• sandy sandy

Softshell eller skaljacka?

Vet inte om jag ska köpa en softshell eller en klassisk skaljacka (typ pop eller kaxs)

Å kan man ha fleece under en softshell, är den vattenavisande?

Vad tror ni jag har mest använding för? & era erfarenheter softshell vs. skal

• Svar på tråden Softshell eller skaljacka?
  • joaser

en softshell är inte vattentät så ska du använda jackan i regn så ska du definitivt ha en skaljacka, sen är det ju bra med en skaljacka eftersom du kör lager på lager. med en softshell skulle jag nästan säga att du behöver en regnjacka till de dagarna när det regnar!

• IsabelleSj

åh jag sitter också med samma bekymmer.

Av alla skaljackor jag använt så är det ingen som varit tät när det regnar, har haft fix, everest och pop. Regnar det brukar jag ändå ha galon. Men jag undrar om dom andas bra egentligen? Verkar finnas så många typer av softshell... 
    Köpte en softshell från everest idag men ångrar mig fram och tillbaka. 
    Den verkar ju så mjuk och smidig att röra sig i men samtidigt är dom ju lite tightare i modellen så jag vet inte om man kan ha så mkt under den? 
    Och sen vill jag ju kunna använda jackan i sommar också när det är lite kyligare men då känns det lite för varm? 
    Hjälp oss reda ut det här nu :)
  • Champis

Jag rekommenderar Skaljacka till barn. Den är vindtät och och tål en regnskur. Hur mycke vatten jackan tål är olika för olika jackor.Vattenpelare heter det man ska titta efter om man vill veta hur mycket vatten jackan tål. Skaljackan är ingen regnjack men perfekt om man är ute och det kommer en regnskur. Småbarn kompleterarar med gallonställ då det gärna badar i vattenpölar. Det klarar bara gallon. Softshell sägs vara vattenavvisande men jag tycker den blir för böly för fort för att vara en bra barnjacka. Jag har dagisbarn som är ute mycket så vi kör fleece och skaljacka. För skolbarn som inte söker upp vatten kan säkert en bra skaljacka räcka så att man inte behöver regnställ utöver skaljackan.

Frågorna man funderar över är:
    Hur gamalt är barnet?
    Hur mycke är barnet ute?
    Hur mycke jatten ska jackan tåla?

• Ann Lee

Vår son har en tunn softshelljacka under och en skaljacka uppepå. Fördelen med skaljacka är att materialet är lite smutsavvisande och vattenavvisande. Tycker att softshellajckan blir smutsig lättare om man har den ensam.

Sen så tycker jag att en softshelljacka är gosigare och skaljackor kan vara lite hårda och osköna i materialet.

Svar på tråden Softshell eller skaljacka?