• Fluffytush

Vart kan man köpa koltabletter?

Hörde av min syster att man kan köpa koltabletter. Men vart kan man köpa det?

• Svar på tråden Vart kan man köpa koltabletter?
  • Fluffytush

Vet du vad dom heter? Försöker se på deras hemsida men ser inget.

• Jezamine

Det finns ju numera andra medel att ta till vid diarre.Fråga apoteket.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine

El fråga din syster om hon vet

Avstängd tills vidare
  • Fluffytush

Jo jag vet att det finns men koltabletter ska tydligen vara bättre då dom tar bort själva problemet till diarren. Alltså bakterierna.

• Ginge

Jag tror att om du frågar på apoteket koltabletter, så vet dem vad du pratar om :)

Och dem andra produkter som också finns i marknaden är mer moderna och mer syntetiska. Däremot koltabletterna är ett naturlig produkt, och hjälper bäst när man har surupstötningar, eller ont i magsäcken. För fim dem fungerar 100tals gånger bätre än dem andra moderna produkter. (och jahg har provat en hel del...)

Lycka till!

• Ginge

" för mig dem fungerar....." ska det stå :)

• Fluffytush

Det var det jag tänkte på. Det är lite mer naturligt. Vill inte utsätta min mage för mer skit än möjligt =)

• hewa
    Fluffytush skrev 2010-03-21 11:51:58 följande:
    Jo jag vet att det finns men koltabletter ska tydligen vara bättre då dom tar bort själva problemet till diarren. Alltså bakterierna.
    Det gör dom inte. Kol absorberar gifter - därför används det tex om barn stoppat i sig olämpliga bär & blommor. Vissa bakterier utsöndrar ämnen som är giftiga för kroppen (dvs orsakar tex diarré) - de ämnena absorberas av kolet. Men kolet gör varken till eller från för bakterierna och är faktiskt inte särskilt verksamt mot diarré. Frågar du om koltabletter mot diarré på apoteket kommer du få rådet att ta något annat (vätskeersättning och ev ngt stoppande). Och ja, jag jobbar på apotek och vet vilka riktlinjer vi ska följa när det gäller råd kring diarré - dit hör inte koltabletter
  • Fluffytush

För min syster brukade ta det när hon hade diarre. Sen har jag hört att man inte ska ta stoppande medicin direkt då det stoppar kroppens naturliga sätt att få bort det dumma.

• Jezamine
    Fluffytush skrev 2010-03-21 12:03:41 följande:
    För min syster brukade ta det när hon hade diarre. Sen har jag hört att man inte ska ta stoppande medicin direkt då det stoppar kroppens naturliga sätt att få bort det dumma.
    Är det inte bätter du snabbt nu tar och pratar med apoteket så du får den hjälp du behöver?
    Avstängd tills vidare
  • Ginge

Jag håller med hewa. Jag har aldrig använd koltabletter mot diare.  Dem har som sagt absorberande efekt. och därför fungerar bra om man har gaser i magen, eller ätit någonting fel och får ont eller liknande. Bakterierna får man döda med något annat medel :)

• hewa
    Fluffytush skrev 2010-03-21 12:03:41 följande:
    Exakt, det var också därför jag skrev ev ngt stoppande. Ibland kan man ju helt enkelt inte ha diarré, om man tex ska sitta på ett flygplan hem från Egypten (det är oftast inför resor vi rekommenderar de stoppande medlen). Annars är det bättre att låta det ha sin gång och satsa på att hålla ordning på vätskebalansen med vätskeersättning. Är det en normal maginfluensa så klarar kroppen själv av bakterierna.
  • Fluffytush

Jag hade kräksjukan eller något sånt för några dagar sedan. Det var typ då det började. Sen så har det varit bra ett par dagar men idag satt magen igång igen. Dock inga kräkningar. Peppar peppar.

• L8isen

Jag har de med...Någon form av IBS, har haft de i 25 år men har börjat testa en sak, Ska man leva ett normalt liv får man prova på lite olika saker. Varje gång min mage sätter i gång oftast på morgonen å då kan de hålla på en vecka eller så... Man måste testa. Du känner till IMODIUM och DIMOR ( magsjuks tabletter när man reser utomlands) Jag har börjat ta dom å mår kanon bra de hjälper med en gång (Vid tillfällig diarré börjar man med 2 tabletter och tar sedan 1 tablett efter varje nytt avföringstillfälle om diarrén fortsätter. Det ska gå 2-3 timmar efter första dosen)

Sen finns de ju kol tabletter som åxo e kanon bra. men jag måste akta mig lite för dom i o m jag e diabetiker men de e kanon bra att ta dom med, dom tog jag innan jag fick diabetes för 10 år sedan

• L8isen

Jag har de med...Någon form av IBS, har haft de i 25 år men har börjat testa en sak, Ska man leva ett normalt liv får man prova på lite olika saker. Varje gång min mage sätter i gång oftast på morgonen å då kan de hålla på en vecka eller så... Man måste testa. Du känner till IMODIUM och DIMOR ( magsjuks tabletter när man reser utomlands) Jag har börjat ta dom å mår kanon bra de hjälper med en gång (Vid tillfällig diarré börjar man med 2 tabletter och tar sedan 1 tablett efter varje nytt avföringstillfälle om diarrén fortsätter. Det ska gå 2-3 timmar efter första dosen)

Sen finns de ju kol tabletter som åxo e kanon bra. men jag måste akta mig lite för dom i o m jag e diabetiker men de e kanon bra att ta dom med, dom tog jag innan jag fick diabetes för 10 år sedan

Svar på tråden Vart kan man köpa koltabletter?