• Nezkrew

Är jag löjlig eller känner fler samma sak? (Svärmors problem)

När jag, min sambo och hans mor var och handlade kläder och dylikt till grabben, så kom vi fram till kassan. Jag höll i det jag ville ha och tänkte betala.
    Då mer eller mindre rycker hon sakerna ur händerna på mig och betalar för det.
    Samt att hon köpte en ny resesäng när vi redan hade en?
    (känns så onödigt att slösa bort pengar på nya saker, som annars finns att låna av släkt, när han bara ska använda det i typ 1 år av sitt liv)
    Jag menar, vad ska man med två till?
    Hon köper kläder minst 1 gång i veckan, såpass mycket att vi inte hinner köpa någon själva.

Är jag löjlig nu när jag känner att hon berövar mig på min mammaroll litegrann?
    Ja känner lite att, jag skulle också vilja handla kläder/annat till mitt eget barn.
    Det är jag som är mamma, jag vill ändå bestämma vad mitt barn ska ha på sig. (han är 3 mån)

Snälla någon klok? =)

• Svar på tråden Är jag löjlig eller känner fler samma sak? (Svärmors problem)
  • Miffi

Hon vill säkert bara vara snäll, jag skulle inte ha ont av att farmor köper saker till lillen. Du kan ju säga lite snällt vad ni i såna fall behöver om hon nu vill köpa kläder och grejjer till grabben.

♥Liam & Oliver♥
  • Marma

tror oxå på att hon e glad för sitt lilla barnbarn men sen vet hon kanske inte hur hon ska tackla det. Jag har en svärmor om överröser våra barn med grejer typ varje gång de träffas. Inget fel men ibland känns det som hon då bara kommer bli personen med massa presenter.  Iallafall prata lite fint med henne om hur du känner o ifall ni kan komma överens om nåt kanske? hon kanske e som min mamma oxå "men ni  har ju barn det e dyrt o jobbigt så klart jag handlar åt er så slipper ni"...god tanke men blir lite fel i längden....tyvärr..:-P

• crazy mom

Klurigt sånt här.
    Fattar vad du menar, men själv hade jag nog mest blivit glad över den hjälp att få kläder. Jag hatar att köpa kläder till kids. Det är både tråkigt och kostsamt.

Är du inte nöjd så måste du nog konfrontera henne på något sätt?

• Nezkrew

Att prata med henne om det tror jag inte riktigt på då jag och hon inte kommer överrens på det planet. Sen är det lite känsligt också då min sambo är 13 år äldre än mig. I början såg hon mig som typ "något tillfälligt i hans liv". Sen när jag blev gravid förändrades hon helt, och jag känner lite att det bara är ett spel. En mask hon drar på sig eller något.

Klart hon får handla åt grabben, det säger jag inget om.
    Men jag vill inte att min son får samma uppfattning om sin farmor som jag har om min.
    (åka till farmor? Klart, man får ju saker/pengar)

Sen så vill jag själv, och andra personer i våra liv också ge oss/grabben saker.
    Det blir för mycket, och många av kläderna hinner han inte ens använda. =/
    Har försökt prata med sambon om det, och han säger som vanligt, (jag ska prata med henne) men inget händer. Jag orkar inte tjata på honom heller.

Ja-a.. Detta är ett dumt dilemma.

• Jaramla

eftersom han bara är tre månader kan du kanske vänta o se lite tiden an? det är ju inte säkert att det fortsätter i samma omfattning. o sen kan du väl ändå handla det du vill ha ändå, klart det är lite onödigt men det är ju hennes pengar ändå...  sen kan du väl också säga till svärmor om ni är o handlar tillsammans om något inte är din stil riktigt.

