• Anonym

operera hallux valgus :(

mina fötter ser fördjävliga ut, nu är sommarn snart här och jag blir påmind igen. måste operera skiten men tycker det känns så jobbigt. har en liten son hemma på 3 månader, hur ska jag kunna klara honom samtidigt som jag läker?

någon som har erfarenhet, berätta gärna hur lång tid det tog att återhämta sig, hur resultatet blev osv...

• Svar på tråden operera hallux valgus :(
  • Mollys mami

Hej!!

Jag har opererat båda mina fötter och jag är supernöjd. Andra gången jag opererades ( oktober 09) var min dotter 5månader. Jag hade ont de första dagarna, men sen kändes det helt ok. Du behöver inga kryckor då du ska stödja på foten på en gång.

Det tar några veckor innan du kan ha dina vanliga skor då du är svullen, men du får en special sko att ha på den opererade foten. Jag är iaf jättenöjdf och glad att jag har gjort det :)

• Sessie82
    Mollys mami skrev 2010-03-22 09:40:19 följande:
    Hej!!Jag har opererat båda mina fötter och jag är supernöjd. Andra gången jag opererades ( oktober 09) var min dotter 5månader. Jag hade ont de första dagarna, men sen kändes det helt ok. Du behöver inga kryckor då du ska stödja på foten på en gång. Det tar några veckor innan du kan ha dina vanliga skor då du är svullen, men du får en special sko att ha på den opererade foten. Jag är iaf jättenöjdf och glad att jag har gjort det :)
    Oj vilket lyx du måste haft de.
    Jag opererade båda mina fötter samtidigt förra året i juni, vaknade upp med två stora gipsklumpar på fötterna o fick reda på att detta ska ja ha i 8 veckor ?!!? HELA sommarn gick åt till att sitta på en stol ute i trädgården..kunde inte göra nått....hade kryckor hela tiden och även en vecka efter dom tog bort gipset eftersom musklerna va så stela och kunde knappt gå rakt. Kunde inte röra stortårna på en månad.

Visst ja ångrar de absolut inte, ena foten blev super fin ! Så som ja ville ha de,  men andra foten vill ja faktiskt göra om eftersom ja har fortfarande rätt stor knöl kvar och stortån är sne fortfarande :( Hade räknat med att båda skulle bli raka o fina faktiskt :(

Nån som vet om man kan göra om en operation om man inte är nöjd?
  • Sessie82
    Mollys mami skrev 2010-03-22 12:00:04 följande:
    Vart opererade du dig??
    På ett litet sjukhus i min ort där jag bort.
    asså ingen storstad utan ett litet samhälle i dalsland.
  • MissEllie

Jag opererade min fot 08 och tyckte det var hur smidigt som helst. Då hade jag plågats typ i 8 år innan dess...

Jag tog värktabletter tre dagar efter operationen och började jobba 10 dagar efteråt. Fick en sko att ha på och sedan kryckor. Tejpade foten i tre månader och nu är det väldigt rak och fin. Ångrar det inte för en sekund och nu är det aktuellt att ta andra foten något jag ska göra då vår bebis är född.

Jag började gå i högklackat ungeför 6 veckor efter operationen och vanliga skor så fort de tog stygnen cirka 18 dagar efteråt.

Svar på tråden operera hallux valgus :(