• iframtiden

PGD-bekosta själv?

Hej!

Jag bär på ett genfel som kan orsaka svåra missbildningar och därmed är risken för missfall hög. Min mamma har haft flera missfall, jag är enda barnet och de flesta i hennes släkt är barnlösa (jag har ärvt den från henne)

Jag har precis blivit gravid för första gången i mitt liv och nu börjar ångesten, oron och alla funderingar ta fart..

Jag kan inte göra mycket mer än att hoppas att allt ska gå bra och hoppas att det moderkaksprovet jag ska ta (om jag inte får missfall innan dess) ger någorlunda svar på min oro. Dessvärre verkar det som man inte riktigt kan svara på hur ett ev genfel påverkar barnet osv.

Det är många tankar som snurrar. En tanke har varit att slippa att gå igenom allt detta genom att själv bekosta en PGD framöver, eller på nästa barn (landstinget går inte in förren man haft många missfall). Vet ni någon klinik som utför det i sverige, eller utomlands och vad kostar det?

Erfarenheter?

• Svar på tråden PGD-bekosta själv?
  • Blomsteröga

Jag har ungefär samma problem som du. Jag vet inte var i Sverige du bor, men här i norrland har norrlandslänen tagit ett gemensamt beslut att inte bekosta PGD och enligt min läkare finns det ingen möjlighet att bekosta det själv. Man måste tydligen ha remiss för att göra det i Sverige och det kan man få om man bor i "rätt" län. Det borde finnas möjlighet att göra det utomlands, men jag har inte kollat upp det.
    Det låter lite konstigt att landstinget inte vill betala förrän man har haft många missfall. Du har ändå ett konstaterat problem. Jag tycker reglerna suger. Det vi får göra är att vänta och kanske genogå ett eller flera jobbiga avbrytanden av en graviditet när det finns möjligheter att sätta in ett friskt embryo från början.
    Jag hoppas att det går bra för dig med den här graviditeten och att du inte behöver PGD.

• iframtiden

Tack Blomsteröga. Ja, reglerna suger. Jag var iof i kontakt med landstinget om detta för två år sedan och då sa de att man skulle haft minst tre missfall, men det kan ju ha ändrat sig till det sämre sen dess pga dålig ekonomi.

Jag ska träffa överläkaren i veckan och fråga igen. Det är hemskt att det ska bero på i vilket landsting man bor! Lider med dig.

Nu kan jag bara vänta, be och hoppas *oro*

Lycka till!

• Yrja M

Är det fortfarande så att norrlandslänenen inte bekostar PGD? Och att man inte får betala själv heller?

• Johanna reporter SR

Hej, Jag är reporter på SR och håller just nu på och tittar lite på skillnader i hur olika landsting erbjuder och bekostar PGD. Jag vill gärna komma i kontakt med dig som inte fått pgd beviljat från ditt landsting eller som enbart fått ett försök. Om du har något annat att berätta om pgd, som du tror kan vara intressant för mig att veta, så får du också gärna höra av dig. Maila gärna till mig på: [email protected] så kan vi pratas vid. Mvh, Johanna

Svar på tråden PGD-bekosta själv?