• Calexico

EU eller 30 moped

Hur vet man om en moped är en EU eller 30-moppe?

• Svar på tråden EU eller 30 moped
  • Faber

Klass 2 är EU klass 1 är 25 km/h, de gamla mopederna som gick 30 klassades som 2 när den nya lagen kom.

Är väl bara att fråga importören.

• Calexico

Men om köper en begagnad moped, hur vet man om den är en 30-moped, en EU klass 1 eller en EU klass 2? Finns det inget sätt att ta reda på det vad gäller en viss moped?

• Faber
    Calexico skrev 2010-03-20 10:29:31 följande:
    Men om köper en begagnad moped, hur vet man om den är en 30-moped, en EU klass 1 eller en EU klass 2? Finns det inget sätt att ta reda på det vad gäller en viss moped?
    En 30 moppe är enkel att känna igen, de tillverkas inte längre. Det är mopeder som ser ut som riktiga mopeder och inga fjantskotrar. Suzuki K50, Yamaha-FS1, Puch dakota,Monza etc. de har manuell låda.

25 moppe är en strypt EU moppe, samma maskin alltså. Du måste kolla hos importören vad den sålts som om du vill veta.
  • Killarnas morsa

Jag vet inte om jag missuppfattat frågan...
    Man kan tolka din fråga på två sätt;
    Alt 1. Du vet inte själv och behöver få kunskapen.
    Alt 2. Du är rädd för att bli blåst vid köpet?
    Mitt svar grundar sig på alt. 1.

Eu klass 1 är det man kallar eu-moppe, med reg-plåt och som går i runt 45 km/h.
    De har även ett reg-bevis, precis som en bil, som ska skrivas under vid ägarbyte.
    Eu klass 2 är gamla moppar eller nya strypta som går runt 25-30 km/h och inte har någon nummerplåt.

Det är de klasser som finns numera.
    Klass 1 kräver "riktigt" körkort med lämp osv, klass 2 kräver förarintyg.

• Ord blind
    Killarnas morsa skrev 2010-03-20 15:28:20 följande:
    Jag vet inte om jag missuppfattat frågan...Man kan tolka din fråga på två sätt; Alt 1. Du vet inte själv och behöver få kunskapen.Alt 2. Du är rädd för att bli blåst vid köpet?Mitt svar grundar sig på alt. 1.Eu klass 1 är det man kallar eu-moppe, med reg-plåt och som går i runt 45 km/h.De har även ett reg-bevis, precis som en bil, som ska skrivas under vid ägarbyte.Eu klass 2 är gamla moppar eller nya strypta som går runt 25-30 km/h och inte har någon nummerplåt.Det är de klasser som finns numera.Klass 1 kräver "riktigt" körkort med lämp osv, klass 2 kräver förarintyg.
    Förarintyg för klass 2 krävs väl bara om man inte hade fyllt 15 innan förra året eller något sådant om jag inte missminner mig. Eller är jag ute och cyklar?
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • sniwa
    Ord blind skrev 2010-03-20 15:42:18 följande:
    Förarintyg för klass 2 krävs väl bara om man inte hade fyllt 15 innan förra året eller något sådant om jag inte missminner mig. Eller är jag ute och cyklar?
    Stämmer bra. Alla som inte fyllt 15 i oktober måste ta förarbevis för moped klass 2.
  • Killarnas morsa
    Ord blind skrev 2010-03-20 15:42:18 följande:
    Helt sant!

Jag är ledsen, jag utgick ifrån de nya mopedförarna som kommer framöver, födda fr o m 1994...

Som vuxen kör man klass 2 utan förarintyg och eu-moped på sitt bilkörkort, oftast.
  • Calexico
    Killarnas morsa skrev 2010-03-20 15:28:20 följande:
    Jag vet inte om jag missuppfattat frågan...Man kan tolka din fråga på två sätt; Alt 1. Du vet inte själv och behöver få kunskapen.Alt 2. Du är rädd för att bli blåst vid köpet?Mitt svar grundar sig på alt. 1.Eu klass 1 är det man kallar eu-moppe, med reg-plåt och som går i runt 45 km/h.De har även ett reg-bevis, precis som en bil, som ska skrivas under vid ägarbyte.Eu klass 2 är gamla moppar eller nya strypta som går runt 25-30 km/h och inte har någon nummerplåt.Det är de klasser som finns numera.Klass 1 kräver "riktigt" körkort med lämp osv, klass 2 kräver förarintyg.
    Det var alternativ 2...
    Jag är helt ovan men precis nybliven moppeägare. Vi blev väldigt förvånade när moppen vi precis köpt fanns på nätet som EU-moppe, fast den såldes som 30-moppe. Men det visade sig igår att det är en strypt moppe, i varje fall så vitt försäkringsbolaget kunde se.
  • Calexico

Har ni några tips på lås till moppe? Den kommer att stå utomhus dagtid på mitt jobb så det känns som man vill ha ett ordentligt, dessutom gäller väl bara försäkringen då.

• Faber
    Calexico skrev 2010-03-21 14:02:45 följande:
    Har ni några tips på lås till moppe? Den kommer att stå utomhus dagtid på mitt jobb så det känns som man vill ha ett ordentligt, dessutom gäller väl bara försäkringen då.
    Kan inte komma på några men som motorcykelägare vet jag att beroende på bolag gäller bara försäkringen om du använder ett lås som ingår i deras lista över godkänds. Kolla upp detta så slipper du obehagligheter ifall något händer.
Svar på tråden EU eller 30 moped