• trollet1985

Vårdbidrags fråga.

Jag skickade in ansökan om VB o som skriver att pappret kom in 1/2. Kan absolut stämma. I veckan fick jag beviljat fullt VB o 53% merkostnad.
    På utbetalningslappen som ja fick den 17/3 står de:
    VB 13920:-
    VB, skattefri del 3746:-
    Avdragen skatt -3928:-

Har jag fattat fel att fullt BV innebär typ 8800:-, att man betalar skatt på den delen. Men att man sen får den skattefria delen utöver dom typ 6100   så typ 6100 +1800= 7900?

Nu har ja ju "bara" fått 6960 innan skatt, kommer ja få högre belopp nästa månad? E de annorlunda denna månad för att utbetalningen hamnade mitt i?
    Eller är det så att fullt vb e inräknat merkostnad?
    När kommer VB sen? 20 lr 27?

• Svar på tråden Vårdbidrags fråga.
  • Skumboll

Helt VB ger dig 8833 kr och merkostnaderna är en skattefri del av vårdbidraget. 

Dvs; VB - merkostnad - skatt + merkostnad.

Ett exempel;
    8833 (VB) - 1873 (merkostnader) = 6960 kr
    6960 - 30% i skatt (exempelvis) = 4872 kr
    4872 + 1873 = 6745 kr

Nu vet jag ju inte vilken skattesats de dragit på den utbetalningen du nu har fått men det ovan är bara ett exempel på hur det räknas ut. 
    Vårdbidraget betalas ut den 18e eller 19e varje månad beroende på när du är född. 
    ♥ Simon ♥
  • trollet1985

Okey tack för svaret! {#lang_emotions_smile}

Tycker allt som har me FK o göra e lite knöligt {#lang_emotions_tongue_out}

• Fredriks Mamma

Jag är inte så insatt i just vårdbidraget.... så snälla, kan ni förklara??? =)

• Skumboll
    trollet1985 skrev 2010-03-20 20:37:06 följande:
    Okey tack för svaret! Tycker allt som har me FK o göra e lite knöligt
    Ja, ibland tar det ju en stund innan poletten trillar ner när det gäller fks regler...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Fredriks Mamma skrev 2010-03-20 20:39:49 följande:
    Jag är inte så insatt i just vårdbidraget.... så snälla, kan ni förklara??? =)
    Vad är det du vill veta?
    ♥ Simon ♥
  • trollet1985

Skumboll: har du koll på hur många timmar man måste ha som minst för o få fullt VB? Nån nämde 40 tim/veckan

• Skumboll
    trollet1985 skrev 2010-03-20 20:43:06 följande:
    Skumboll: har du koll på hur många timmar man måste ha som minst för o få fullt VB? Nån nämde 40 tim/veckan
    Jadu, har hört någon gång någonstans att ca 20 timmar skulle innebära halvt vb... så rimligtvis ska ju då 40 timmar ge helt. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, har faktiskt inte bemödat mig att fråga handläggaren på fk heller. 
    ♥ Simon ♥
  • Cat3
    trollet1985 skrev 2010-03-20 20:43:06 följande:
    Beror nog på barnets funktionshinder också.

Har du ett barn med DS så betalas ett helt vårdbidrag ut från barnets ettårsdag som praxis.

Jag har ett barn med lindrig mental retardation. Praxis där är 1/2 VB. Jag fick redogöra för min mertid i detalj dock för dom ville bara betala 1/4 tills vi kommit igång med habiliteringen.
  • trollet1985

Sånt där tycker ja e dumt. Min son är född med ryggmärgsbråck, just nu har han 4,5 timmar effektiv vårdtid dagligen + 3 timmar som han har "ögonlapp" o då kan ja inte lämna honom utan att han blir ledsen utan behöver bära på honom konstant.
    Självklart hoppas man ju på att hans vårdbehov kommer bli lite mindre me tiden, men att förutsätta att en person med en viss diagnos kräver just så eller så mycke tycker ja e fel!
    Alla har ju olika vårdbehov även om man har samma grunddiagnos.

• Little Ms Chatterbox

Den sista frågan i TS, när det betalas ut.
    I samband med den första utbetalningen kom det ett papper i eget kuvert, eller sånt grönt som man bara river av kanterna på. Där stod alla utbetalningar detta året, stod att det kommer ett nytt i januari varje år där alla utbetalningsdatum är med.
    Om du inte får något sånt de närmsta dagarna så ring F-kassan.

Svar på tråden Vårdbidrags fråga.