• Maggiepuh

Snitträdsla

Nu de senaste dagarna har jag börjat bli orolig över hur denna förlossning ska gå till. Jag är nu i v25 och när jag var på rul i v18 satt min moderkaka i vägen för en normal varginal förlossning samtidigt som den låg lite mot framväggen. Bm sa att när jag ska på rul v32 ska de koncentrera sig på om moderkakar fortfarande kommer ligga i vägen eller om den har flyttat upp sig. Om den inte har flyttat upp sig så måste jag snittas men då måste jag sövas då jag är medicinerad och inte får ha någon ryggbedövning och det är den biten jag är jätteorolig över. Jag har aldrig blivit sövd och jag vill absolut inte snittas om det inte skulle bli tvunget med ett urakut så man inte hinner tänka på själva snittet.

Är det fler än jag som råkat ut för detta och kan ni komma med hur jag ska sluta oroa mig över det.
    Tack.

• Svar på tråden Snitträdsla
  • mithrandil

När jag väntade min son såg de på ett vul i v22 att jag hade föreliggande moderkaka, liksom du fick jag tid för kontroll ul i v32. De berättade också att om den inte flyttat sig uppåt skulle snitt behövas. Är moderkakan inte helt föreliggande brukar den växa sig uppåt när livmodern växer och det gjorde även min som låg för så jag skulle ha kunnat föda vaginalt, om inte andra komplikationer kommit till efteråt.

Jag oroade mig inte speciellt mycket utan kände mer som att vad som än krävs behövs göras. Bara bebis kommer ut och mår bra.

Alexander 2009-03-11 -♥- bf 2010-06-27
  • L E A

Vad är det som är skrämmande, att bli sövd eller att snittas?!

Jag har blivit sövd många gånger i mitt liv, senast i oktober förra året.

Snittad blev jag 2004, fick då vara vaken. Har sen tidigare en annan bukoperation.

• L E A

Glömde skriva att jag ska snittas den 1 april. Hoppas på att få vara vaken. Moderkakan på mig ligger i framvägg men inte så att den hindrar en vanlig förlossning. Första gången snittades jag akut då sonens hjärta försvunnit.

• Songbird1

Jag har inte samma grej som du med moderkakan, men jag kan förstå att det är läskigt att bli nersövd och tanken på snitt. Men för oss blev det ak KS och det blir stressigt samt är mer risker än ett planerat, så tänk att dom gör det bästa för dig och dig barn! Blev nersövd nu i måndags p g a en annan op, och det går i ett nafs, sen är du vaken. Min op tog ca 3 timmar och så länge varar inte ett ks. Sen får du smärtlindring. Kanske kan du få tillgång till samtal så att du får all information om hur det går till och kanske blir lite lugnare då... Lycka till! Och tänk på att när bebisen är hos dig, så glömmer du det andra jobbiga...

• Maggiepuh
    L E A skrev 2010-03-20 21:45:06 följande:
    Vad är det som är skrämmande, att bli sövd eller att snittas?! Jag har blivit sövd många gånger i mitt liv, senast i oktober förra året. Snittad blev jag 2004, fick då vara vaken. Har sen tidigare en annan bukoperation.
    Jag tycker allt med detta är superjobbigt. Mina operationer i mitt liv har varit "bortplockade leverfläckar" (3 st) och då fick jag lokalbedövning. Har aldrig blivit sövd. Tror att jag skulle kunna hantera detta bättre om jag skulle få ta ryggbedövning så jag tror att sövningen är det som gör mig mest orolig.

Hur länge måste man ligga kvar efter ett snitt? De kommer vilja ha mig kvar inne minst 3 dagar efter förlossningen pga min medicinering och de måste ha koll på mig (får inte änns ta mig till patienthotellet).

