lia76 skrev 2010-03-21 11:36:43 följande:
Behöver hon ingen napp så köp ingen. Det blir bara problem att avvänja sen. Att hon suger på fötter och händer är mer för att hon undersöker dem. Barn undersöker saker med munnen Så vänta med napp tills du märker om hon har ett stort sugbehov. Jag hade napp till mitt äldsta barn. Hon slutade när hon var 2½ år, men då var skadan redan skedd på hennes tänder, hon har ett litet överbett. Minstingen som är 1½ år har nappflaska med vatten i när hon ska sova. Problemet är ju nu hur jag ska vänja av henne med den, för hon vill verkligen ha sin nappflaska och snutte när hon ska sova. Nappflaskan ger dock inte samma problem på tänderna som med en napp. Så om jag vore du så skulle jag sluta att försöka få henne att ta napp om hon verkligen inte behöver en napp
Kan meddela att den "skadan" kan barn även få av att suga på tummen, min systers framtänder blev snea av att hon hade tummen i mun hela tiden & den tummen är det inte bara att "slänga bort"
Jag tycker absolut att man ska ge ett barn napp istället för att den börjar köra med fingrar & tummen, nappen kan man vänja av med, tummen är svårare..
Sen ger jag hellre mitt barn en ren napp än att mitt barn tar sina fingrar eller tummen i mun när hon krypit på golvet.
Men till TS, nu är visserligen din bebis inte så gammal men jag vet att min dotter gärna sugit på sina händer/fingrar när hon fått tänder, ibland har de pågått i flera veckor.Att din bebis inte tar nappen gör väl inget, du kan ju pröva & se lite då & då, men inte behöver du kosta på en massa pengar på olika nappar.. Alla barn vill inte ha napp, jag va ett av dom.. Min mamma försökte ge mig napp men de lyckades aldrig.. Alla bebisar är olika, stora som små..=)