thecarseatlady skrev 2010-03-21 20:48:26 följande:
Nej, jag har inte feberfobi. Ger sällan febernedsättande för att ta ner feber(tar tempen väldigt sällan också), ger oftast bara om barnen har ont någonstans eller blir så medtagna att de inte får i sig tillräckligt med vätska. Jag började fundera på en av meningarna i artikeln(läste inte hela dock...);"Feberfobi bekämpas genom att förklara att feber 40°C är en nyttig del av kroppens försvar mot infektioner och att febernedsättande medel inte förebygger feberkramper"Den första halvan håller jag helt med om, det är så jag tänker själv också. Men den andra förstår jag inte. Vad ska man då göra för att undvika feberkramper?
enda sättet att få dottern att sluta krampa är ju att få ned febern. visst kan man kyla ned dem till viss del genom att klä av dem och badda kallt men nedsättande medel är nödvändigt.
MEN!! Min dotter gick på alvedon i lördags och krampade ändå! alltså det är ju inte säkert att barnet inte krampar om de får alvedon men risken för kramp kan ju minska i och med att man får ned febern men jag kommer inte vara säker på att dottern inte krampar då hon fått alvedon.