Gojtan skrev 2010-03-20 06:22:11 följande:
Hej! Hoppas någon kan ge mig svar på detta. Min son är snart 5 månader gammal och jag har helammat honom ända från start! Han vaknar massor av gånger på natten för att ammas. Nu har jag fått mens igen! Min oro är att hormonerna från mensen ska slå ut amningen. Någon som har erfarenhet av det här och som vet ifall mensen påverkar amningen? Jag har börjat med små smakportioner. Har även funderat över om han kanske ammar mer fast lite, lite mer sällan nu än för några veckor sen. Kanske kan ha med det hela att göra? Är bara orolig att han inte kan få vänja sig långsamt vid mat pga att jag har för lite mjölk - eller få gå över till ersättning sista tiden. Snälla! Någon som vet?
Ingen fara!

Jag fick tillbaka min mens ca 8-9 v. efter fl, helammade. Övergick så småningom mer och mer till mat men fortsatte att amma lite ändå och ammade på natten tills han var 2 år.
Första gångerna med mensen var den lite oregelbunden och skilde i mängd men sen blev den regelbunden men någon dag kortare cykel 27-28 dagar mot 28-29 dagar som det är annars när jag inte ammar.
Detta påverkade även ägglossningen, den kom en dag tidigare, vilket jag inte räknade med när jag ammade barn nr 2. Och trodde det var en "säker period", vilket det inte var och hoppsan! Blev tvillingar

(Alltså jag trodde inte att jag inte kunde bli gravid för att jag ammade utan miss i planeringen, C. var 7 månader när jag plussade med tvillingarna)
På mig verkade det som om att mensen rättade sig efter amningen. Vid alla 3 (barnen) tillfällena som jag har ammat under mens så har barnen inte gillat smaken på mjölken under de första dagarna i mensen. Och C. som ammade när jag var gravid gillade inte mjölken alls och slutade själv, men det var inte pga att hon hellre ville äta mat utan barn inte gillade att äta, något.