• Cherry Cupcake

Min katt har mjäll?

Min katt har som mjäll som syns längst bak på ryggen, innan svansen.
    Han har lite antydan till det på fler ställen, men bak på ryggen är det värst.
    Har läst att detta kan bero på stress eller ohyra, men jag tror inte på någon av dessa orsaker..
    Han är en mycket till freds, vaccinerad innekatt.
    Kan han vara torr? Vi badar honom inte, han är huskatt. Han kliar sig inte ofta eller så.
    Min andra katt som är exotic har inte detta problem.
    Vad kan man göra?

• Svar på tråden Min katt har mjäll?
  • skorpionen80

Han kan kanske vara smutsig? Är han svart?

Det som brukar hjälpa våra katter när de har mjäll är att man badar dem. Måste inte vara något speciellt mjällschampoo, utan vanligt att schampo.

• Birgitta2
    skorpionen80 skrev 2010-03-19 16:01:51 följande:
    Han kan kanske vara smutsig? Är han svart? Det som brukar hjälpa våra katter när de har mjäll är att man badar dem. Måste inte vara något speciellt mjällschampoo, utan vanligt att schampo.
    Inte människoschampo som är för starkt för djuren. Och ha gärna ett balsam efteråt också. Se också över foder etc.
  • pixietails

Min katt fick mjäll i somras men efter några bad med PCL Dog and Cat mjällschampoo + balsam gick det över. Så det tycker jag att du ska prova

• Cherry Cupcake

tack för svaren!
    ja han är svart.
    kanske ska ta och prova mjällschampot, vart kan man köpa det? pris?

• pixietails
    Cherry Cupcake skrev 2010-03-19 18:04:26 följande:
    tack för svaren! ja han är svart. kanske ska ta och prova mjällschampot, vart kan man köpa det? pris?
    Det finns nog på de flesta djuraffärer, ca 80 kr flaskan. Men det är värt pengarna
  • Kinya

Min katt hade det också för något år sen. Det är inte mjäll utan uppstår när katten inte får tillräckligt med fett i maten. Det fick jag höra när jag frågade.

• queenofangels

fick att min katt inte heller hade tillräckligt med fett i maten och fick köpa fisk olja i djuraffär, funkade jätte bra o hon älskade de.

• rasajj

Mer fett i maten. Fiskolja eller olivolja eller tom riktigt smor funkar jattebra!!

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Puma87

Vår katt fick det också och vi fick rådet att byta foder och det gjorde vi och det slutade

Kitty 081003
  • Cherry Cupcake

jaha .. mer fett i maten säger ni. ja det låter ju logiskt. :)

men han äter ju endå royal canin indoor, han har varit lite överviktig men nu är han bra igen. törs man ge honom mer fett då?

• Kinya

Det finns ett kosttillskott man kan köpa hos veterinären, Viacutan. Det lite olika oljor som är bra för kattens päls och hud. Det är en pumpflaska och så sprayar man 1-2 gånger på maten. Har inte provat det själv men prata med din veterinär om du är nyfiken.

• rasajj
    Cherry Cupcake skrev 2010-03-20 07:52:02 följande:
    jaha .. mer fett i maten säger ni. ja det låter ju logiskt. :)men han äter ju endå royal canin indoor, han har varit lite överviktig men nu är han bra igen. törs man ge honom mer fett då?
    Byt foder till ett utan sa mycket kolhydrater ( gluten, majs, ris etc) och lagg till fettet istallet. Katten mar battre bade rent fysiskt och aven i palsen. Det ar itne fett som gor katten fet, utan kolhydrater. Katter ar karnivorer, och ska inte ha spannmal i sin diet.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Cherry Cupcake

tack för svaren! ska prata med veterinären!

• saltabanditen

En av mina katter får alltid mjäll på vintern. Det funkar med lite extra olja i maten...

Svar på tråden Min katt har mjäll?