• TereseA

Menas med chippad bil?

Hej..

Letar nu efter bil på blocket.Hittade en Passat som var fin.Den har turbo

Står att den är chippad,vad menas med det?kan man ta bort det?..vilka konsekvenser kan det få om man ta bort det?är det bra med chippad bil?

Någon med erfarenheter?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Menas med chippad bil?
  • snoff84

det menas att den är trimmad. Alltså den har fått mer hästkrafter. oftas är det bättre för de flesta sätter in ett chip för att minska bensin förbrukningen

• Faber

Kan också vara ett tecken på att den körts hårdare än genomsnittet, med tanke på att det är en Passat så är nog den risken inte så stor.

• jantingstrom

japp, det går att ta bort, men beroende på vilket "chitrim" det är så är det olika knepigt.

kolla med försäkringen vad dom säge rom chiptrim, en del försäkringar gäller inte beroende på hur den är trimmad.

ärdu osäker på bilen skall du inte köpa den, det finns andra bilar dr ute..

• TereseA
    jantingstrom skrev 2010-03-20 08:17:12 följande:
    japp, det går att ta bort, men beroende på vilket "chitrim" det är så är det olika knepigt. kolla med försäkringen vad dom säge rom chiptrim, en del försäkringar gäller inte beroende på hur den är trimmad. ärdu osäker på bilen skall du inte köpa den, det finns andra bilar dr ute..
    ok..tack..ska kolla upp det närmare.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Killarnas morsa

Varför funderar du på att ta bort chippet?

Bilen går bättre och drar mindre soppa, varför skulle man vilja återställa den till original?

• Faber
    Killarnas morsa skrev 2010-03-20 10:59:18 följande:
    Varför funderar du på att ta bort chippet? Bilen går bättre och drar mindre soppa, varför skulle man vilja återställa den till original?
    Det är inte säkert att den drar mindre, beror på vilken typ av trim det rör sig om givetvis. Är det en ren performancetrimmning kan den t.o.m dra lite mer.

Nu är det ju som sagt en Passat så mest troligt är väl att den drar mindre eller iaf. oförändrat mot original med en liten effekthöjning som bonus.
  • Killarnas morsa
    Faber skrev 2010-03-20 12:10:44 följande:
    Det är inte säkert att den drar mindre, beror på vilken typ av trim det rör sig om givetvis. Är det en ren performancetrimmning kan den t.o.m dra lite mer. Nu är det ju som sagt en Passat så mest troligt är väl att den drar mindre eller iaf. oförändrat mot original med en liten effekthöjning som bonus.
    Ja, det var det jag menade.
    En passat är ju ingen bil som en 18-åring kör skiten ur precis...

Det låter mer på TS som att hon vill ta bort det av princip och inte vill ha en "trimmad" bil. Skule det vara en diesel så blir VW-dieslarna mycket trevliga att köra efter chippning.

Allt "trim" är ju inte av ondo, menar jag.
    Vi har haft många chippade bilar och det har bara varit positivt.
  • Jaccan

Firmorna som säljer trimmen vill  få oss konsumenter att tro att bilen både går bättre och drar mindre soppa. Det är en sanning med modifikation.'

Mer soppa=mer effekt.
    Mindre soppa=mindre effekt.

Det är vanligt att dessa trimboxar, t.ex en kcr-box kopplas in på fuel-railen (bränslesystemet) och lurar motorstyrenheten att trycket i denna är lägre än vad det egentligen är vilket leder till att den fettar på med mer soppa=högre tryck tills den får ett tillfredsställande värde från boxen.

Alltså, om du utnyttjar dessa extra hästkrafter du får av trimmet till max du kommer bilen att dra mer bränsle än en otrimmad bil som du utnyttjar till max.

Det som kan påverka bränsleförbrukningen positivt med en trimbox är att du kan ligga på lägre varvtal och på så vis få ner förbrukningen en smula.

Ska man ligga och fisköra förstår jag inte meningen med att lägga ut tusentals kronor på ett chiptrim. Men är bilen redan chippad när man köper den är det naturligtvis bara att tacka och ta emot.

• TereseA

Hej..Nä jag är inte så intresserad av att ta bort chippet.Undrade bara om det blev dåligt el annat i bilen som påverkas av att ta bort det.
    Aldrig hört talas om chippad bil..därför jag ville höra alla aspekter.Vet ej heller vilken sorts chip som sitter i.

