• juzze

En riktigt GOD fetaost (eller fuskfeta)?

Jag blir så arg. Varje gång jag äter fetaost ute på lunchrestauranger så är de helt gudomligt krämiga och mjuka och precis lagom salta. När jag själv köper hem så är de hårda och sura och inte alls goda. Jag har provat allt från apetinas fuskfeta till fontana och andra "riktiga" fetaostar. Hjälp!

• Svar på tråden En riktigt GOD fetaost (eller fuskfeta)?
  • pindile

När jag vill ha riktigt god feta köper jag på såna affärer som endast säljer utlänska varor främst arabiska och turkiska. där har dom större lådor med feta som är sjukt  god. oftast delar jag med någon annan, för man kan ju inte äta upp hela lådan själv, men det är ett tips!!
    annars köper jag apetina feta på plastburk i hel bit. den ligger i vatten och är inte alls sådär torr som de flesta köpta sorterna är.
    sen har jag märkt att grekisk feta är mer torr och turkisk mer krämig.

• Champagne

Coops egna (i bit) är helt okej tycker jag. Den är ju inte sådär krämig, men har väldigt god smak.

• Tess76

Apetina som finns på tetra är helt gudomlig, krämig och sååå god. Finns ingen annan feta för mig

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • juzze
    Tess76 skrev 2010-03-19 21:16:57 följande:
    Apetina som finns på tetra är helt gudomlig, krämig och sååå god. Finns ingen annan feta för mig
    Okej, då får jag testa den.. Har provat de andra apetina men de känns sådär. För hårda tycker jag.
  • juzze
    Champagne skrev 2010-03-19 20:55:34 följande:
    Coops egna (i bit) är helt okej tycker jag. Den är ju inte sådär krämig, men har väldigt god smak.
    Okej.. jag vill ha krämig! Men tack ändå.
  • juzze
    pindile skrev 2010-03-19 20:53:47 följande:
    När jag vill ha riktigt god feta köper jag på såna affärer som endast säljer utlänska varor främst arabiska och turkiska. där har dom större lådor med feta som är sjukt  god. oftast delar jag med någon annan, för man kan ju inte äta upp hela lådan själv, men det är ett tips!! annars köper jag apetina feta på plastburk i hel bit. den ligger i vatten och är inte alls sådär torr som de flesta köpta sorterna är. sen har jag märkt att grekisk feta är mer torr och turkisk mer krämig.
    Jag köpte en idag i en sådan affär.. från bulgarien var den, gjord på bara komjölk. Den kändes mjuk men vi får se vad den smakar. Tack för tipsen!
  • amalie79

Du går till en liten "turkaffär" och frågar om de har fetaost från Bulgarien... det finns en i en röd och grön burk som är gudomlig!!

• pindile

den hela apetina i bit på plastburk är också jättekrämig o god. tror det är att dom ligger i vattnet och inte är delade i små bitar som gör att dom håller sig krämiga.

Sen har vi på jobbet fått in en ny sort (LIDL) som är jättegod , perfekt krämig och salt. i en hög metallburk med flera stora bitar i. Bra om man gillar att äta mkt fetaost :)

• dotty

på min lokala "turkbutik" finns det i ostdisken något som kallas dansk feta. den är krämig och len och i princip helt utan bubblor. salt i smaken och nästan helt utan syra. kanske kan vara något?

annars tycker jag att all feta köpt i lösvikt är tusen gånger godare är paketerad. det är just krämigheten som saknas när det är på burk.

• pindile
    juzze skrev 2010-03-19 21:28:04 följande:
    Jag köpte en idag i en sådan affär.. från bulgarien var den, gjord på bara komjölk. Den kändes mjuk men vi får se vad den smakar. Tack för tipsen!
    då ska du se att den säkert e jättegod, det brukar dom va om man köper på sna ställen. då får man ju mer "äkta" vara liksom :)
  • Tess76
    juzze skrev 2010-03-19 21:26:49 följande:
    Okej, då får jag testa den.. Har provat de andra apetina men de känns sådär. För hårda tycker jag.
    Jag har också testat de andra, men de går inte att jämföra. Jag vet faktiskt inte vad skillnaden är, fetthalten är den samma - ser ingen skillnad. Kanske för att det är en större bit, jag vet inte. Men testa den, tror den är på 500g.
  • Arzozah

Jag säger bara som Tess78: Apetina på tetra=) Hur sjukt god som helst - och gudomligt krämig!

• juzze

tack för alla tips om apetina på tetra. Jag köpte den idag och den var himmelsk! Precis en sådan som jag letat efter!

• Tess76
    juzze skrev 2010-03-24 21:31:19 följande:
    tack för alla tips om apetina på tetra. Jag köpte den idag och den var himmelsk! Precis en sådan som jag letat efter!
    Vassegó! Kul att det blev rätt
  • juzze

Det dumma är ju att förpackningen är så stor och det är bara jag i familjen som äter fetaost. Den håller bara i tre dagar. Vad ska jag hitta på för att äta upp en hel sån på tre dagar?! haha.

• Joggi
    juzze skrev 2010-03-25 17:16:17 följande:
    Det dumma är ju att förpackningen är så stor och det är bara jag i familjen som äter fetaost. Den håller bara i tre dagar. Vad ska jag hitta på för att äta upp en hel sån på tre dagar?! haha.
    Frys och laga mat på=)

Apetinas fetaost på hink, som vi använder på jobbet (jobbar i kök), är supergod. Men den på burk som man kan köpa i affär är torr.. Vilken skillnad det är på dessa fast det ska vara samma! Är kanske den du provat på ute..
    Jag tycker Euro shoppers fuskfeta är jättegod, krämig och salt! Och billig! Jag ska prova tetran där jag med=)
  • juzze
    Joggi skrev 2010-03-26 19:16:24 följande:
    Frys och laga mat på=) Apetinas fetaost på hink, som vi använder på jobbet (jobbar i kök), är supergod. Men den på burk som man kan köpa i affär är torr.. Vilken skillnad det är på dessa fast det ska vara samma! Är kanske den du provat på ute.. Jag tycker Euro shoppers fuskfeta är jättegod, krämig och salt! Och billig! Jag ska prova tetran där jag med=)
    Kan man frysa den alltså, funkar den att laga mat på när man tinar den sen?
  • Joggi
    juzze skrev 2010-03-26 20:32:29 följande:
    Kan man frysa den alltså, funkar den att laga mat på när man tinar den sen?
    Ja den funkar kanon att laga mat på efter frys, men blir oftast lite grynig att äta bara som den är..
Svar på tråden En riktigt GOD fetaost (eller fuskfeta)?