• längtan09

bara för att du får kläder av henne måste du inte använda kläderna. Vill du köpa kläder gör det. Man blir lite känslig när man får barn, både jag och syrran har känt att vi varit otrevliga mot våra svärmödrar efter att vi fått våra första barn (alltså olika svärmödrar )

Så bit ihop. Däremot kan du ju kanske pika "Så mycket du köper kommer han aldrig hinna använda det" eller så säger du rakt ut att du skulle vilja köpa lite också. Men jag skulle bita ihop för oftast är det bara storlek 56-68 man får, sen brukar folk tröttna och man får köpa själv, då har du ju "sparat" pengar på att inte behövt köpa dom små storlekarna.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Miss Cee

Försök att ta det som en vänlighet, för det är högst troligt så hon menar det.

Om du vill köpa något speciellt så KÖP det, och använda det i första hand. Får du sedan drivor med liknande prylar/kläder som inte hinner användas så lägg undan dem du inte vill använda och när de är urväxta så kan du sälja dem på Tradera och lägga pengarna i sonens spargris :) Då kommer ju ändå gåvan sonen till godo :)

Som fler sagt, vänta och se. Det kanske lugnar sig om några månader...

Ta ett djupt andetag och försök att se det från den ljusa sidan.

• Stora Havet

Förstår din känsla att hon "vill överta mammarollen" lite, men hon vill nog bara hjälpa till. Och du kanske kan säga vad barnet behöver tex. " oj, vilka fina byxor bebisen får, men nu måste vi hinna använda dessa. Däremot skulle bebisen behöva en filt - jag såg en jättefin på XX-affären".

Och även om hon köper kläder till ert barn, så kan ju du köpa de kläder du vill till ditt barn. Det är ju du som bestämmer vad ditt barn har på sig.

Kan ni gå och shoppa tillsammans? Du kan ju ringa henne och föreslå en liten shoppingrunda - du väljer ut de kläder du vill ha och hon betalar.

Eller så kan du säga " lille Pelle (eller vad bebisen heter) älskar kläder från Polarn och Pyret" - eller vilket klädmärke du föredrar.

Låt henne var delaktig på sitt sätt. Det är ju du som är mamman. Och blir det för ansträngt att träffa svärmor ibland så träffa några andra mammor från tex. mamma-gruppen, öppna förskolan brukar har vissa dagar endast för bebisar o deras föräldrar (jag träffade väldigt många mammor där), kyrkan ordnar också bebissång - jättetrevligt, man träffar andra mammor och får gratis kaffe, i alla fall hos oss.

Du kanske kan "styra" svärmors besök till de gånger du behöver hjälp tex. att hon kommer förbi och dricker lite kaffe och passar bebisen medan du duschar och tvättar håret eller nåt.

Lycka till!

• Apple Pie

Jag förstår precis hur du har det!!!! Min svärmor skickar paket från USA stora lådor, var och varannan vecka, har försökt att styra vilket funkar ibland, visst perfekt när hon betalar för saker vi behöver och vill ha, skitjobbigt med kläder eftersom man får så mycket så vill man ju inte slösa vidare det känns ju redan onödigt, ska man då gå och köpa ännu mer kläder själv? Blir nu mest att jag kompletterar, vilket känns hemskt för jag vill inte komplettera mina barns garderob. 

Sen e det skitjobbigt, för jag tycker om retrokläder brunt orange osv till bebisar 0-6månader ungefär...och får fortfarande nu fula bruna jackor och klänningar och skit..min dotter är 3 år, och jag vill inte klä henne i det. 
    Visst köper vi kläder vi vill ge dem, och så klart är det bra att få, men just att det känns så onödigt känns jobbigt, massor, massor med sommarkläder, vem kan egentligen ha små linne och små spaghetti klänningar på sommaren, man behöver långarmade tunna tröjor nästan året om, vem behöver 4-5par shorts? Nej, en massa massa onödigt, jag vet att oavsett vad jag gör eller säger så kommer hon ändå att handla, så därför har jag försökt att ofta önska oss saker, och försöker styra upp presenterna så det inte blir hela tiden, utan att det blir till jul, alla hjärtansdag, påsk, osv osv fast det finns inte tillräckligt många högtider. 
Svar på tråden Är jag löjlig eller känner fler samma sak? (Svärmors problem)