Hej!
Jag förmodar att du menar ryggmärgsinflammation (myelit) och inte benmärgsinflammation (osteomyelit), eller? Har aldrig hört talas om tvärsnitts-osteomyelit och det borde inte ge upphov till helförlamning heller.
Vad vill du veta? Generellt brukar man säga att 1/3 blir helt återställda, 1/3 har vissa kvarstående symptom och 1/3 har stora kvarstående problem (detta är gamla uppgifter, men det bör inte skilja så mycket). Så det varierar mycket, dessutom är det stora variationer på hur stora problemen är från början. En del är totalförlamade, en del kanske bara är förlamade i benen eller i fötterna.
Orsaker kan vara lite vad som helst, ofta infektioner som tex herpes, vattkoppor och mykoplasma. Det kan även vara autoimmunt och då liknar det MS lite mer, om jag förstått det rätt.
Själv fick jag myelit för en väldans massa år sedan. Jag tillhör den tredjedel som har ganska stora kvarstående problem. Under de första månaderna blev jag bättre så tillvida att jag började kunna röra armarna, men sedan upphörde förbättringen. Idag är jag förlamad upp till bröstkorgen och har viss nedsättning i ena armen och axeln och så har jag nedsatt/ingen känsel.
Förmodligen hade du hellre velat höra från någon som blivit helt återställd, men i brist på sådana får du hålla tillgodo med mig :). Hör gärna av dig med mer specifika frågor så ska jag försöka att svara.