• Anonym (ts)

Att bli adopterad som vuxen

Jaa...vart ska jag börja?
    Min mamma träffade min pappa när hon väntade mig. Sen fick dom tre barn till och gifte sig. Han har alltid varit min pappa, och han har aldrig sett mig som nått annat än sin riktiga dotter. Min biologiska pappa har jag i tonåren haft lite sporadisk kontakt med, men det är inget jag orkar hålla kvar vid. I alla fall så har jag i flera år funderat på att låta min pappa adoptera mig. Det handlar inte om att jag vill ärva eller något ditåt. Utan mer att jag älskar honom och jag vill att han ska vara min pappa även på pappret. Jag diskuterade det här lite med min biologiska pappa för flera år sen och han kunde förstå det. Det var inget han tänkte sätta sig i emot. Och min pappa var också positiv. Men mamma tyckte att det var lite onödigt och sen rann det ut i sanden. Idag är jag en bra bit över myndig och tanken har dykt upp igen. Är det nån som har lite koll på hur sånt här funkar och hur man går tillväga?

• Svar på tråden Att bli adopterad som vuxen
  • Anonym (nyfiken)

jag undrar med - hade en vän som gjorde en sån adoption (eller HON blev adopterad av sin "plastpappa" i vuxen ålder) men jag vet ej hur exakt och vi har ingen kontakt idag. Hennes syskon adopterades också av samme man och de var ännu äldre än vad hon var.

• en glad

Som myndig bestämmer du själv - tillsammans med den som skall adoptera dig! Vänd er till tingsrätten. Utifrån de omständigheter du beskriver är det enkelt fixat!

• Anonym

Vi har adopterat en myndig person som varit familjehemsplacerad hos oss under många år och där bioföräldrarna vägrat adoption.

Vi fyllde i en ansökan till tingsrätten i vår stad, betalade in 375:- i avgift till tingsrätten. Vi skrev varför vi ville adoptera XX och XX skrev varför XX ville bli adopterad av oss.Vi försäkrade att inga pengar betalats för adoptionen Efter tre veckor kom beslutet om adoption och sedn tog det drygt en månad innan överklagans tiden gick ut.

• Annelie N

Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Du kanske kan maila mig eller liknande eftersom du är anonym.

/
  • Anonym (ts)
    Annelie N skrev 2010-04-30 09:57:04 följande:
    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Du kanske kan maila mig eller liknande eftersom du är anonym. /
    Med mig? Varför då?
  • Anonym (ts)
    Anonym (adopterad) skrev 2010-04-30 14:23:25 följande:
    Jag svarade precis i en annan tråd på samma ämne - tror det intresserar dig: www.familjeliv.se/Forum-4-294/m49783674.html Lycka till! 
    Jaha, fast jag vet hur jag ska gå till väga nu. Tack iaf.
Svar på tråden Att bli adopterad som vuxen