• Ela

    30+ som väntar/har fått syskon, del 8

    Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

    Nu är det dags för uppföljaren!

    Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

    Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

    Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

    Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

    De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

    De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

    De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Siggan

    Knase: Oj, det var mycket på en gång. Hur gammal är pojken? Bra ändå att ni hinner flytta. Var det inte så att du inte ville att han skulle behöva flytta? Nu kommer han ju direkt in i röran på nya stället. {#lang_emotions_kiss}

    Nu är vi hemkomna efter en vecka i Storlien. Jätteskönt med lite "semester", men såklart blev K sömnstörd på nytt. Han var ju i en så bra fas med att bara vakna en gång per natt veckan innan vi åkte. Men det tog inte många nätter inne i vårt rum i Storlien förrän han var igång med sitt varannantimmessnuttande hela natten. Får se om det går att få tillbaka hans sömn igen. Första natten hemma vaknade han "bara" 4 ggr och behövde bara ammas 2 ggr. {#lang_emotions_baby}


    en svensk tiger
  • M73

    Tack för ny tråd Ela!
    Kusin knase; det var ett intensivt schema... jag blir lite matt bara av att läsa om det. Tänk så mycket spännande ni har på gång!

    T är fortfarande förkyld... lite piggare visserligen men nätterna är skräp. Många uppvak med småsnuttande o jag vill inte riktigt lägga henne i sin säng när hon fortfarande är så snorig o hostig (hönsmamma...) o H kom inknallande imorse och lekte propeller i våran säng. T blev klarvaken när H kom och det var bara att kliva upp

  • Milla C
    Knase: Hopas att ni får "uppskov" med avresan ett par dagar. Skulle kanske kännas skönt om några saker stod på rätt plats i nya huset när ni kommer hem med lillebror.
    Har ni bestämt om han "bara" ska ha sitt nuvarande namn, eller ska ni ge honom ett "svensson"-namn också?

    Aigee: Oj då, inget bra med högt tryck. Och ja, det är jättelångt mellan kollarna andra graviditeten (tyckte iaf jag).

    Ela: Jag har också tänkt på det där med egen utforskning av "utomhus" för småsyskonet. Lucas har ju mest legat på en filt när han har varit på marken. Han var ju fortfarande så liten när det var varmt ute. Men snart är det nog full fart ute även på de små .

    Siggan: Hoppas att nätterna ordnar till sig fort igen.

    EGO: (Krä(k)smagade får sluta läsa) Gabriel har också fått magsjuka {#lang_emotions_throwup}. Men, oj! vilken skillnad det är när de blir dåliga och är så pass stora som Gabriel är nu jämfört med hur det var senast han hade magsjuka för över två år sedan. Han kan själv tala om hur han mår, och förstår mycket mer av vad som händer. I går kväll ville han bada efter det att han kräkts andra gången (vi badadde efter första ocklså), och han vägrade komma ut ur duschkabinen. Han mådde dåligt igen och stod sedan och kräktes och sköljde med duschen och kräktes och sköljde med duschen... Natten har varit stökig, men vid tretiden fick han börja behälla thé, och nu har han t om druckit majsvälling för två timmar sedan.
    Lucas å andra sidan fick några bitar långfranska vid halv åtta och passade på att kräkas i vår säng när maken och killarna kom för att väcka mig klockan åtta{#lang_emotions_throwup}
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Kusin Knase

    Siggan: Han blir 10 månader idag. Ja, visst är det bra att vi flyttar före adoptionen. Lite rörigt bara, att få tid att städa och att de nya (jobbiga!) ägarna dessutom ska godkänna städningen -- när skulle vi hinna göra om den?!

    Milla: Det är inte röran jag tänker på, det är just att hinna med allt överhuvudtaget, packningen i både lådor och resväskor, anskaffandet av en masas saker till resan, flyttandet och städningen av gamla huset...

    Han får behålla sitt ursprungliga namn som andranamn men det vi kommer att kalla honom vill jag inte kalla "svensson" precis!  Det finns ett som är rätt så givet och som ligger rätt nära det han heter idag, ett internationellt namn.

  • Mandra

    Kusin Knase > Weeee, så ljuvligt.. datum och allt nu!! Snart får du snusa bebis, hihihi. Så avis jag blir.
    Varma kramar och massor med grattis igen. Jösses vilken hektisk vecka. Vilken tur att det är bra saker som sker för då kan man njuta även när man är trött och utpumpad.

  • Mandra

    Ela > Tack för tråden !

    Milla > Krya på magsjukorna. Vad duktig han är din stora lilla plutt.

  • Billabong
    Ela: Tack för ny tråd!

