Maggiepuh skrev 2010-03-21 07:57:13 följande:
Jag tycker allt med detta är superjobbigt. Mina operationer i mitt liv har varit "bortplockade leverfläckar" (3 st) och då fick jag lokalbedövning. Har aldrig blivit sövd. Tror att jag skulle kunna hantera detta bättre om jag skulle få ta ryggbedövning så jag tror att sövningen är det som gör mig mest orolig.Hur länge måste man ligga kvar efter ett snitt? De kommer vilja ha mig kvar inne minst 3 dagar efter förlossningen pga min medicinering och de måste ha koll på mig (får inte änns ta mig till patienthotellet).Kram
Förstår att det är jobbigt, det har det varit för mig också. Just o bli sövd! Innan jag fick min pojk så var det inte någon större grej tyckte jag inte men sist nu i oktober när jag åkte hemifrån på morgonen o grabben vinkade av mig så knöt det sig i hjärtat. När jag skulle in på op så började jag gråta o skaka helt okontrolerat. Dom visste att det kunde bli så sköterskorna så dom tog hand om mig rätt bra. Min man fick vara med mig hela tiden vilket kändes trygt.
Hur länge du behöver vara inne på bb och ju olika. Ett snitt är ju en rätt stor operation. Man är inte lika smidig så jag tyckte att dom 5 dagarna som vi fick stanna med sonen var helt underbara. Det var personal som tog hand om sonen tillsammans med min man, jag fick han bara framburen så han kunde få mat. Jag var så svag, förlorade rätt mycket blod o så var jag psykiskt borta.
Nu när jag ska snittas kommer jag nog inte påskynda utskrivningen hur mycket jag än längtar hem. Det käns tryggt o ligga där, dom är liksom inte längre bort än en knapp tryck.
Om din rädsla tycker jag att du redan ska börja prata med någon om. Det finns kuratorer och så kan ju bm vara till stort hjälp. Sen så skiljer sig en planerad operation drastiskt från en akut. Du är mer redo och vet vad som komma skall, jag snittades akut o hade dom då sövt ner mig så hade det nog gått åt skogen i fabriken där uppe.
Hoppas det löser sig för dig, jag förstår din rädsla. Jag har som sagt en hel del operationer i bagaget med mig o vet precis hur du känner.