• ettplustack

Är det någon som fått ersätta något vid flyttstädning, tex. Nya plåtar?

Jag undrar om det kan hända?
    För även om man rengör plåtarna kan de ju se rispiga och slitna ut, kan man bli ersättningsskyldig för sådant vid en flytt?

Detta är min första flyttstädning jag gör och jag är supernervös ;)

• Svar på tråden Är det någon som fått ersätta något vid flyttstädning, tex. Nya plåtar?
  • Spiro

Plåtarna skulle jag tro räknas som normalt slitage.

• ettplustack
    Spiro skrev 2010-03-20 12:40:00 följande:
    Plåtarna skulle jag tro räknas som normalt slitage.
    Okej, ja det borde ju göra det, jag har ju använt dem, men inte på något konstigt sätt. Sen spisplattor kan man bli skyldig att byta ut dem för att de ser röda och tråkiga ut, en gammal spis med "upphöjda plattor"
  • amalie79

Normalt sett är det bara om du förstört någonting, om det inte räknas som normalt slitage som du behöver ersätta det. Med plåtar skulle det tex kunna vara om du tagit med dem ut och använt dem att grilla på.

Om du slagit hål i en innerdörr, rivit hål på tapeterna... alltså om du gör sönder saker. Inte om du använder dem på vanligt vis. Det är normalt slitage och det räknar man med.

Sen kan det uppstå problem ibland. T ex i fallet nikotinskador. Där är det inte självklart vem som ska betala för vad.

• lillaknas

Jag står just nu i en tvist med min gamla hyresvärd som försöker debitera mig för skador som fanns i lägenheten redan när jag flyttade in i den.

Dom försökte även få det till att lägenheten inte var städad... det roliga var att husvärden kom till lägenheten när vi höll på att städa och sa att en ny hyresgäst skulle komma och få tillgång till lägenheten om en timme... och det var alltså TRE dagar innan jag skulle lämna lägenheten. Kan ju tänka hur glad jag var

• t0va

Funderar på samma sak, ska ha besiktning i veckan och sen flytta om 6veckor. Vi har inte sett besiktningsprotokollet för lägenheten innan vi flyttade in, då var det en massa skador. Bla dåligt målat i taket som vi klagade på men det är vår första lägenhet så vi hade inte koll på sånt.

Mest orolig över vart gränsen går för slitage på tapeter och lister. Vi har bott här i 4år och jag minns inte villka skador på tapeterna och listerna som var innan. Vi har förbättrat på färgen på några lister hoppas att det inte blir så mycket som klagas på.

Tapeten i köket lär vi få ersätta eller fixa, spillde kaffe som rann ner på tapeten. {#lang_emotions_frown}

• amalie79
    t0va skrev 2010-03-20 13:03:02 följande:
    Funderar på samma sak, ska ha besiktning i veckan och sen flytta om 6veckor. Vi har inte sett besiktningsprotokollet för lägenheten innan vi flyttade in, då var det en massa skador. Bla dåligt målat i taket som vi klagade på men det är vår första lägenhet så vi hade inte koll på sånt. Mest orolig över vart gränsen går för slitage på tapeter och lister. Vi har bott här i 4år och jag minns inte villka skador på tapeterna och listerna som var innan. Vi har förbättrat på färgen på några lister hoppas att det inte blir så mycket som klagas på. Tapeten i köket lär vi få ersätta eller fixa, spillde kaffe som rann ner på tapeten.
    Det är därför fler och fler bolag fattar att det är viktigt att föra besiktningsprotokoll. När man kommer till läget att det står ord mot ord. Om man hittar brister i en lägenhet man flyttar in i så skriv ner dem och lämna in en lista till hyresvärden. Fråga efter protokoll från besiktningen av lägenheten.
  • ettplustack

Ja jag hoppas att det går bra i alla fall ;) Och hoppas att det inte annmärks på något speciellt :) Jag flyttar själv ut nästa helg men ska inte lämna nycklarna fören den 1 maj så jag har gott om tid på mig att städa ;)

• t0va

oj, ja då har du gott om tid. Jag hoppas på att vi kan få komma in lite tidigare också, tydligen flyttar den andra ut redan nu. Så vi kan tapetsera om väggen i köket utan att det ska vara en massa saker ivägen. Är bara en vägg som är tapetserad där som tur är och en kort så det löser vi nog ganska lätt.

Vi funderar på att anlita flyttstäd, men jag har ett rörelsehinder och dessutom en grym foglossning nu. Det är dumt att ha foglossning och försöka klättra på stegar ;)

• ettplustack
    t0va skrev 2010-03-20 13:40:24 följande:
    oj, ja då har du gott om tid. Jag hoppas på att vi kan få komma in lite tidigare också, tydligen flyttar den andra ut redan nu. Så vi kan tapetsera om väggen i köket utan att det ska vara en massa saker ivägen. Är bara en vägg som är tapetserad där som tur är och en kort så det löser vi nog ganska lätt. Vi funderar på att anlita flyttstäd, men jag har ett rörelsehinder och dessutom en grym foglossning nu. Det är dumt att ha foglossning och försöka klättra på stegar ;)
    Hade jag haft råd hade jag också gärna anlitat städfirma. Nu bor jag i en liten etta och det skulle gå på drygt 1500  men jag behöver de pengarna till andra saker så jag ska försöka städa själv ;)
Svar på tråden Är det någon som fått ersätta något vid flyttstädning, tex. Nya plåtar?