• lilla carro

Kört fast med potträning. Någon som har tips?

Vår lilla tjej på 19 månader har enligt helt eget initiativ börjat vilja sätta sig på toaletten och kissa (detta sedan hon såg att hennes kompis gjorde det). Hon kommer och säger "boa" (toa) eller "bassa" (bajsa men hon menar egentligen kissa). Då sätter vi henne på toaletten en stund och hon ser glad och nöjd ut. Men probelmet är att det aldrig kommer nåt när hon sitter på toan för så fort hon känner att det är på väg vill hon skynda sig fort på med blöjan igen och kissar i den istället. Idag hann jag inte få på henne blöjan så då kom det på mattan istället. Hon är alltså jätteduktig på att känna av när hon behöver gå och säger till oss men sen är det precis som om hon inte riktigt vågar kissa i toaletten eller kan slappna av. är det vanligt att det är såhär i början, och kommer det släppa av sig själv eller finns det nåt mer man kan göra själv för att underlätta situationen?

• Svar på tråden Kört fast med potträning. Någon som har tips?
  • Fiyali

Prova sätta på vasken när hon sitter på toaletten!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • lilla carro
    Fiyali skrev 2010-03-19 18:10:59 följande:
    Prova sätta på vasken när hon sitter på toaletten!
    har jag provat men funkar inte.. då vill hon bara hoppa av toan och titta vad som händer i handfatet istället :)
  • Jagvetmest

Vi försökte och försökte, men ingenting funkade. När dottern var 2 år och 4 månader så sa hon helt plötsligt: NU ska jag gå och kissa! Och så gick hon till pottan och satte sig och kissade- sen var det inte mer med det. Jag tror dom börjar när dom är redo.

• Fiyali
    lilla carro skrev 2010-03-19 19:15:31 följande:
    har jag provat men funkar inte.. då vill hon bara hoppa av toan och titta vad som händer i handfatet istället :)
    Jag fick min dotter torr när hon var 20 månader. Vi lät henne springa naken hela tiden, så när det kom, så rann det längs benen, vilket inte var trevligt, så då tyckte hon bättre om pottan! :)
    Det blev smidigast för oss, eftersom det inte blev smutstvätt, och för henne, då hon slapp obehaget av blöta byxor mot kroppen!
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • lilla carro
    Fiyali skrev 2010-03-19 19:57:02 följande:
    Jag fick min dotter torr när hon var 20 månader. Vi lät henne springa naken hela tiden, så när det kom, så rann det längs benen, vilket inte var trevligt, så då tyckte hon bättre om pottan! :) Det blev smidigast för oss, eftersom det inte blev smutstvätt, och för henne, då hon slapp obehaget av blöta byxor mot kroppen!
    min lilla vill inte sitta på pottan, bara toan som gäller.. för oss är det egentligen ingen brådska att hon blir blöjfri. hade hon inte själv tagit initiativet nu hade vi nog väntat ett bra tag till.. bara så synd nu när hon kommer och berättar att hon vill gå på toa, att det inte går vägen.. att springa utan blöja går nog inte heller då hon hatar att kissa ner sig (blir väldigt ledsen då)..
  • Fiyali
    lilla carro skrev 2010-03-19 20:04:08 följande:
    min lilla vill inte sitta på pottan, bara toan som gäller.. för oss är det egentligen ingen brådska att hon blir blöjfri. hade hon inte själv tagit initiativet nu hade vi nog väntat ett bra tag till.. bara så synd nu när hon kommer och berättar att hon vill gå på toa, att det inte går vägen.. att springa utan blöja går nog inte heller då hon hatar att kissa ner sig (blir väldigt ledsen då)..
    Ajdå ja, de ska ju inte behöva "lida" av tränandet!
    Men du ska se att nu har hon tagit detta steget, hon kommer säkert ta nästa steg självmant också :)
  • lilla carro
    Fiyali skrev 2010-03-19 20:08:53 följande:
    Ajdå ja, de ska ju inte behöva "lida" av tränandet! Men du ska se att nu har hon tagit detta steget, hon kommer säkert ta nästa steg självmant också :)
    ja du har säkert rätt :) tack för svar!
Svar på tråden Kört fast med potträning. Någon som har tips?