• annajay

hur bäddar man liggvagn under sommaren?

kanske en lite dum fråga men...våran bebis kommer i början av juli och jag undrar hur man bäddar i liggkorgen? kudde och filt bara? madrass eller ingen madrass? sånt vet man inte när man inte har barn sen tidigare :)

• Svar på tråden hur bäddar man liggvagn under sommaren?
  • sarsparis

Madrass behöver du nog, annars ligger väl den direkt på den hårda botten. sen bara kudde och filt efter väder. mer behövs inte.

• Kazeer

Usch, vilket dåligt minne jag har ... men jag har för mig att jag hade lammskinnsfällen i mjukliften även sommartid. Och sedan en tunn, tunn filt över barnet.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Purlan

Ja lammskinn är väl bra att ha?

Jag hade madrass, lakan, kudde och en tunn filt eller ingen filt alls för det var så sjuuukt vamt i somras
  • Tildas52

plastad frote hade vi runt madrassen sen lakarn, kudde och så filt efter väder allt från fleece filt på kvällen till ett tunt lakarn på dagen i bland ingen alls (men barnet ska vara i skugga så att det inte bränner sig) en del har ju parasoll till det

• Saadie

Vagnar är jättevarma. Är barnet påklätt i vagnen så räcker det med en tunn filt, kanske inte ens det när det är varmaste juli med nästan 30+. Fäller man upp sufletten så blåser det ju inget på barnet.

Klä barnet i tunna kläder, ha med en filt och känn efter! Känn med handen om det känns varmt eller kallt!

• annajay

men vad för madrass passar i vagnen??

• Purlan
    annajay skrev 2010-03-20 19:40:56 följande:
    men vad för madrass passar i vagnen??
    HAr du en separat liggdel brukar man ju få madrass till? Har du inte fått det
  • GrönaDruvan

Vi hade madrass, lakan, kudde. Var det riktigt varmt så sov sonen i bara body, annars hade jag en filt. Tänk på att det blir väldigt varmt i vagnen om solen skiner!!

• annajay

vi har inte fått vagnen ännu så vet inte om det är nån madrass...

plastad frotté...köper man det på ikea eller?

• Tildas52
    annajay skrev 2010-03-21 09:05:19 följande:
    vi har inte fått vagnen ännu så vet inte om det är nån madrass...plastad frotté...köper man det på ikea eller?
    eller varsom där dom säljer lakarn typ jysk
  • 2barnsmorsa
    annajay skrev 2010-03-21 09:05:19 följande:
    vi har inte fått vagnen ännu så vet inte om det är nån madrass...plastad frotté...köper man det på ikea eller?
    eftersom vi får barn nu i april så kommer den använda liggdelen i sommar och då är det ju varmt. så vi har tänkt till och köpt en plastad frotte som andas. Det gör dessvärre inte IKEAS eller jysk, vi köpte på babyland och de kostar lite extra men då andas ju frotten och då blir det inte så varmt i vagnen
    Det är bara mitt tips
  • Buttelina

jag hade struntat i plastad frotte! det andas inte utan barnet blir varmt! lägg en extra filt under barnet istället som ni kan tvätta om det kräker eller bajsar utanför.

ha en gallerfilt och en vanlig bomullsfilt med och variera efter hur varmt det är.

en annan sak som verkligen är TOPPEN är en uv filt. ofta ser man mammor på stan som lägger en filt över kuren för att barnet inte ska få sol på sig.. i all välmening men det gör att luften står stilla inne i vagnen och det blir varmt och svettigt därinne. en uvfilt däremot släpper inte i uvstrålarna men den släpper igenom luft. den är verkligen toppen. sval och härlig. Jag hade den om min son när vi ammade ute med.

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Jessica24

Vi hade:
    Madrass (som tillhörde liggdelen)
    Madrasskydd som andas (barnen blev inte svettiga)
    Lakan (anpassat för vagn/vagga)
    Kudde med örngott (anpassade för vagn/vagga)
    Tunn filt eller ett tunnare täcke med påslakan (beroende på vädret och anpassat för vagn/vagga och påslakan).

Victor 14/3-2006 & Emelie 17/1-2008
Svar på tråden hur bäddar man liggvagn under sommaren?