• buggebo

Laktos i ost?

Har läst att i vanlig hårdost så finns inget laktos... Stämmer detta?
    Och i så fall VAD räknas som hårdost??? Jag trodde det var typ vanlig hushållsost, edamer, gouda, herrgårdsost...

Vi har i två veckor uteslutit laktos i sonens kost och han har blivit mycket bättre i magen, men så igår så fick han ont och blev lös, kan det ha varit ostskivorna som han fick på smörgåsen???

• Svar på tråden Laktos i ost?
  • uniMog

jag har HÖRT att hårdost som är lagrad i minst 3mån är laktosfri men jag skulle inte våga chansa utan köpa ost som specifikt marknadsförs som laktosfri

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • buggebo

Finns det sån ost... är den gjord på mjölk eller på soya?

Hur hundan ska man kunna veta hur länge osten varit lagrad???{#lang_emotions_undecided}

• Bess

All hårdost är lagrad minst 3 månader.

• Maja Nordström

Maja Nordström här, nutritionsexpert på Ostfrämjandet. Med hårdost menas all ost som kan hyvlas, t ex Präst, Grevé eller Hushållsost. Och det stämmer att den är naturligt laktosfri. All laktos försvinner i tillverkningen av osten.

Om man reagerar på ost är det därför inte troligt att det är laktos som är problemet. Istället kan det vara mjölkproteinet. Ca 1 % av alla barn som föds i Sverige är mjölkproteinallergiska men i de allra flesta fall har det växt bort i skolåldern. Därför är det bara 0,1 % av den vuxna befolkningen som är allergiska mot mjölkprotein. För att få reda på om man är allergisk mot mjölkprotein är det viktigt att man söker sjukvård för en korrekt diagnos. Magproblem kan bero på mycket så det är viktigt att utreda vad som är orsaken.

Svar på tråden Laktos i ost?