• AnnaEmma01

    Kan verkligen gamla journalanteckningar stoppa mig?

    Hejsan!

    Jag och min sambo har alldeles precis fått det beskedet att vi inte kan få barn.. Visst kan vi via IVF, och vi tänker prova det, men ser inte så ljust på saken.. Då har vi funderat mycket och kommit på att vi faktiskt vill adoptera.. Jag gick in på adoptionscentrum.se och kikade lite.. Då såg jag att om man har depression bakomliggande så får man inte adoptera? Hur kommer det sig??????? Kan någon mer kunnig hjälpa mig???
    Snälla, det här känns så oerhört viktigt.. Sen undrar jag om någon vet hur man på något sätt kan överklaga? Är det rätt att ha kämpat sig ur sin depression, klarat det, sen visar det sig att vi inte kan få egna barn, och som plåster på såren får vi heller inte adoptera..
    Vi bor i ett stort fint hus, vi är dock inte gifta, behöver man vara det? Någon som kan ge mig lite information?

    Tack på förhand... Emma

  • Svar på tråden Kan verkligen gamla journalanteckningar stoppa mig?
  • en glad
    AnnaEmma01 skrev 2010-03-20 16:04:41 följande:
    "Då såg jag att om man har depression bakomliggande så får man inte adoptera? Hur kommer det sig???????"
    - Det handlar nog inte om att man inte får adoptera för svenska myndigheter utan om att AC (och förmodligen ingen av de andra org heller) har något land som tar mot en ansökan där depression finns med i bagaget .... Det handlar alltså om ursprungsländernas krav som ofta är svårare att uppfylla än de svenska!

    "Sen undrar jag om någon vet hur man på något sätt kan överklaga?"
    - jadu, ursprungsländernas krav är förstås inget att göra åt .... skulle du (av någon anledning) inte få medgivande i Sverige kan det beslutet överklagas till förvaltningsrätten ....

    "Är det rätt att ha kämpat sig ur sin depression, klarat det, sen visar det sig att vi inte kan få egna barn, och som plåster på såren får vi heller inte adoptera.."
    - någon rättvisa finns inte i adoptionsvärlden .... det är alltid barnens bästa som gäller - och ursprungsländernas tolkningsföreträde betr vilka de anser vara de bästa föräldrarna för deras barn!

    Och gifta måste man vara - DET är ett svenskt krav - och ett krav som även ursprungsländerna har. De har ofta också krav på äktenskapets längd - så gift er snabbt! Det gäller också att samla kötid så bli sökande per omgående - gärna i flera organisationer. Och anmäl er till kommunen för att bli anvisade obligatorisk föräldrautbildning!
  • Chimamanda

    Jag undrar också, har familjerätten möjlighet att ta del av samtliga patientjournaler som man har bakom sig? Jag tänker på sjukdomshistoria kanske 15-20 år tillbaka i tiden. Är det paret som är ansvarigt för att lämna in alla medicinska uppgifter själva eller kan familjerätten hämta ut dem på eget bevåg? Funderar inför ev. kommande utredning. Vi har första mötet med familjerätten (inför föräldrautbildningen) om ngn vecka.

  • Namaste72
    Chimamanda skrev 2010-03-20 18:30:14 följande:
    Jag undrar också, har familjerätten möjlighet att ta del av samtliga patientjournaler som man har bakom sig? Jag tänker på sjukdomshistoria kanske 15-20 år tillbaka i tiden. Är det paret som är ansvarigt för att lämna in alla medicinska uppgifter själva eller kan familjerätten hämta ut dem på eget bevåg? Funderar inför ev. kommande utredning. Vi har första mötet med familjerätten (inför föräldrautbildningen) om ngn vecka.
     Eftersom det inte finns något centralt register för journaler än så länge, så kan inte heller den undersökande läkaren kontrollera tidigare journaler om man inte vill det.

    Däremot - och det är här det blir svårt - om man varit sjukskriven en längre tid så kommer soc fråga varför, och då blir det svårt att dölja tex en depression som resulterat i sjukskrivning. Numera begär soc in utdrag från FK 10 år tillbaka i tiden.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • chatnoir

    Men, alltså, riktigt så svart är det väl inte? Visst försvårar det om man har depression eller andra svåra sjukdomar med i bagaget, men omöjligt är det ju inte. T ex Kina har tuffa krav, men inte ens där är det helt omöjligt om man har varit deprimerad tidigare. Tror att kravet är att man ska ha varit helt frisk i minst två år. Däremot är det helt kört om man har haft en malign tumör, hur god prognos man än har.

