• HäxanSurtant3

Hur gör du om ditt banr ahr 40 graders feber? Har du feberfobi? ;)

Enligt denna läkare har för många föräldrar feberfobi som kan botas med att förklara att 40 grader feber hos småbarn är inget bry sig om om barnet är rel opåverkat....

Håller alla med?

http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=11467

Jag kan tillägga jag ger paracetamol i NORMAL dos till min 2 åring om han har 40 graders feber och ligger och frustar, vilket han brukar göra då..= mår inget vidare.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Svar på tråden Hur gör du om ditt banr ahr 40 graders feber? Har du feberfobi? ;)
  • Queenie70

Jag ger Alvedon och tar tempen igen efter en timme.

• AnniPanni

Ger henne Alvedon och Ipren ihop då hon lätt får feberkramper.

Har hon feber i mer än 4 dagar och allmänt kinkig kollar vi hennes öron då hon lätt får öroninflamation... så nä jag tycker inte att vi har feberfobi alls

• Probably the best    in the

Nä, jag har inte feberfobi!

Vet själv hur skitjobbigt det är att ha hög feber, ta ipren så ska man svettas och må pyton för det och sen frysa sig upp i temp igen...

Så här går vi stenhårt på allmäntillståndet (orkar dricka bra och inte har för mkt ont) innan vi överväger Ipren.

• 2 barnsmamma

Usch tycker det är jätte jobbigt när barnen haft som högst 40,3 i feber & bara yrar...
    sist hade minsta sonen feber & det lät som han hade svårt att andas... men jag tar inga risker & åkte upp till barnakuten!!! det visa sig att han hade krupp & fick medecin!!!
    var ju inget akut... men värt varenda krona

• galnevale

nu kommer dottern få både alvedon och ipren då hon får feberkramper. trodde det kanske var en engångs händelse men hon krampade igår igen och det blev ambulans till sjukhuset och inläggning med dropp då hon antagligen var uttorkad.
    Kommer även att kolla febern ännu oftare? kollade vid 8 då hade hon 39.9 och vid 10 då hade hon 38.7 och vid 12 krampade hon så jag tyckte jag borde haft koll.

Just det hon kommer att få högre dos nu.

• thecarseatlady

Nej, jag har inte feberfobi. Ger sällan febernedsättande för att ta ner feber(tar tempen väldigt sällan också), ger oftast bara om barnen har ont någonstans eller blir så medtagna att de inte får i sig tillräckligt med vätska.

Jag började fundera på en av meningarna i artikeln(läste inte hela dock...);

"Feberfobi bekämpas genom att förklara att feber 40°C är en nyttig del av kroppens försvar mot infektioner och att febernedsättande medel inte förebygger feberkramper"

Den första halvan håller jag helt med om, det är så jag tänker själv också. Men den andra förstår jag inte. Vad ska man då göra för att undvika feberkramper?

• Catti41

Nä vi har inte feberfobi. Vi ger honom flytande panodil om han är uppenbart påverkad. Och för att vi vill att han ska sova bättre än vad han gör med hög feber. Däremot tror jag inte han är så påverkad som jag själv har varit de få gånger jag haft hög feber. Dagtid med hög feber brukar han inte behöva febernedsättande.

Han är två år och har aldrig haft feberkramper, som mest har han haft lite över 40. NÅn enstaka gång.

• galnevale
    thecarseatlady skrev 2010-03-21 20:48:26 följande:
    Nej, jag har inte feberfobi. Ger sällan febernedsättande för att ta ner feber(tar tempen väldigt sällan också), ger oftast bara om barnen har ont någonstans eller blir så medtagna att de inte får i sig tillräckligt med vätska. Jag började fundera på en av meningarna i artikeln(läste inte hela dock...);"Feberfobi bekämpas genom att förklara att feber 40°C är en nyttig del av kroppens försvar mot infektioner och att febernedsättande medel inte förebygger feberkramper"Den första halvan håller jag helt med om, det är så jag tänker själv också. Men den andra förstår jag inte. Vad ska man då göra för att undvika feberkramper?
    enda sättet att få dottern att sluta krampa är ju att få ned febern. visst kan man kyla ned dem till viss del genom att klä av dem och badda kallt men nedsättande medel är nödvändigt.

MEN!! Min dotter gick på alvedon i lördags och krampade ändå! alltså det är ju inte säkert att barnet inte krampar om de får alvedon men risken för kramp kan ju minska i och med att man får ned febern men jag kommer inte vara säker på att dottern inte krampar då hon fått alvedon.
Svar på tråden Hur gör du om ditt banr ahr 40 graders feber? Har du feberfobi? ;)