• rosaros

Förstorat njurbäcken, hur gick det sen?

Hej! Jag är i vecka 33 och vid RUL upptäckte man vidgade njurbäcken: 4,9 mm på båda sidor. Vid tillväxtul var det 10 mm på vänster sida och 20 mm på höger sida, vilket ju är ganska mycket. Vi skall nu göra ett nytt ul om 4 veckor. Jag undrar hur det gått för era små som också haft/har vidgade njurbäcken? Har det gått tillbaka av sig själv eller blivit operation?
    Tacksam om ni vill dela med er eftersom man ju blir ganska orolig...

• Svar på tråden Förstorat njurbäcken, hur gick det sen?
  • Lindish

Här är en till som undrar... :-/

• 10mars

när vår son föddes kissade han utan problem och vid ultraljud när han var ca 2 månader visade ingenting alls. så allt vart bra.

fick gå på en massa UL i slutet på grav och de skrämde upp en rejält.

• urstina

Båda sönerna hade vidgade njurbäcken på ul när de låg i magen. På ena sonen, som är 4 år,  visade det sig när han föddes att han hade en missbildning på urinvägarna som han nu är opererad för. Han har haft mycket problem med urinvägsinfektioner och njurbäckeninflammationer. På den andra sonen har vidgningen vuxit bort. Han är nu 5 mån.

• hemliga ängeln

Vid RUL fanns ingen förstoring utan den upptäcktes vid 3D-ul när de gjorde en anatmoiskt us samtidigt i v. 27. I v. 32 var den oförändrad, när hon var en vecka gammal så hade den vidgat sig lite och när hon var 8 veckor var den växt lite till...
    När hon var 9 veckor gammal så blev hon väldigt sjuk i urinvägsinfektion och njurbäckenet växte lite till. 6/8 var vi på ny ktr och då var den ännu lite större och samtidigt så gjorde det en undersökning och såg att urinet iaf inte går tillbaka från blåsan till njuren. I torsdags gjordes ett njurfunktionstest och njuren fungerar bara till 8 % och nu ska de operera bort hela njuren. Sen blir hon frisk om vi ska se ngt positivt i det hela

Älskade lilla Isabella 2010-05-05
  • sweetcarro

Vi var på RUL igår och då upptäcktes det förstorat njurbäcken på båda sidor på vår lille pojke. Jag är nu i vecka 20 och ska på nytt ultra om två veckor.
    Barnmorskan som gjorde ultraljudet igår ville inte riktigt prata om konsekvenserna för barnet utan mumlade mest om lätt för urinvägsinfektioner.
    Någon som vet hur det kan påverka den lilles liv om det nu inte skulle växa bort under graviditeten?

• ashera

På min son upptäcktes det vid RUL. Vi fick göra 3 ul till under graviditeten, och sedan ett när han var någon månad. Då hade det som tur var växt bort.

• sweetcarro

Ashera: Vad skönt att höra! Känns som om det räcker med tråkigheter nu under denna graviditet. Fick göra fostervattensprov i början av december som visade på en pojke utan kromosomavvikelser som tur var! Men jag vill inte oroa mig mer nu...
    Vad sa läkare och barnmorskor till dig då, innan det försvunnit?

• Hanniz84

vi såg det på TUL i v31 med dottern, gjordes ett UL när hon va 1v gammal, o då hade det försvunnit
    det enda var att hon fick äta medicin från det att hon föddes, fram till vi gjort ultraljudet...

Isa <3
  • ashera

De sa tyvärr inte så mycket. Vid RUL sa hon bara att vi inte skulle vara oroliga, men bokade in en ny tid till ul om 1-2 veckor. Då var vi hos en läkare istället med bättre ul-apparat och han gick igenom precis ALLT. Dvs kontrollerade alla organ. Min son hade ganska lätt dilerat njurbäcken. Han sa att vi skulle kolla en gång till senare.
    Sen hände inget mer, men jag hade lite dåligt sf-mått och då fixade min bm tid för tillväxt +njurbäckena, skickades på 2 tillväxt-ul, och då kollade de njurbäckena samtidigt, och de var fortarande förstorade men inte så mycket.
    Sen när han var född och vi gick på läkarkontrollen fick jag själv ta upp det att kolla med ul så att det försvunnit.

• sweetcarro

Hanniz84: Jag blir lättad när även du skriver att det försvann på ditt barn. Barnmorskan sa att det inte ska påverka barnets livskvalité om problemet kvarstår men jag vill gärna höra er andra föräldrars erfarenheter.

• sweetcarro

Ashera: Tack för ditt svar. Det känns som att vi kommer få gå samma väg med flera ultrajud. Men jag antar att det bara är bra att de håller koll på det under graviditeten.
    Läste någonstans om att vissa blivit igångsatta tidigare än beräknat datum eftersom läkarna velat sätta in antibiotika på barnet.
    Jaja... antar att det bara är att snällt vänta på nästa ultra.

• Tessie2022

När jag väntade min dotter så noterades att hon hade ett förstorat njurbäcken på RUL.. De menade att detta inte var något att vara orolig för men att jag skulle på ett nytt UL i vecka 28 (tror jag det var). Då visade det sig att njurbäckenet fortfarande var förstorat så jag fick en ny tid för UL i vecka 32 (tror jag). Hela tiden sa det att de i de aldra flesta fall växte bort och det var inget att oroa sig för.. UL i vecka 32 visade oxå att det hade växt bort (vilket jag är skeptiskt till nu..), men doktorn tittade knappt 5 minuter (förra gången letade och mätte hon minst 20-25 min - annan läkare)..

