid för att se om det är kvar och om du får men- då talatr vi flera år. Sedan är det en fråga för försäkringsbolagen - det tar ytterligare några år.
Jag är otroligt svårstucken, och drabbas alltid av såna konstiga saker i samband med privtagningar, insättning av dropp och sånt.
Att du har ont nu är förståligt, men du får nog iaf vänta ett tag till, kanske några veckor för att se om din skada är bestående innan du hojtar om skadeståd. Att det gått några få dagar är ju liksom ingen tid.
"Patienten har inte rätt till ersättning enbart av det skälet
att behandlingen inte lett till önskat resultat eller att det
uppstått en komplikation. All sjukvårdande behandling
innebär en risk för komplikationer, varav vissa är omöjliga
att undvika. För sådana komplikationer lämnas inte
ersättning."
www.psr.se
Jag har själv blivit stucken (på blodcentralen) och fått en skada på den nerven du beskriver. Det gör helvetiskt ont, men är inget farligt och det går över av sig själv. Det går inte att undvika att man på någon patient råkar träffa nerven vid provtagning, det finns ganska gott om nerver i kroppen . Jag tror att dina chanser till någon ekonomisk ersättning är mycket små.