Ville köpa en bil före max 30000..denna kostade 35000kr..Vet ej om man får länka men denna var det vi tänkte.
    www.blocket.se/ystad/Volkswagan_passat_1_8_T_chippad_26353828.htm&w=1

Akiim är mitt liv 071004
  • Ulf Harrys Farsa

"Det enda som inte funkar är farthållaren."

Inte helt ovanligt att sånna saker pajar när man justerar kiliometerräknaren...

Import? kanske gått 45.000mil på autobahn.

• Ulf Harrys Farsa

Senast besiktning:

Besiktningstermin: 2010-08-01 - 2010-12-31 Senast godkända besiktning: 2009-12-02 Vägmätarställning: 213064

• TereseA
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-22 09:38:32 följande:
    Senast besiktning: Besiktningstermin: 2010-08-01 - 2010-12-31 Senast godkända besiktning: 2009-12-02 Vägmätarställning: 213064
    ja..jag kollade upp den precis..inte import heller.Den Passat kombi vi har nu är import.Kanske vanligt med sådana bilar..
    Akiim är mitt liv 071004
  • Gorban

Det är inte många chippningar som är lagliga. Om man höjer bilens effekt så måste man låta bilen genomgå en registreringsbesiktning och det kan inte göras på nyare bilar med helbilsgodkännande från EU. Kör man ändå omkring med en chippad bil och krockar så är det inte säkert att försäkringsbolaget ersätter detta. Avgasvärdena på den chippade bilen kan bli för höga vid en besiktning och man sliter på koppling och växellåda.

Rent tekniskt så finns det effektboxar, främst till dieselbilar, som kopplas in på motorstyrningen för att reglera bränsletillförsel. Sedan finns det elektroniska chip eller uppdatering av mjukvaran som kan reglera mycket mer än bara bränsletillförseln.

Men man får ju i många fall en roligare bil med bättre acceleration än orginalet.

• Ulf Harrys Farsa

Lagligt får man trimma 10% och Svensk Bilprovning har inga sätt att mäta antalet Hästkrafter iallafall, dom kan dock bli misstänksamma om man rullar in med en Simca som det sitter en V8:a i.

Jag har besiktigat en Nissan Micra utan katalysatorer och en Turbo från en Nissan 200sx imonterad, den gick igenom utan anmärkning, 10%.. kanske lite mer i den... Ja den passerade avgaskontrollen utan kattar.

• Jaccan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-22 15:16:52 följande:
    Lagligt får man trimma 10% och Svensk Bilprovning har inga sätt att mäta antalet Hästkrafter iallafall, dom kan dock bli misstänksamma om man rullar in med en Simca som det sitter en V8:a i.Jag har besiktigat en Nissan Micra utan katalysatorer och en Turbo från en Nissan 200sx imonterad, den gick igenom utan anmärkning, 10%.. kanske lite mer i den... Ja den passerade avgaskontrollen utan kattar.
    Satt det kat original på  den bilen?
  • Ulf Harrys Farsa
    Jaccan skrev 2010-03-22 20:24:20 följande:
    Satt det kat original på  den bilen?
    ja två, en förkat och en i mitten, bytt mot ett genomgående rör.
  • Rabarbapuppa

Ulf Harry, det är väl ändå rätt unikt, att lyckas få igenom en kattad bil UTAN kattar.
    Och en turbo lär de ju dessutom se rätt tydligt.

Min Golf är en 87'a så den hade inga kattar original, så det brukar de inte säga nånting om. De säger att jag har fina avgasvärden för en gammal bil.

/Puppa

• Ulf Harrys Farsa
    Rabarbapuppa skrev 2010-03-23 10:47:50 följande:
    Ulf Harry, det är väl ändå rätt unikt, att lyckas få igenom en kattad bil UTAN kattar. Och en turbo lär de ju dessutom se rätt tydligt. Min Golf är en 87'a så den hade inga kattar original, så det brukar de inte säga nånting om. De säger att jag har fina avgasvärden för en gammal bil. /Puppa   
    det är ju inte så att dom flesta som jobbar på SBP är ess på bilar, några gamla mekar finns det, men dom har ofta bytt jobb för att dom sög på att laga bilar.
Svar på tråden Menas med chippad bil?