• hej att

Tips på 80-årspresent? (Snälla!)

Hejsan på er!

Nu är det så att min mormor fyller 80 snart och jag och min mamma funderar så det knakar på vad vi ska köpa till henne.

Ledtrådar:

Hon gillar inte att folk tar på henne, så spa-behandlingar går bort.
    Hon är praktisk, gillar att sy, laga mat, baka, plocka bär osv, är inte så mycket för prydnader och sånt som inte är direkt användbart. Hon är ekonomisk och har ganska låg pension som hon hankar fram på, men vill inte ha några allmosor.
    Drar sig inte för att snickra eller koppla om sladdar och lampor, och hon skulle säkert hantera en teknisk utrustning också.
    Hon är omtänksam och funderar mycket på hur familjen har det.

Hon hör jättedåligt och ser dåligt, och har massor av krämpor och sjukdomar, så hon har fått ställa undan bilen vilket grämer henne en del.

Vi bor 50 mil från varandra, så vi träffas sällan.

Snälla snälla, kom med alla era förslag!
    Ni har säkert massor av tips som vi inte tänkt på.

Tack på förhand!

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • Svar på tråden Tips på 80-årspresent? (Snälla!)
  • Pellerbom

Jag vet ju inget om budget för presenten, men tänker spontant att en 80-årspresent borde vara lite extra. En resa kanske? Att tillsammans åka till hennes barndomstrakter eller någon annan plats som varit viktig i hennes liv kan vara en fin upplevelse. Eller att åka någon helt annan stans och bara vara tillsammans. Eftersom ni inte träffas så ofta kan det vara lyx att få en vecka tillsammans när man umgås riktigt mycket.

• Minisen

En digital fotoram med bilder på familjen

Någon kurs (keramik, hantverk, måleri, skulptur...)

Ipod laddad med ljudböcker, bilder, musik...

Resa tillsammans med nära och kära

Hyra ett semesterboende tillsammans

Dator med webkamera så att ni kan ringa videosamtal till henne

Samla ihop lappar från alla i familjen och göra ett lapptäcke, antingen med "kläder med minnen" eller fototryck-lappar.

...Kanske???

• ÄlskarMina

ja visst är det svårt!
    Imorgon fyller min farfars storasyster 90 år och det blir stort släktkalas. Men hon vill inte ha något! Hon bor i en lght och har allt man kan tänka sig.
    Vi kom fram till att hon kanske har nytta av ett presentkort på affären där hon bor. Vilket min farmor lite smygande frågade om hon vill ha och hon blev sååå glad! Så det får hon: presentkort på Konsum! haha! Tråkigt men användbart.. Plus att vi har köpt en stor ljuslykta med pelarljus för några hundra.

Till din mormor: har hon nytta av något till köket, kanske ngn hushållsapparat? En fin stor korg fylld med gottigheter från en lanthandel?

• tisteln

Har hon väldigt dålig syn?

Annars har jag ett förslag: en fotobok. Finns att beställa, man får en riktig bok, med tryckta sidor med bilder du valt. Välj stora bilder på barn, barnbarn  och annat som hon kan tycka är trevligt att titta på.

• hej att

Jättebra tips! Digital fotoram har jag också funderat på, ska kolla upp det och några av era andra förslag! Hushållsmaskin hade också varit kul, ska kolla vad det finns för roliga...

Kom gärna med fler förslag om ni vill!

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
Svar på tråden Tips på 80-årspresent? (Snälla!)