    Jag tror inte att utredarna kan gå in och kolla journaler, däremot ska de enligt nya riktlinjer begära utdrag från försäkringskassan för de senaste tio åren. Om det har gått mer än tio år sedan man var sjukskriven lär det vara upp till var och en om och hur man väljer att berätta om det.

  • chatnoir
    chatnoir skrev 2010-03-20 19:08:02 följande:
    Däremot är det helt kört om man har haft en malign tumör, hur god prognos man än har.
    I Kina alltså. Det finns andra länder där det är möjligt, t ex Colombia.
  • en glad
    Chimamanda skrev 2010-03-20 18:30:14 följande:
    Jag undrar också, har familjerätten möjlighet att ta del av samtliga patientjournaler som man har bakom sig? Jag tänker på sjukdomshistoria kanske 15-20 år tillbaka i tiden. Är det paret som är ansvarigt för att lämna in alla medicinska uppgifter själva eller kan familjerätten hämta ut dem på eget bevåg? Funderar inför ev. kommande utredning. Vi har första mötet med familjerätten (inför föräldrautbildningen) om ngn vecka.
    Familjerätten får inte göra något utan de sökandes samtycke ... inte ens kolla försäkringskassan för 10 år ävn om det numera ingår i riktlinjerna. Därmot blir det ju konstigt om de sökande inte ger det samtycket! Liksom samtycke till att ta kontakt med behandlande läkare, vilket är vanligare än att de själva läser journaler ...
  • chatnoir
    en glad skrev 2010-03-20 21:00:21 följande:
    Familjerätten får inte göra något utan de sökandes samtycke ... inte ens kolla försäkringskassan för 10 år ävn om det numera ingår i riktlinjerna. Därmot blir det ju konstigt om de sökande inte ger det samtycket! Liksom samtycke till att ta kontakt med behandlande läkare, vilket är vanligare än att de själva läser journaler ...
    Jag tycker inte alls att det är konstigt om man inte vill att hemutredarna ska få ta del av journaler. Det är väl en sak att det står i FK:s register att man har varit sjukskriven, men en helt annan att utredarna ska kunna läsa i detalj vad som har hänt. Och, återigen, det som har hänt för mer en tio år sedan kan man helt enkelt välja att inte tala om!
  • M2003

    När var du deprimerad? Låg du på psyk eller var du bara lite ledsen?
    De flesta som har fått barn via adoption brukar ha någon period av "ledsenhet" i bagaget som de kanske fått diagnossatta som "depression" i journalanteckningar.
    En sak är det väl om man kan kalla det för "psykisk sjukdom" eller en naturlig reaktion på något i ens omgivning. Om tex nära anhöriga dör, blir man ledsen....konstigt annars? eller om man utsatts för brott, har haft kronofogden efter sig eller blivit mobbad. Det kan ju finnas tusen och en orsaker att man fått diagnosen "depression" kodad i journalen.
    Har du försökt ta livet av dig? Har du tänkt tanken på att ta livet av dig? har du varit ledsen utan orsak? Är du en känslig själ som lätt faller in i melankoli? Då tycker jag man har gått över gränsen för vad som är acceptabelt och skall inte adoptera (det kan vara tufft med adoptivbarn), men om inte så skulle jag inte ta upp det ens med hemutredaren. Diagnoser inom sjukvården sätts ibland på lösa grunder för att olika diagnoser lönar sig mer eller minde för sjukvårdsinrättningen - det ger pengar. Jag blev chockad när jag fick ett utdrag ur mina journalhandlingar där jag fått diagnosen lungemfysem......
    Öh...Jag är inte rökare, jag har aldrig rökt, Jag hade en lunginflammation då man kunde se att jag hostat sönder en lungblåsa och på denna röntgen bild ställde man alltså diagnosen lungemfysem som faktiskt är rent ut sagt felaktig, men som ger betydligt mer pengar för sjukhuset! Lungemfysem är en kronisk sjukdom av helt annan kalliber än en sönderhostad lungblåsa.
    Hemutredaren kommer att kolla upp er på många sätt, men de harite rätt att läsa dina journaler. De kan däremot ta in uppgifter om sjukskrivningar
    Vi har i stort sett varit ärliga mot våra hemutredare men man behöver inte heller säga allt!

  • M2003

    Tillägg: Ert godkännande krävs förstås för FK också men det är mer vanligt att man tar in de uppgifterna än journalanteckningar tror jag!

Svar på tråden Kan verkligen gamla journalanteckningar stoppa mig?