Kram
  • Maggiepuh
    Songbird1 skrev 2010-03-20 21:54:43 följande:
    Jag har inte samma grej som du med moderkakan, men jag kan förstå att det är läskigt att bli nersövd och tanken på snitt. Men för oss blev det ak KS och det blir stressigt samt är mer risker än ett planerat, så tänk att dom gör det bästa för dig och dig barn! Blev nersövd nu i måndags p g a en annan op, och det går i ett nafs, sen är du vaken. Min op tog ca 3 timmar och så länge varar inte ett ks. Sen får du smärtlindring. Kanske kan du få tillgång till samtal så att du får all information om hur det går till och kanske blir lite lugnare då... Lycka till! Och tänk på att när bebisen är hos dig, så glömmer du det andra jobbiga...
    Jag ska till min bm imorgon så jag ska ta upp detta med henne.
  • L E A
    Maggiepuh skrev 2010-03-21 07:57:13 följande:
    Jag tycker allt med detta är superjobbigt. Mina operationer i mitt liv har varit "bortplockade leverfläckar" (3 st) och då fick jag lokalbedövning. Har aldrig blivit sövd. Tror att jag skulle kunna hantera detta bättre om jag skulle få ta ryggbedövning så jag tror att sövningen är det som gör mig mest orolig.Hur länge måste man ligga kvar efter ett snitt? De kommer vilja ha mig kvar inne minst 3 dagar efter förlossningen pga min medicinering och de måste ha koll på mig (får inte änns ta mig till patienthotellet).Kram
    Förstår att det är jobbigt, det har det varit för mig också. Just o bli sövd! Innan jag fick min pojk så var det inte någon större grej tyckte jag inte men sist nu i oktober när jag åkte hemifrån på morgonen o grabben vinkade av mig så knöt det sig i hjärtat. När jag skulle in på op så började jag gråta o skaka helt okontrolerat. Dom visste att det kunde bli så sköterskorna så dom tog hand om mig rätt bra. Min man fick vara med mig hela tiden vilket kändes trygt.

Hur länge du behöver vara inne på bb och ju olika. Ett snitt är ju en rätt stor operation. Man är inte lika smidig så jag tyckte att dom 5 dagarna som vi fick stanna med sonen var helt underbara. Det var personal som tog hand om sonen tillsammans med min man, jag fick han bara framburen så han kunde få mat. Jag var så svag, förlorade rätt mycket blod o så var jag psykiskt borta.
    Nu när jag ska snittas kommer jag nog inte påskynda utskrivningen hur  mycket jag än längtar hem. Det käns tryggt o ligga där, dom är liksom inte längre bort än en knapp tryck.

Om din rädsla tycker jag att du redan ska börja prata med någon om. Det finns kuratorer och så kan ju bm vara till stort hjälp. Sen så skiljer sig en planerad operation drastiskt från en akut. Du är mer redo och vet vad som komma skall, jag snittades akut o hade dom då sövt ner mig så hade det nog gått åt skogen i fabriken där uppe.

Hoppas det löser sig för dig, jag förstår din rädsla. Jag har som sagt en hel del operationer i bagaget med mig o vet precis hur du känner.
  • Maggiepuh
    L E A skrev 2010-03-21 09:24:54 följande:
    Förstår att det är jobbigt, det har det varit för mig också. Just o bli sövd! Innan jag fick min pojk så var det inte någon större grej tyckte jag inte men sist nu i oktober när jag åkte hemifrån på morgonen o grabben vinkade av mig så knöt det sig i hjärtat. När jag skulle in på op så började jag gråta o skaka helt okontrolerat. Dom visste att det kunde bli så sköterskorna så dom tog hand om mig rätt bra. Min man fick vara med mig hela tiden vilket kändes trygt. Hur länge du behöver vara inne på bb och ju olika. Ett snitt är ju en rätt stor operation. Man är inte lika smidig så jag tyckte att dom 5 dagarna som vi fick stanna med sonen var helt underbara. Det var personal som tog hand om sonen tillsammans med min man, jag fick han bara framburen så han kunde få mat. Jag var så svag, förlorade rätt mycket blod o så var jag psykiskt borta. Nu när jag ska snittas kommer jag nog inte påskynda utskrivningen hur  mycket jag än längtar hem. Det käns tryggt o ligga där, dom är liksom inte längre bort än en knapp tryck. Om din rädsla tycker jag att du redan ska börja prata med någon om. Det finns kuratorer och så kan ju bm vara till stort hjälp. Sen så skiljer sig en planerad operation drastiskt från en akut. Du är mer redo och vet vad som komma skall, jag snittades akut o hade dom då sövt ner mig så hade det nog gått åt skogen i fabriken där uppe. Hoppas det löser sig för dig, jag förstår din rädsla. Jag har som sagt en hel del operationer i bagaget med mig o vet precis hur du känner.
    Tack, ska ta upp min oro med min bm imorgon när jag ändå ska på kontroll.
  • Jeszicka

Jag va också jätterädd för att bli snittad och nersövd.
    Men det slutade ändå med urakut snitt.
    Men blir dte fler barn ska jag helt klart kräva planerat snitt (blev komplikationer under värkarbetet denna gången).
    Visst gjorde det ont efteråt, men jag va uppe å gick 10 timmar efter snittet.

• idisb

jag hade föreliggande moderkaka med ettan nästan helt och fick ett exta ul i ve 32 för kolla upp det, dom sa att det oftast flyttar på sig och det gjorde den, fast jag hade gärna tagit i mot ett snitt:) snittades med 2an och det bästa jag gjort!
    Det jag dock är lite sur över idag är att jag inte fick veta riskerna med föreliggande under grav men men

Svar på tråden Snitträdsla