• Cailyn

Hur känns det att få bihåleinflammation?

Jag är i v 37 nu.

Jag har varit förkyld i ungefär en vecka och nu har jag börjat få ganska så ont där jag tror att en bihåla sitter... vid sidan om näsan ungefär. Det gör ont när jag tuggar också... bläää...

Det är väl inte mer än jag klarar av eller så, men jag blir lite orolig att det ska bli värre...

Jag har använt nässpray, kanske tagit ngn gång för mycket kan jag erkänna... kan det påverka tror ni?

Är det ngn som vet vad jag ska göra nu? Kan det gå över av sig själv eller måste jag till en läkare?

• Svar på tråden Hur känns det att få bihåleinflammation?
  • The Black Lady

Eftersom du är höggravid tycker jag att du ska kontakta en läkare....

Bihåleinflammation behöver ofta antibiotika... och det är bra om du är frisk innan babyn kommer....

• SailorGirl

Det känns i pannan och kinderna , precis över och under ögonen. Sjuk huvudvärk, värre om man böjer sig fram. Nässprej mot förkylningstäppa hjälper inte, men har du allergispray kan du prova med dubbel dos av det! Det är en svagare variant av Nasonex som man får av doktorn om man har bihåleinflammation. (Säger min kompis som är läkare).

• Maria40

Det kan också kännas som tandvärk, eftersom vissa tandrötter ligger nära bihålorna.

• Cailyn

Jag ringde vårdguiden också, hon sa att jag kunde avvakta tills imorgon eftersom jag inte har så jätteont... men om det inte är borta imorgon så får jag kolla upp det.  Tack för inläggen :)

• fönster mot vägen

När jag får det så får jag ALLTID jätte ont i pannan,tänderna (käkarna),under ögonen, kinderna. Oftast smärtar det mest i käkarna. Har en tendens att få bihåleinfl. väldigt ofta o det enda som hjälper är att få antibiotika.

• HonSomVet

Det kan kännas som värk i kinderna, det kan kännas som tryck i kinderna, det kan göra lite ont i kinderna ibland när du äter/gör olika miner, det kan blixtra till i kinden, det kan kännas som tandvärk, det kan göra ont i pannan, det kan kännas som ett tryck när du böjer dig framåt. Och det behöver inte heller ha några särskilda symtom alls.

I ditt fall skulle jag kolla upp det!

• Mamma 04 och 06

Man får lättare bihåleinflammation när man är gravid.

• fröken

När du är förkyld testa gärna en nässköljare, Nasaline, Underlättar och minskar risken för bihålinflammation.

• Smultron81

när jag fick det fick jag först ont där du har ont sen spred det sig till käkarna o huvudet. Hade så ont i huvet att jag bara kunde ligga. Så fort jag reste mig gjorde det jätteont i huvet kändes som knivar i huvet. Ringde till vc o dem sa till mig att jag skulle höra av mig igen om jag fick feber. =/ Tog flera veckor innan det försvann helt.

• HonSomVet
    Smultron81 skrev 2010-03-28 19:58:10 följande:
    när jag fick det fick jag först ont där du har ont sen spred det sig till käkarna o huvudet. Hade så ont i huvet att jag bara kunde ligga. Så fort jag reste mig gjorde det jätteont i huvet kändes som knivar i huvet. Ringde till vc o dem sa till mig att jag skulle höra av mig igen om jag fick feber. =/ Tog flera veckor innan det försvann helt.
    Va? Ville de inte ta emot dig?! Jag skulle gått till akuten ögonblickligen. Obehandlad bihåleinflammation KAN med otur bli riktigt illa och dina symtom lät inte så trevligt.

Jag har dock gått med en seg bihåleinflammation i ett halvår nu. Ätit två kurer. Ska snart på skiktröntgen. Fast jag har egnentligen inte så många svåra symtom. Eller inga svåra. De kommer och går. Ibland känner jag inte så mycket alls. Ibland hugger det till i kinden. Ibland känns det i tanden. Ibland är kinden öm när jag gör en min eller gapar. När jag blir förkyld, som nu så eskalerar allting och just nu känner jag av det mer.

Jag trodde dock det var min tand som spökade, då den var relativt nylagad då detta började, men jag var till tandläkaren, de tog bilder och kollade och tittade, men där var inget. Så nu sätter jag mitt hopp till röntgen av bihålorna.... Jag har förut haft kronisk bihåleinflammation ett långt tag då de spolade ena bihålan tre gånger i veckan. Blä.
  • biblolover

Jag får ofta bihåleinflammation när jag är förkyld och läkarna är väldigt restriktiva med att skriva ut antibiotika eftersom det oftast läker ut själv. Dock kan de skriva ut nässprej och värktabletter. Jag har också spolat bihålorna, inte trevligt, men sedan slapp jag eländet ganska länge.

Hur det funkar som gravid vet jag inte, men antibiotika ska man kanske vara försiktigt med? Det finns medicin för svullna slemhinnor som de kanske kan ge dig? Annars gäller nog vila och nässprej (på recept om du använder mkt).

• HonSomVet

Man får ofta Kåvepenin när man har bihåleinflammation och det går bra som gravid.

biblolover - det kanske är så att bihåleinflammationen ligger latent hela tiden när du inte är förkyld och när du åker på förkylningen så blir det sju resor värre? Så har jag uppenbarligen. Jag är förkyld nu och mina bihålor som varit inflammerade i ett halvår gör rätt ont just nu. Det har eskalerat de senaste dagarna och det känns inte skönt... Drar mig dock för att ringa läkaren och få penicillin igen, då det inte verkar bita, förutom att lindra lite ett tag. Och så väntar jag ju på remissen till röntgen. Men denna värk och trycket i kinderna kunde gärna få försvinna nu...

Svar på tråden Hur känns det att få bihåleinflammation?