Min dotter var som sagt frisk och kry och jag glömde bort detta helt.. När hon var 8 månader så blev hon väldigt dålig i njurbäckeninflammation och vi låg inlada med behandling. När så små barn får detta så görs det alltid som rutin flera olika tester för att säkerhetställa att det inte ligger något bakom. Min dotter klarade UL testet och testet på om hon hade Reflux (urinen åker tillbaka när de kissar). Däremot så samlade inte njurarna upp partiklarna som de skulle (ca 30 % av vardera njure). Doktorn tog förgivet att hon bara var påverkad pga den tidigare njurbäckeninflammationen men på återföljande tester (1 år efter) så har hon fortfarande samma fel så så var inte fallet.. Min dotter är trots allt en väldigt frisk tjej och kan inte säga att hon har så ont av detta mer än att vi får in på regelbundna koller (ej så ofta). Hon har endast haft urinvägsinflammation 2 gånger efter vilket doktorerna tycker är konstigt.. Men varenda gång vi gör kisseproverna så har hon blod i urinen så det är ju något som kanske inte är helt okej - men som sagt hon har inte ont av det.

Hon går inte på några mediciner mm men om hon får feber och vi inte kan härleda det direkt till en sjukdom så ska hon in för koll då hon inte får få njurbäckeninflammation pånytt då hennes njurar inte ska bli mer påverkade..

Som sagt jag vet ju inte om min dotters förstorade njurbäcken växte bort eller ej - men hon har inte haft så mkt problem av det i alla fall Glad!

• sweetcarro

Tessie2002: Nej, man kan ju fundera om det verkligen hade växt bort på din dotter, när man läser det du skriver. Oavsett, att din dotter mår bra är huvudsaken nu!

Vi har nu fått tid för nästa ultraljud, den 2 februari, och då ska läkaren även göra en grundlig genomgång av barnets hjärta. Det är tydligen rutin här när man gjort fostervattenprov pga risk för kromosomfel.
    Jag återkommer och berättar hur det gick.

• rosaros

Sweetcarro: tänkte berätta hur det gått för oss.
    Vi fick en liten son som nu är 8 mån. Han har fått antibiotika sedan han var 1 dag gammal. Ultraljud och röntgen har visat att han har dubbla njurbäcken på höger sida och mot det ena av dessa njurbäcken har han reflux grad 4På vänster sida försvann förstoringen efter förlossningen. 
    Han skulle gjort en njurscint för att se hur njurfunktionen är i det system som refluxen går till, men man har inte lyckats sätta nål på honom...Så nu är denna undersökning uppskjuten till april och då skall man även göra en ny röntgen för att se om refluxen har minskat. Om det extra njurbäcknet inte fungerar och refluxen inte minskat blir det så småningom operation. Vet förresten någon hur denna i så fall går till? Har glömt fråga läkaren. n så länge har vår kille inte haft någon urinvägsinfektion. (Peppar peppar).

Lycka till med er son! Jag vet att det är nervöst att vänta på ul men ofta rättar det till sig av sig själv och om inte så finns det bra hjälp att få.

Skönt att höra om flera som det växt bort på. Glad

• Stolt mamma till två

Min son hade förstorde njurbäcken som upptäcktes på RUL, vi fick en ny tid med en läkare som förklarade lite, eller snarare sa det är reflux och sedan fick vi ta reda på resten.
    Vi var på ett extra ultraljud, där förstorningen var oförändrad. Sedan hade vi profylaxbeh från dag 3 till 7 månader och även flera ultraljud, kontraströntgen och man kollade upp refluxen. Det visade sig att han hade ingen reflux och han har nu "växt ikapp" förstorningen. Han har inte haft en enda uvi, så för oss har det inte varit några problem.

• sweetcarro

Tänkte berätta för er hur det gick idag på ultraljudet.
    Lillen är en stor och frisk bäbis på alla sätt och vis förutom just när det kommer till njurbäckenet.

Tyvärr hade det fortsatt att växa och vuxit lite för mycket på bara de 4 veckor som gått sedan rutinultra.
    Läkaren konstaterade då att detta kommer inte växa bort under graviditeten eftersom det är så pass stort.
    Normalt njurbäcken får vara max 5 mm. På vår pojke är det idag 13.8mm på ena sidan och 9.5mm på andra.
    Det hade alltså vuxit flera mm på 4 veckor.Därför ska vi nu tillbaka på nytt ultra redan om 4 veckor eftersom de vill hålla bra koll på det.
    Läkaren förberedde oss också på att antibiotika blir det från första stund i livet för att köpa lite tid i väntan på behandling. Vilken behandling det blir får vi se.
    Men han har två fungerande njurar och en fungerande blåsa och kissar mycket ändå så problemet verkar vara isolerat.

Det känns ändå bra att fått besked eftersom vi nu kan förbereda oss på den första tiden efter förlossningen.

Svar på tråden Förstorat njurbäcken, hur gick det sen?