    Knase: Oj vad allt råkar krocka här nu i början av april. Får hoppas ni kan skjuta på resan en vecka. Förstår att det vore skönt att hinna packa upp i nya hemmet och få det lite på plats så att det känns som ett hem att komma hem till sedan med nya familjemedlemmen. Ni får väl försöka packa inför resan redan nu så att de väskorna är redo så att ni slipper leta efter sådant sedan bland alla flyttlådor. Men det är ju självklart knepigt att få till det bra. Kan ni inte besiktiga städningen tidigt och ta in en städfirma till att bättra det de jobbiga nya ägarna ev. skulle komma att anmärka på? Har glömt, hur länge är ni i C? Var det fyra veckor?
    Lille sonen är alltså ganska exakt 2 månader äldre än våra grabbar. Då hinner ni hem lagom till att fixa inredandet i nya huset lite mer innan det är dags för 1-årskalaset sen!
    Är också nyfiken på namnet och kan tänka mig att få det i min inbox. Funderade även på hur man vanligtvis gör numera med namn för barn som adopteras och tycker ert upplägg låter väldigt bra.

    Förresten, är det någon som hört från Ella? Har inte sett henne här på länge och inte heller i BF-tråden... Undrar om allt är ok.

    Grattis till Lena! Skönt att kunna andas ut över att det ser fint ut på VUL. Oyra: Härligt att du lyckades filma första stegen lillebror tog! aigee: Ja, andra graviditeten är det ännu längre mellan BM-besöken - OM man inte visar sig bära på två bebisar för då får man plötsligt massor av BM-besök och läkarbesök och fler UL. Tessanu: Då får vi se om förvärkarna ger snabbt resultat så att du hinner före emmlis bebisleverans imorgon!
    Det var inte min mening att stressa dig med boandet, hoppas du inte tog det så.

    emmli: Jag ville heller inte ha kejsarsnitt men det blev ju ett akut sådant ändå. Nu när du hunnit smälta det hela och kan vara inställd på att bebisen är hos er imorgon hoppas jag att det hela blir en lika positiv upplevelse som mitt blev - trots att det kom högst oväntat och oförberett. Jag har alltid varit livrädd för ryggbedövning men när valet stod mellan det eller att bli sövd var det plötsligt ett väldigt lockande alternativ. Lycka till imorgon! Tänk, om ett dygn är ni också fem i familjen! Milla: Usch då. Stackars er. Men skönt att kunna prata med G och få svar på hur han mår.

    Här är det också magsjukt. I torsdags morse ringde de fr Js dagis och meddelade att det gick maginfluensa och alltså fick hon stanna hemma från dagis för att inte utsättas för det. Tyvärr var det för sent, eller så blev vi smittade via leksakerna på BVC i tisdags, för på torsdagskvällen kaskadkräktes O över sig själv, mig, köksbänk och golvet. I fredags kräktes han i sängen med sedan dess har inget mer kommit upp. Därmot är ALLA barnen i familjen dåliga i magen och det byts mängder med bajsblöjor och smörjs in på illröda små rumpor... Även vi parenteser har varit risiga i magen men inte lika illa. Eländigt.
    Tur att O som är mest krasslig har lite hull att ta av.
  • Kusin Knase

    GAAAAAAAAAH, jag hade skrivit ett jättelångt inlägg här förut (vilket jag ju inte ens har tid med!) men så hittade Dottern en jätterolig liten strömbrytare nere vid golvet att trycka på... Swisch, så dog datorn.

    OK, here goes, sammanfattning typ:

    Siggan, han fyller 10 månader idag! Ja, visst är det bra att han slipper vara med och flytta. Det är inte alls iordningsställandet vi oroar oss för, det har vi hela sommaren på oss att fixa sen!

    Sara: Ja, det är klart att vi packar både i resväskor och flyttlådor samtidigt! Man måste noga tänka efter för varje grej, var den ska ner. Åker något ner i en flyttkartong hittar vi ju den aldrig sen i tid för resan. Vi har ju, eeh, bara några timmar på oss mellan flytt och resa!

    En hel vecka har vi inte vågat fråga om, nu har vi frågat om vi får skjuta upp resan ett par dagar. Får se vad de säger, otacksam känner man sig!!

    Har inte alls råd med städfirma, tyvärr. Inte när allt hopar sig så här. Adoption för nästan en halv mille, flytt till stort hus, katter på pensionat... Har dessutom bara hört dåligt om alla städföretag. Olösligt problem, tycks det!

    Nej, vi hinner inte hem till något ettårskalas, vi missar en massa födelsedagar här , även barnens, fast dem firar vi såklart på plats. Vi kommer att vara borta i minst åtta veckor men eftersom det är presidentval i maj och de då brukar stänga domstolarna pga rösträkning, så räknar jag knappt med att vara hemma före midsommar...

    nej, nu måste jag vila lite, har fått migränkänningar...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8