• januaribebis09

15-mån börjar på dagis - vad köpa för utekläder/skor? Hjälp mig!

Hej!

Sonen börjar som sagt på dagis i mitten av april och är då 15 månader. De kommer vara ute största delen av dagen så vi behöver hitta bra utekläder och skor, och vi har inget av det. Nu behöver jag hjälp av er.
    - behöver man både vanliga skor och regnskor eller finns det både och-modeller? Vill ha alla tips på skor jag bara kan få!
    - vad ska man ha för utekläder? märken?
    Tusen tack för er hjälp!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 21:58
    Det är precis sånt jag funderat på.. ska man köpa varma vinterskor (eftersom att han kommer vara ute mycket) eller räcker det med vårskor och isåfall vilka typer av vårskor eller allvädersstövlar är tillräckligt bra för att han inte ska frysa när han är ute mycket?
  • Svar på tråden 15-mån börjar på dagis - vad köpa för utekläder/skor? Hjälp mig!
  • goabarn77
    januaribebis09 skrev 2010-03-20 21:34:50 följande:
    Hej! Sonen börjar som sagt på dagis i mitten av april och är då 15 månader. De kommer vara ute största delen av dagen så vi behöver hitta bra utekläder och skor, och vi har inget av det. Nu behöver jag hjälp av er. - behöver man både vanliga skor och regnskor eller finns det både och-modeller? Vill ha alla tips på skor jag bara kan få! - vad ska man ha för utekläder? märken? Tusen tack för er hjälp!
    Min dotter blir 16 mån och har Kavat defender som står emot väta bra. Dottern går mycket bra i dessa och älskar dem Vill gärna sitta och sätta på sig dem själv och ta av dem och ta.... {#lang_emotions_cool}Hon har också fodrade gummistövlar på dagis. Ska komplettera snart med ofodrade. Funderar på att köpa Kavat vårskor också.

Vi hade POPs skal tidigare men har nu Fix skaljacka och byxor och vi är jättenöjda.
  • HonSomVet
    goabarn77 skrev 2010-03-20 21:43:07 följande:
    Min dotter blir 16 mån och har Kavat defender som står emot väta bra. Dottern går mycket bra i dessa och älskar dem Vill gärna sitta och sätta på sig dem själv och ta av dem och ta.... Hon har också fodrade gummistövlar på dagis. Ska komplettera snart med ofodrade. Funderar på att köpa Kavat vårskor också. Vi hade POPs skal tidigare men har nu Fix skaljacka och byxor och vi är jättenöjda.
    Fast defender är väl vinterskor? Känns lite väl att köpa ett par såna i april...
  • goabarn77
    {#lang_emotions_laughing}HonSomVet skrev 2010-03-20 21:44:38 följande:
    Fast defender är väl vinterskor? Känns lite väl att köpa ett par såna i april...
    Du har så rätt. Men min dotter kommer såklart att använda dem kalla dagar i april. Men att köpa dem nya då är något annat. Ville bara beskriva hur jag tänkt, har ju även fyllt på med hur jag tänkt framåt så att säga.
  • Disela

Min dotter började förskolan i augusti 08, då var hon 15 månader. Jag hade regnställ med byxor och jacka. Gummistövlar, och gympaskor. Köpte två par stövlar, ett som fick stå på förskolan och ett par hemma. Likadant med regnkläder. Hittade då ett helt set på ellos för 99 kronor. Perfekt! Till hösten hade hon jacka och överdragsbyxor. Köpte senare overall till vintern. På ellos finns en galonoverall med fleecefoder som är bra!

• Tina A

Har du en bra overall kan han ju ha den så länge till snön är borta (beror på var ni bor) Mina barn har overaller och fodrade regnkläder, vinterskor och fodrade gummistövlar.
    Jag hade inte köpt en overall nu inte heller vinterskor.
    Mitt tips skulle vara att antingen köpa fodrat regnställ eller flecceställ och ha regnkläder över, Fodrade gummistövlar eller vanliga gummistövlar med en raggsocka i. Beror ju helt på var ni bor o hur vädret är där.

Är de ett ute dagis? isf skulle jag absolut satsa på bra kvalite på kläder och skor.
    Kavat, ecco, viking eller likande skor.
    Name it regnkläder är super och inte så dyra, även didriksson är väldigt bra.
    Reima overaller är oslagbara i kvaliten enligt mig.

Lycka till.

• januaribebis09

Tack för tipsen!

Det är ett ute-dagis och det ligger i Stockholm.
    Fler tips? Vill ha märken och modeller:)
Svar på tråden 15-mån börjar på dagis - vad köpa för utekläder/skor? Hjälp mig!