• avilo

Rött kött, vad är det?

Är rött kött, anrättat nötkött, lite rått inuti?

Eller är rött kött rått kött?

Nä...vad är rött kött?{#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden Rött kött, vad är det?
  • Trollet Ludenben

Om jag säger att jag inte äter rött kött så menas det nöt, lamm, vilt, fläsk. Annat kätt som kyckling är vitt kött el. fågel. Men det är ett sammanhang.
    I vilket sammanhang menar du? En blodig biff eller kött som är rosa när det är klart är ett annat.

Älskade ungar
  • Justess

Rött kött är väl nötkött, medan vitt kött är bl.a. fläskkött?

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Justess
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-21 11:51:27 följande:
    Om jag säger att jag inte äter rött kött så menas det nöt, lamm, vilt, fläsk. Annat kätt som kyckling är vitt kött el. fågel. Men det är ett sammanhang.I vilket sammanhang menar du? En blodig biff eller kött som är rosa när det är klart är ett annat.
    Så fläskkött är också rött kött? Kanske är så.
  • nomina

alltså om någon säger att de inte äter rött kött så antar ja att de menar; nöt, gris, vilt m.m.
    vitt kött innefattar väl fisk, skaldjur och fågel!

jag är nog inne på Sorbus linje där...! :)

• Trollet Ludenben
    Justess skrev 2010-03-21 11:52:18 följande:
    Så fläskkött är också rött kött? Kanske är så.
    jag vet inte men om man pratar om tex den typen av "vegetarianer" (felatikt ord egentligen men vet inte vad jag skulle använda) äter inte fläsk, nöt, vilt, lamm men de äter fisk och fågel. Alla jag har hört räknar fläsk till kategorin rött kött som de inte äter.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Sorbus skrev 2010-03-21 11:52:18 följande:
    I allmänhet så menar med rött kött typen av kött, inte hur tillagat det är. Rött kött är tex nötkött. Motsatsen är vitt kött som tex kyckling www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ko.../
    kollade länken, då var jag inte helt fel ute
    Älskade ungar
  • avilo
    Sorbus skrev 2010-03-21 11:52:18 följande:
    I allmänhet så menar med rött kött typen av kött, inte hur tillagat det är. Rött kött är tex nötkött. Motsatsen är vitt kött som tex kycklingwww.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ko.../
    Tack för länken!

Nu vet vi!{#lang_emotions_laughing}
  • Anna Paulita

Märkligt att fläsk räknas som rött kött, tycker det är väldigt vitt/blekt för att vara rött. :P

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Justess
    Anna Paulita skrev 2010-03-21 13:00:26 följande:
    Märkligt att fläsk räknas som rött kött, tycker det är väldigt vitt/blekt för att vara rött. :P
    Tror det florerar lite olika uppfattningar/åsikter kring hur rött kött ska definieras bland folk i allmänhet.

Fast när jag tänker på det så är nog vitt kött = fågel för mig och rött kött = nöt, vilt osv. Däremot tror jag nog att jag säger ljust kött om fläsk... Jag säger i alla fall inte rött. Tror jag...{#lang_emotions_dreamer}
Svar på tråden Rött kött, vad är det?