• myrstacken

Vill ha tips om nyttiga pålägg till mellanmål på smörgås till min flicka?

Vill ha tips om nyttiga pålägg på smörgås till min flicka?

• Svar på tråden Vill ha tips om nyttiga pålägg till mellanmål på smörgås till min flicka?
  • Fiyali

Kalkon, keso, ost, kaviar, allt är ju nyttigt, särskillt när man är barn och det är viktigt att man får i sig från alla riken!
    Släng på lite grönsaker, ser fint ut, och ger lite extra vitamner!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Birgitta2
    Fiyali
    Fiyali skrev 2010-03-19 15:59:26 följande:
    Kalkon, keso, ost, kaviar, allt är ju nyttigt, särskillt när man är barn och det är viktigt att man får i sig från alla riken!Släng på lite grönsaker, ser fint ut, och ger lite extra vitamner!
    Kaviar har alldeles för mycket socker i. Mina ungar gillade leverpastej med gurka på.
  • Bumblebina

Mjukostar finns ju för alla smaker och går dessutom inte att plocka av... Om man vill variera så kan man istället för smör bre på pesto, ajvar, hommous (stavas det så?!) mm. Bara fantasin sätter gränserna och det är ju bara bra att introducera så många olika smaker som möjligt!

• mimmi14

ägg i alla olika former kokta, stekta el omelett.

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • myrstacken
    allakantralla skrev 2010-03-19 16:13:26 följande:
    hummus! Älskar hummus.
    Vad är hummus och hur äter man det? Är det nyttigt?
  • Fiyali
    Birgitta2 skrev 2010-03-19 16:05:07 följande:
    Kaviar har för mycket socker i sig för att äta jämt och ständigt, men är inte ett onyttigt mellanmålspålägg då och då! Haha jag tycker det är så hemskt med alla som försöker dieta sina barn, ge de allt och i rätt mängder och för inte över en massa massa nojjor!
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • allakantralla
    myrstacken skrev 2010-03-19 16:14:53 följande:
    Vad är hummus och hur äter man det? Är det nyttigt?
    Kikärtsröra gjord med olivolja och vitlök. Det blir som en smet man kan ha på smörgås, typ som leverpatsej fast vegetariskt.
  • musli
    Fiyali skrev 2010-03-19 16:18:10 följande:
    Kaviar har för mycket socker i sig för att äta jämt och ständigt, men är inte ett onyttigt mellanmålspålägg då och då! Haha jag tycker det är så hemskt med alla som försöker dieta sina barn, ge de allt och i rätt mängder och för inte över en massa massa nojjor!
    Jo för det handlar ju om att "dieta" sina barn eller? Om man inte MÅSTE ha kalles kaviar för att överleva så varför äta det? Finns bättre saker att lägga på en macka...
    Brer du Nutella på också ibland bara för omväxling?
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • M2003

Mina ungar får riktigt smör, ett tjockt lager och oftast tyycker de att det är så gott att de inte vil ha något annat på grovmacken (för grovbröd äter de). Ibland får de ost. Gräddost gillar de. Paprika och tomat vid sidan om. Den stora gillar stekt bacon och tomat på mackan, med mycket smör i botten. Makril i tomatsås är också populärt, eller inkokt lax som jag gör själv. Den stora gillar dessutom ål. Jag som ni ser tror att fett är bra för växande hjärnor och serverar mat därefter till dem. Gammeldags mjölk serveras till. Kaviar tycker jag som några andra här är för mycket socker i. De får inte marmelad. Vi försöker dra ner på sockret så mycket det går, jag inbillar mig att det är därför de nästan aldrig heller är sjuka inte ens i förkylningstider. Den lila är på dagis och den stora i skolan.

• Tow2Mater
    musli skrev 2010-03-19 16:36:35 följande:
    Brer du Nutella på också ibland bara för omväxling?
    Jordnötssmör är ett nyttigare alternativ!
  • siamusen

Mina barn äter i smörgasar men ibland far de wraps och da gillas kombinationen gravad/rökt eller rå lax med avocado.

Eller lite stekt/grillad fagel (oftast anka hâr men det är nog dyrt i sverige) med purjolök och en klick creme fraiche.

• Fiyali
    musli skrev 2010-03-19 16:36:35 följande:
    Jo för det handlar ju om att "dieta" sina barn eller? Om man inte MÅSTE ha kalles kaviar för att överleva så varför äta det? Finns bättre saker att lägga på en macka... Brer du Nutella på också ibland bara för omväxling?
    Nutella är choklad, alltså godis, kaviar är rom, alltså fiskägg.
    Jag trycker inte i mitt barn godis om dagarna, men skulle aldrig förneka det kaviar!
    Däremot gillar jag förslagen som vissa här kommit med som hummus och dylikt, tycker det är jätte bra om barn lär sig äta sånt, själva fyller vi godis skålen med torkad persika, och oliver på lördagen, tjejen är tokig i det, men jag förbjuder henne inte att äta godis om hon är sugen på en sötsak en lördag.
Svar på tråden Vill ha tips om nyttiga pålägg till mellanmål på smörgås till min flicka?