• tilde72

Suga på händer och fingrar

Min lilla tjej på två månader har börjat att suga på fingrar och händer väldigt mycket.
    Jag har testat med napp (2 olika sorter) som inte riktigt gått hem hos henne. Även har jag en snuttefilt till henne och den änvänder hon lite då och då.
    Vad har ni för tips på nappar till två månaders. Kanske har fel sorts...?
    Det är nog ingen fara med det här sugandet på händerna, men vill ändå höra. Skriv och berätta!

• Svar på tråden Suga på händer och fingrar
  • solsken

Vi köpte alla sorters nappar för vi tänkte som du, kanske är det fel sorts napp. Men så en dag så tog hon alla modeller. Och det var nog runt 3 månader ålder först.
    Våra andra barn har börjat tidigare men nu tar hon den på samma sätt.

• lia76

Behöver hon ingen napp så köp ingen. Det blir bara problem att avvänja sen.
    Att hon suger på fötter och händer är mer för att hon undersöker dem. Barn undersöker saker med munnen

Så vänta med napp tills du märker om hon har ett stort sugbehov.

Jag hade napp till mitt äldsta barn. Hon slutade när hon var 2½ år, men då var skadan redan skedd på hennes tänder, hon har ett litet överbett.

Minstingen som är 1½ år har nappflaska med vatten i när hon ska sova. Problemet är ju nu hur jag ska vänja av henne med den, för hon vill verkligen ha sin nappflaska och snutte när hon ska sova.
    Nappflaskan ger dock inte samma problem på tänderna som med en napp.

Så om jag vore du så skulle jag sluta att försöka få henne att ta napp om hon verkligen inte behöver en napp

(=
  • GreatMaffian
    lia76 skrev 2010-03-21 11:36:43 följande:
    Behöver hon ingen napp så köp ingen. Det blir bara problem att avvänja sen. Att hon suger på fötter och händer är mer för att hon undersöker dem. Barn undersöker saker med munnen Så vänta med napp tills du märker om hon har ett stort sugbehov. Jag hade napp till mitt äldsta barn. Hon slutade när hon var 2½ år, men då var skadan redan skedd på hennes tänder, hon har ett litet överbett. Minstingen som är 1½ år har nappflaska med vatten i när hon ska sova. Problemet är ju nu hur jag ska vänja av henne med den, för hon vill verkligen ha sin nappflaska och snutte när hon ska sova. Nappflaskan ger dock inte samma problem på tänderna som med en napp. Så om jag vore du så skulle jag sluta att försöka få henne att ta napp om hon verkligen inte behöver en napp
    Kan meddela att den "skadan" kan barn även få av att suga på tummen, min systers framtänder blev snea av att hon hade tummen i mun hela tiden & den tummen är det inte bara att "slänga bort"
    Jag tycker absolut att man ska ge ett barn napp istället för att den börjar köra med fingrar & tummen, nappen kan man vänja av med, tummen är svårare..
    Sen ger jag hellre mitt barn en ren napp än att mitt barn tar sina fingrar eller tummen i mun när hon krypit på golvet.
    Men till TS, nu är visserligen din bebis inte så gammal men jag vet att min dotter gärna sugit på sina händer/fingrar när hon fått tänder, ibland har de pågått i flera veckor.Att din bebis inte tar nappen gör väl inget, du kan ju pröva & se lite då & då, men inte behöver du kosta på en massa pengar på olika nappar.. Alla barn vill inte ha napp, jag va ett av dom.. Min mamma försökte ge mig napp men de lyckades aldrig.. Alla bebisar är olika, stora som små..=)
  • lia76

GreatMaffian: Självklart men nu var det ju inte frågan om att barnet suger på tummen.
    Utan barnet suger på fingrar och händer, och detta hör ju till utvecklinge.
    Ett litet barn upptäcker saker med munnen och nu är det ju så att barnet upptäckt sina händer och tycker det är en rolig leksak.
    Då ska man ju inte försöka ge barnet en napp istället att suga på. utan barnet måste ju få utforska händerna (=

(=
  • GreatMaffian

Men barn börjar inte med att suga på tummen direkt, de kommer ju oxå med att de utforskar......

• Flickan och kråkan

TS, din tösabit är 2 månader . Alla barn som är i den åldern suger på händerna. Det har att göra med deras utveckling = hittat händerna. Båda mina har som de flesta andra 2-3-månaders haft händerna mer eller mindre konstant i munnen. Ingen av dem har haft napp och ingen av dem är tumsugare. Har ammat fritt och tillgodosett det behovet med bröstet. När de inte velat amma, så har de sugit och gnagt på händerna av annan anledning....för att händerna är intressanta och spännande och undersöks på det sätt små barn undersöker....eller för att tänderna har varit på gång.

• lia76
    GreatMaffian skrev 2010-03-21 13:03:45 följande:
    Men barn börjar inte med att suga på tummen direkt, de kommer ju oxå med att de utforskar......
    Ja men det märker man ju om de börjar stoppa tummen i mun och börjar suga. Då kan man ju börja förska få barnet att ta napp istället.
    Men just i början när de utforskar så är dte väl ingen mening att stoppa i dem en napp. De kommer ändå inte att suga på den så länge de vill leka med händerna
    (=
  • Bine78

Min tjej som är åtta veckor. Har också vägrat napp, men nu senaste dagarna har hon tagit emot den när hon är som mest tuttig.

Hon suger,tuggar och dreglar extremt på sina händer för tillfället. Men tydligen gör barn så när de upptäcker händerna.

• Enda killen här

Jag sög på tummen tills jag var 11 och förstörde mina tänder totalt. Jag är än idag irriterad på min mor som (möjligen av lättja) lät mig ha tummen och inte napp.

Suga på tummen napp suger på fingrarna
  • Blobba

Våra barn tog napp redan under första månaden. Födda -10 och -13. Sonen tog den vi gav honom, MAM latex. Bytte till silikon efter några veckor, för jag tyckte den såg fräschare ut :) Inga prob att byta.

Tidigt, innan året, införde vi att napp var vid sova och för att trösta. Strax innan 2år tog vi bort napp dagtid. En dag insåg vi att han inte använde napp alls. Att sluta helt var sonens val. Han var ca 2,5år.

Dottern var mycket kräsen och jag provade flera sorter. Hon "valde" NUK, silikon. Hon är snart 4mån. Jag hoppas det går lika smidigt med henne.

Jag hade tummen och den går inte att slänga eller ge till tomten. När jag somnat gled den in i mun. Höll nog på så till 8år.

Att din dotter smakar på händerna är för att undersöka dem. Det kan också vara ett tecken på att hon börjar bli hungrig. Börjar hon suga på fingrar/tumme skulle jag försöka med napp.

Lycka till!

Svar på tråden Suga på händer och fingrar