• frufri

Tonfisk på burk till 6 månaders?

Kan man göra någon pure innehållandes tonfisk på burk till en 6 månaders? Eller innehåller det för mycket salt? Jag åt sjuuuuuukt mycket burktonfisk när jag var gravid så jag tänkte att det borde vara en smak som hon är väldigt van vid och kanske uppskattar mer :)

• Svar på tråden Tonfisk på burk till 6 månaders?
  • Apple Pie

Nä, det är både farligt och för mycket salt, och du borde heller inte ätit för mycket när du var gravid pga kvicksilverhalten

• Gurkan

Tonfisk på burk är helt okej för gravida att äta enligt livsmedelsverket däremot vet jag inte vad som gäller för 6 månaders.

• Jesster
    Apple Pie skrev 2010-03-20 10:16:56 följande:
    Nä, det är både farligt och för mycket salt, och du borde heller inte ätit för mycket när du var gravid pga kvicksilverhalten
    Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/Miljofororeningar-i-fisk/

Kostråd för gravida: Ät 2-3 ggr/vecka - Tonfisk
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Apple Pie

Jag sa inte att man inte kan äta det, men de rekommenderar att man inte äter för mycket, eller hur? 

Jag skulle aldrig ge det till en 6månaders bebis, över 1år är det väl ok, men ser egentligen ingen anledning till det då heller. 
  • siamusen
    Apple Pie skrev 2010-03-20 10:41:07 följande:
    Jag sa inte att man inte kan äta det, men de rekommenderar att man inte äter för mycket, eller hur?  Jag skulle aldrig ge det till en 6månaders bebis, över 1år är det väl ok, men ser egentligen ingen anledning till det då heller. 
    Tonfisk pa burk far man âta hur mycket som helst av.
  • La Lola
    Apple Pie skrev 2010-03-20 10:41:07 följande:
    Jag sa inte att man inte kan äta det, men de rekommenderar att man inte äter för mycket, eller hur?  Jag skulle aldrig ge det till en 6månaders bebis, över 1år är det väl ok, men ser egentligen ingen anledning till det då heller. 
    Vem får inte äta för mycket av det?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • frufri

Ja när man är gravid får man absolut äta så mycket tonfisk på burk som man vill. Finns inget kcicksilver där inte :)

Det låter ju som att det inte är värre att göra en pure med lite tonfisk i (blandat med annat också alltså) än att ge sin bebis en liten smörgås med leverpastej. Det rekomenderar dom ju som perfekt mellanmål på BVC hela tiden. iaf dit vi går :)

Svar på tråden Tonfisk på burk till 6 månaders?