• måntroll

När kunde era barn bygga pussel?

Vid vilken ålder ungefär kan barn bygga pussel?  (inte knopp pussel) 

• Svar på tråden När kunde era barn bygga pussel?
  • Corze

Vet ej när dottern började kunna lägga pussel men när hon fick ett vid 1 åe å 9 månader kunde hon det snabbt, var ett rampussel på 6 bitar, nu när hon är 2 lägger hon ett 12 bitars rätt ok, hon börjar med hörnen sen tittar hon på vad de föreställer. Har inte provat såna pussel innan men när hon la sitt knoppussel utan probel direkt när hon fick de så valde vi att köpa svårare...

Min skrutt, mitt liv... Emma 20/3-08
  • Busbellan

Det har varit ganska olika melan mina barn

Ettan var ca 1,5 år när hon la pussel upp till 20 bitar ungefär.
    Tvåan var nog 3 år när han klarade samma sak
    Trean var lite drygt 2 år

Ettan som var tidigast med att pussla har alltid varit intresserad av det, hon pusslade t.ex 100 botars vid 3 år och 200 bitars vid 4 år.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Jazzmamman

Runt 2 år. Innan det fixade han knappt kopp-pussel sen plötsligt så fattade han galoppen och gick från 4 bitar med knopp via diverse olika pussel till 35 bitar utan ram på 2 mån.

• Mars2007

Dottern började nog någon gång mellan 1,5 och 2 år. Hon älskar pussel så nu när sonen är snart 16 mån har han knappt fått öva sig alls då stora syster ska göra alla.. även hans knopp pussel

• kutiom

Dottern började med puzzel när hon var lite drygt tre år och gick då från 12-bitars till 80-bitars på tre veckor sen tröttnade hon helt i några månader.

• lillvilda

min kille var totalt ointresserad av alla pussel inklusive knopppussel tills han var ungefär 2,5 år. Då blev han nyfiken på dom och började lägga pussel med bitar direkt. min 1,5 åring har inte heller nått större intresse av pussel. jag har försökt å köpt pussel med allt möjligt på men de lägger nån bit iförsig utan problem men sen lessnar de å går å bygger duplo i stället.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Heera

Vår tjej var rätt ointresserad av knopppussel, så fick hon ett 6 bitars pussel till jul strax innan hon fyllde två, sen tog det bara ett par veckor innan hon lade 20-30 bitars pussel.

Svar på tråden När kunde era barn bygga pussel?