Vill ha tips om nyttiga pålägg till mellanmål på smörgås till min flicka?
Vill ha tips om nyttiga pålägg på smörgås till min flicka?
Vill ha tips om nyttiga pålägg på smörgås till min flicka?
Kalkon, keso, ost, kaviar, allt är ju nyttigt, särskillt när man är barn och det är viktigt att man får i sig från alla riken!
Släng på lite grönsaker, ser fint ut, och ger lite extra vitamner!
Mjukostar finns ju för alla smaker och går dessutom inte att plocka av... Om man vill variera så kan man istället för smör bre på pesto, ajvar, hommous (stavas det så?!) mm. Bara fantasin sätter gränserna och det är ju bara bra att introducera så många olika smaker som möjligt!
ägg i alla olika former kokta, stekta el omelett.
hummus! Älskar hummus.
Mosad avokado! Mosad banan!
Mina ungar får riktigt smör, ett tjockt lager och oftast tyycker de att det är så gott att de inte vil ha något annat på grovmacken (för grovbröd äter de). Ibland får de ost. Gräddost gillar de. Paprika och tomat vid sidan om. Den stora gillar stekt bacon och tomat på mackan, med mycket smör i botten. Makril i tomatsås är också populärt, eller inkokt lax som jag gör själv. Den stora gillar dessutom ål. Jag som ni ser tror att fett är bra för växande hjärnor och serverar mat därefter till dem. Gammeldags mjölk serveras till. Kaviar tycker jag som några andra här är för mycket socker i. De får inte marmelad. Vi försöker dra ner på sockret så mycket det går, jag inbillar mig att det är därför de nästan aldrig heller är sjuka inte ens i förkylningstider. Den lila är på dagis och den stora i skolan.
Mina barn äter i smörgasar men ibland far de wraps och da gillas kombinationen gravad/rökt eller rå lax med avocado.
Eller lite stekt/grillad fagel (oftast anka hâr men det är nog dyrt i sverige) med purjolök och en klick creme fraiche.